Volvo XC90: Veľké švédske SUV odhalilo všetky tromfy

Toto nie je len nové Volvo. XC-deväťdesiatka prichádza s novou platformou, premiérovými bezpečnostnými technológiami, úspornými motormi Drive-E a najluxusnejším interiérom, aký kedy Volvo vyrobilo. Je to reštart švédskej značky.

28.08.2014 06:00
debata (3)
Konzervatívne proporcie a mohutná predná maska... Foto: Volvo
Volvo XC90 Konzervatívne proporcie a mohutná predná maska SUV s dĺžkou približne 4,9 metra zvýrazňujú prémiový charakter Volva XC90. Postavené je na úplne novej platforme SPA.

Prvá generácia Volva XC90 vydržala na montážnych linkách neuveriteľných dvanásť rokov. Je pochopiteľné, že tá druhá, ktorá sa predstaví na autosalóne v Paríži, je od základu novým autom. A to nielen v rámci tohto modelového radu, ale celého Volva. Vývoj XC-deväťdesiatky zhltol astronomických 11 miliárd dolárov a trval tri roky. Postavené je na úplne novej modulárnej platforme SPA (Scalabe Product Architecture), ktorá zaručí nielen vyššiu pevnosť a lepšie jazdné vlastnosti, ale aj nižšiu hmotnosť.

Charakter dizajnu už naznačili tri predchádzajúce tri štúdie Volva, najmä detroitský koncept XC Coupé, hoci išlo kompaktný crossover. Jasne však zadefinoval nové štylistické prvky, ktoré budú sprevádzať dizajn novej generácie modelov Volva, XC90 nevynímajúc. Napríklad mohutnú prednú masku s masívnym logom a grafiku denných LED svetiel v tvare ležatého T, ktorú nazývajú v Göteborgu „Thorovým kladivom“.

Vzadu si XC90 zachovalo vertikálne svetlá... Foto: Volvo
Volvo XC90 Vzadu si XC90 zachovalo vertikálne svetlá lemujúce stĺpiky. V ponuke budú kolesá s priemerom až do 22 palcov.

Rozmery XC90 síce automobilka zatiaľ neprezradila, no je zrejmé, že bude dôstojným súperom pre BMW X5 alebo Mercedes-Benz ML. Pomerne konzervatívne a mohutné proporcie zdôrazňujú prémiový charakter veľkého SUV. Vzadu je ľahko identifikovateľné vďaka typickým, vertikálne orientovaným svetlám, zasahujúcim až do stĺpikov. Ich grafika má po novom pripomínať tetovanie. Najdrahšie verzie budú môcť používať až 22-palcové disky kolies.

Ani v interiéri nezostal kameň na kameni. K dispozícii budú verzie s troma radmi sedadiel, pričom ten tretí má vďaka predĺženiu karosérie približne o 10 cm ponúknuť dostatočný priestor aj cestujúcim s výškou 170 cm. Najväčšou novinkou je však radikálne prepracovaný ergonomický koncept. Plávajúcu stredovú konzolu so záplavou tlačidiel tu už nenájdete. Prednosť dostalo nové multimediálne rozhranie s obrovským dotykovým monitorom pripomínajúcim tablet.

Dizajn interiéru bude minimalistický. To aj... Foto: Volvo
Volvo XC90 Dizajn interiéru bude minimalistický. To aj vďaka úplne novému multimediálnemu rozhraniu s obrovskou dotykovou obrazovkou. Ovládať sa bude dať aj v rukaviciach.

Ovládanie je o to jednoduchšie, že dotyková plocha reaguje aj v prípade, že máte na rukách rukavice. Svetelným reflexom zas má zabrániť špeciálny filter. Rozhranie umožní nielen ovládanie väčšiny funkcií vozidla vrátane navigácie HERE, ale aj prístup na internet, a najmä k internetovým aplikáciám. XC90 sa má stať tiež prvým sériovým vozidlom s ponukou integrácie systému Apple CarPlay. A nezabudlo sa ani na luxus, napokon Volvo tvrdí, že luxusnejší interiér ešte nenavrhlo.

Nové predné sedadlá majú vnútornú konštrukciu odvodenú od tvaru ľudskej chrbtice, čo má priniesť prirodzený posed. Zákazníci budú môcť voliť aj drahšiu verziu sedadiel Contour s výraznejšou bočnou oporou a tiež masážnou či ventilačnou funkciou. Chýbať nebude ani štvorzónová klimatizácia. Pravé drevo a kožu doplnia exkluzívne sklenené prvky, napríklad hlavica radiacej páky od švédskej sklárne Orrefors a ovládač hlasitosti s diamantovým výbrusom. V ponuke zaujme špičková audiosústava Bowers & Wilkins s 19 reproduktormi vrátane integrovaného subwooferu a s výkonom až 1 400 wattov.

Interiér ponúkne opäť tri rady sedadiel. V tom... Foto: Volvo
Volvo XC90 Interiér ponúkne opäť tri rady sedadiel. V tom treťom má byť viac miesta ako doteraz, napokon nové XC90 bude približne o 100 mm dlhšie.

Volvo si nedalo ujsť ani príležitosť predstaviť v XC90 dva úplne nové bezpečnostné systémy. Prvým je detekcia nechceného výjazdu z asfaltového povrchu, teda mimo vozovky. V tomto prípade XC90 pritiahne bezpečnostné pásy a aktivuje ochranu krčnej chrbtice, ktorá zmierňuje vertikálne sily. Druhou novinkou je automatické brzdenie pri odbočovaní na križovatke, ak vodič nechtiac skríži cestu autu pokračujúcemu v priamom smere. Systém automatického brzdenia City Safety, rozoznávajúci autá, chodcov a cyklistov, sa dostane do sériovej výbavy.

Pod prednou kapotou sa odohrala doslova revolúcia. Na rozdiel od svojich najväčších nemeckých rivalov sa Volvo XC90 totiž definitívne rozlúči s veľkoobjemovými motormi. A to radikálne. Volvo použije výlučne dvojlitrové 4-valce z novej generácie úsporných agregátov Drive-E. Základom sa stanú dva diesely. Slabší D4 s výkonom 142 kW a krútiacim momentom 400 Nm a silnejší D5 s dvojicou turbodúchadiel, naladený na 162 kW a 470 Nm krútiaceho momentu.

Novinkou je systém automatického brzdenia v... Foto: Volvo
Volvo XC90 Novinkou je systém automatického brzdenia v križovatke. To v prípade, že skrížite cestu vozidlu idúcom v priamom smere.

Dva benzínové preplňované motory budú o čosi výkonnejšie. Základ vytvorí agregát T5 s výkonom 189 kW a krútiacim momentom 350 Nm. Nad ním bude stáť verzia T6, ktorá dostane okrem turbodúchadla aj mechanický kompresor. Výsledkom je úctyhodný výkon 230 kW a krútiaci moment 400 Nm, čo zatieňuje aj pôvodný 8-valec 4,4 V8 (232 kW). Zabudnite aj na manuálnu prevodovku. Motory budú spojené výlučne s 8-stupňovými automatmi od japonskej spoločnosti Aisin.

Na vrchol ponuky však Volvo po prvýkrát postaví plug-in hybrid s označením T8 TwinEngine. Volvo v ňom skombinuje najvýkonnejší benzínový motor T6 (230 kW) a elektromotor (60 kW) umiestnený na zadnej náprave. Volvo XC90 T8 tak získa nielen elektrický pohon 4WD, ale celkový výkon až 294 kW podporený maximálnym krútiacim momentom 640 Nm. Emisie skrotí možnosť jazdy v čisto elektrickom režime, a to do vzdialenosti približne 40 km. Po vyčerpaní akumulátorov sa systém TwinEngine prepne do hybridného režimu.

Okrem dvoch benzínových a dvoch dieselových... Foto: Volvo
Volvo XC90 - 2015 Okrem dvoch benzínových a dvoch dieselových 4-valcov radu Drive-E ponúkne Volvo aj plug-in hybrid s benzínovým motorom T6 a elektromotorom na zadnej náprave. Spoločný výkon sústavy bude až 294 kW.

A novinky nájdeme aj na podvozku. Vôbec po prvý raz sa v XC90 predstaví predné zavesenie na dvojitých lichobežníkových ramenách. Zadnú viacprvkovú nápravu doplnia unikátne listové perá. Ale pozor, nejde o návrat do minulosti. Tie v XC90 budú totiž vyrobené z kompozitných materiálov. Volvo si od novej konštrukcie sľubuje komfort a agilitu, porovnateľnú s oveľa ľahšími a menšími autami. Okrem základnej verzie D4 budú všetky ostatné vybavené pohonom 4WD.

Nové Volvo XC90 sa verejnosti predstaví na októbrovom autosalóne v Paríži. Na trh sa dostane začiatkom budúceho roka. Na hybrid T8 TwinEngine si však počkáme až do apríla na „dvojkolku“ dokonca až do septembra 2015. Základná verzia má stáť 49 000 eur. Na výber budú dve základné dizajnové línie – elegantná Urban Luxury a drsnejšia Ruged Luxury zvýrazňujúca off-roadový imidž XC90.

Volvo XC90
Volvo XC90
+39Volvo XC90

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #Volvo #autosalón Paríž 2014 #Volvo XC90
Články podľa značiek