Audi vyvíja revolučný štvorvalec. Má ísť hladko ako šesťvalce

Emisie nepustia. Miesto 6- a 8-valcových motorov nastupujú masívne 4-valce. Ich výkon nie je problém, ale kultúra chodu áno. Audi to chce zmeniť revolučným kľukovým systémom. Vyplýva to z uniknutej skice patentového úradu.

20.08.2014 14:00
Audi - revolučný 4-valec Foto:
Experimentálny motor Audi má revolučný kľukový mechanizmus. Ojnice piestov a vyvažovacieho hriadeľa sú spojené cez kľukový hriadeľ vahadlami. To má motoru priniesť vyvážený chod podobný vidlicovým 6-valcom.
debata (1)

Štvorvalcové motory dnes nachádzame aj tam, kde by sme to nečakali. Napríklad v SUV Mercedes-Benz ML, v BMW X5 či v Audi A8. Dôvodom je boj s emisiami. Menej valcov znamená menšie straty a nižšiu spotrebu. S ich výkonom nie je problém. Nasadenie turbodúchadiel, kompresorov či elektrické preplňovanie dokážu zázraky. Výstupné parametre moderných 4-valcov si to tak môžu pokojne rozdať s ich viacvalcovými predchodcami. Pomôcť sa dá navyše elektromotorom.

Lenže kultúra chodu 4-valca sa nedokáže ani napriek použitiu vyvažovacích hriadeľov vyrovnať hladkému chodu 6-valca či 8-valca. Audi to chce zmeniť. Dalo si totiž patentovať revolučný 4-valec, ktorý má vraj odstrániť akékoľvek vibrácie. Z uniknutej skice z patentového úradu vyplýva, že najväčšou novinkou je kľukový mechanizmus. Tlak piestu sa neprenáša cez ojnicu priamo na kľukový hriadeľ, ale cez akési vahadlo. Na jeho druhej strane sa nachádza vyvažovací hriadeľ s ďalšou štvoricou ojníc. To by malo dokonale vyvážiť chod tohto motora.

Ponúka sa tiež úvaha, že vďaka tomuto riešeniu, podobnému experimentálnemu agregátu francúzskej spoločnosti MCE-5, bude možné zmenou výšky ukotvenia vyvažovacieho hriadeľu na jednej strane meniť na druhej strane dráhu piestov, čo by znamenalo, že takýto motor by mohol využiť výhody variabilného kompresného pomeru. A ten je snom konštruktérov už dlhé desaťročia, pretože by dokázal podstatne zvýšiť účinnosť spaľovacieho motora.

Zmenou kompresie by navyše mohol motor pracovať v určitých režimoch s extrémne chudobnou zmesou. A zvláštny tvar dna piestov patentovaného motora Audi naznačuje, že sa automobilka s niečím podobným naozaj zaoberá. Kedy však takýto motor predstaví a či má šancu na sériovú výrobu, nie je dnes známe.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #motor
Články podľa značiek