Jaguar XE: Veľký návrat do strednej triedy. Alebo britská 'trojka' útočí

Najľahší, najaerodynamickejší a najúspornejší Jaguar všetkých čias. Tak charakterizuje nový XE samotná automobilka. Zdá sa, že fiasko s neúspešným X-Type spred desiatich rokov sa už nezopakuje. XE nie je totiž prezlečené Mondeo, ale čistokrvný Jaguar do poslednej skrutky.

10.09.2014 06:00
Jaguar XE S - 2015 Foto:
Nový Jaguar XE predstavil Jaguar zatiaľ len v jedinej verzii. Zato v tej najsilnejšej. XE S dostane väčšie sacie otvory v nárazníku či 20-palcové disky kolies.
debata

Prémiové modely strednej triedy, najmä tie nemecké, ako Audi A4, BMW3 a Mercedes-Benz triedy C dostanú nového súpera. Z Británie prichádza od základu nový Jaguar XE. A môžete si byť istí, že tentoraz urobila ostrovná značka všetko preto, aby zahladila trápnu minulosť neúspešného X-Type, vyrábaného v rokoch 2001 až 2009. Tento pokus o vstup do srdca strednej triedy jej jednoducho nevyšiel. Technika dobového Fordu Mondeo prezlečená do línií Jaguaru sa skrátka nestretla s pochopením zákazníkov. Nepomohol ani pohon 4×4 či vôbec prvý diesel, aký sa kedy objavil pod kapotou Jaguaru.

Päť rokov od ústupu v strednej triede však využil Jaguar naozaj naplno. Nový XE je nielen vítaným prírastkom v ponuke automobilky, ale tak trochu aj štartom celkom novej éry. Je prvým modelom postaveným na hliníkovej modulárnej platforme iQ(AL), ktorá sa predstavila zatiaľ len formou štúdie Jaguar C-X17. Konštruktérom doslova rozviazala ruky. Napríklad v oblasti návrhu optimálnej veľkosti rázvoru náprav vo vzťahu k dĺžke karosérie a dĺžke previsov. Nové XE tak získalo tie správne proporcie – krátky predný previs a potrebnú záťaž zadnej hnanej nápravy natiahnutým dlhým zadným previsom. Mimochodom, rozloženie hmotnosti medzi nápravy je presne 50 : 50.

Zadné svetlá sú inšpirované starším a väčším... Foto: Jaguar
Jaguar XE S - 2015 Zadné svetlá sú inšpirované starším a väčším súrodencom, modelom XF. XE ho však prekonáva špičkovou aerodynamikou so súčiniteľom odporu vzduchu len Cd 0,26.

Nová hliníková platforma sa, samozrejme, podieľa aj na nízkej hmotnosti. No tento ľahký materiál tvorí celkovo až 75 % konštrukcie karosérie a podvozka. Jaguar dokonca použil špeciálnu zliatinu hliníka, ktorá umožnila zmenšiť hrúbku plechov z 1,5 na 1,1 mm bez akejkoľvek straty tuhosti. Zvyšok tvorí vysokopevnostná či ultra vysokopevnostná oceľ. Pohotovostná hmotnosť sa tak začína na 1 474 kg. A to nie je XE žiaden drobček. Na dĺžku má 4 672, na šírku 1 850 a na výšku 1 416 mm. Rázvor náprav je 2 835 mm. To znamená, že v kľúčových parametroch prekonáva aj jednu z ikon strednej triedy – BMW radu 3.

Napokon, pri pohľade na nový športovo ladený sedan, si nemožno nespomenúť na tohto Nemca. Najmä tvar zadného stĺpika jemne evokuje bavorský rukopis. Inak je to však jasný Jaguar. A predstavuje sa nám hneď v top verzii XE S so 6-valcom pod kapotou a v červenom laku karosérie. Na rozdiel od štandardných verzií bude mať XE S väčšie sacie otvory pre prívod životodarného kyslíka v prednom nárazníku, čierny výplet masky, odvetrávacie štrbiny v predných blatníkoch, obrovské 20-palcové disky kolies a dve koncovky výfuku. Typickú prednú masku lemujú reflektory s podpisom denných LED svetiel v tvare ležatého J (J-Blade).

Rozmermi sa XE zaradí medzi svojich najväčších... Foto: Jaguar
Jaguar XE S - 2015 Rozmermi sa XE zaradí medzi svojich najväčších stuttgartských a mníchovských konkurentov – Mercedes-Benz C a BMW 3.

Extra pozornosť sa kládla na aerodynamiku. Vlastne je to najaerodynamickejší Jaguar všetkých čias. Výsledkom 1 200 dynamických simulácií a osem miliónov hodín prác procesorov je súčiniteľ odporu vzduchu Cd 0,26, jeden z najlepších v triede. A za týmito superlatívmi nezaostáva ani interiér. Športový akcent je zjavný z vysokého stredového tunelu, ktorý prerastá do konzoly palubnej dosky. Prístrojový panel s klasickým analógovým rýchlomerom a otáčkomerom si XE požičalo priamo z roadsteru Jaguar F-Type. Prináša však niekoľko revolučných noviniek.

Napríklad laserový head-up displej, ktorý má v XE svetovú premiéru. Jaguar tvrdí, že v porovnaní s bežnými head-up displejmi ponúka laserová projekcia omnoho ostrejší a kontrastnejší obraz s maximálnym jasom a minimálnym rozptýlením. Pritom je systém menší a až o tretinu ľahší. Úplne nový je aj informačno-zábavný systém InControl, ktorý vyvinul Jaguar pre XE takpovediac od nuly. Jeho základom je 8-palcový dotykový displej. Z neho možno ovládať množstvo funkcií vozidla, a to nielen dotykom, ale aj pokročilým hlasovým ovládaním. Reagovať bude totiž na bežnú reč, čo znamená, že nevyžaduje špeciálnu artikuláciu povelov.

Až 75 % karosérie tvorí hliník. To platí aj o... Foto: Jaguar
Jaguar XE Až 75 % karosérie tvorí hliník. To platí aj o novej podlahovej platforme iQ(AL).

Systém je plne kompatibilný so smartfónmi s operačným rozhraním iOs a Android. To umožňuje napríklad používanie množstva aplikácií v smartfónoch priamo prostredníctvom displeja. A funguje to aj opačne. Pomocou mobilu možno totiž ovládať aj niektoré funkcie vozidla. Z akéhokoľvek miesta na svete budú majitelia Jaguaru XE schopní pomocou aplikácie InControl Remote odomknúť, zamknúť alebo dokonca naštartovať vozidlo. Možnosti sú však ešte oveľa širšie. Cez mobil si môžete nastaviť klimatizáciu, a to až na sedem dní dopredu.

A kompromisy nerobil Jaguar ani v asistenčných systémoch. XE bude vybavené stereokamerou, mapujúcou vzdialenosti, pohyb a rýchlosť objektov v okolí vozidla. Tieto údaje využíva autonómne brzdenie, varovný systém pre opustenie jazdného pruhu či čítačka dopravných značiek. Oči má XE aj vzadu, čím upozorňuje vodiča napríklad pri výjazde z parkovacieho miesta na blížiace sa vozidlá. A keď sme už pri parkovaní, nechýba ani parkovací asistent pre priečne a pozdĺžne parkovacie manévre. Samozrejmosťou je aktívny tempomat a pre Jaguar už typická aktívna kapota chrániaca chodcov.

Interiér má výrazne športový strih. Vysoký... Foto: Jaguar
Jaguar XE S - 2015 Interiér má výrazne športový strih. Vysoký stredový tunel sa dvíha až k palubnej doske. Prístrojový panel pochádza priamo z roadsteru F-Type. Novinkou je dotykové rozhranie s 8-palcovým displejom či laserový displej.

O motoroch toho Jaguar však zatiaľ veľa neprezradil. Prezentovaná verzia XE S bude každopádne vybavená kompresorovým vidlicovým priamo vstrekovým 6-valcom 3,0 V6 s výkonom 250 kW a krútiacim momentom 450 Nm, ktorý pochádza priamo z roadsteru F-Type. Ten je v sérii spojený s 8-stupňovou automatickou prevodovkou ZF 8HP s režimom manuálneho výberu stupňov, ktorá prenáša silu motora k zadnej náprave. XE S zrýchľuje na stovku za 5,1 sekundy, pričom je maximálna rýchlosť obmedzená na 250 km/h. Hlavný záujem sa však nepochybne sústredí na slabšie verzie s novou generáciu štvorvalcov Ingenium, ktoré urobia z XE najúspornejší model v histórii automobilky.

Základom sa pravdepodobne stane benzínové „turbo“ 2,0 GTDi s odhadovaným výkonom 147 kW, no v ponuke sesterského Land Roveru sa objavujú aj modifikácie s výkonom 177 kW. Tento motor však ešte pochádza zo staršieho radu. Takže zatiaľ jediným známym motorom Ingenium je dvojlitrový diesel AJ200D s výkonom 120 kW. Ten by mal spotrebovať s 8-stupňovým automatom priemerne len 3,8 litra nafty na 100 km. To je najmenej v histórii Jaguaru. K nemu pribudnú ďalšie dva benzínové 4-valce, pre ktoré je pripravený nielen automat, ale aj 6-stupňová manuálna prevodovka a ešte neskôr nové 6-valce. Na úspore paliva sa bude podieľať stop-štart systém.

Najvýkonnejšiu verziu síce poháňa kompresorový... Foto: Jaguar
Jaguar XE Najvýkonnejšiu verziu síce poháňa kompresorový 6-valec z Jaguaru F-Type s výkonom 250 kW, ale najviac očakávané sú úsporné 4-valce Ingenium.

Špičkové jazdné vlastnosti budú vyplývať nielen z dokonalého rozloženia hmotnosti medzi nápravami, ale aj z vyspelej konštrukcie podvozka. Zabudnite na vzpery McPherson. Jaguar XE dostane vpredu dvojité hliníkové lichobežníkové ramená a zadnú viacprvkovú nápravu Interal Link. Najväčšou novinkou je ale elektrický posilňovač riadenia EPAS. Ten je pre Jaguare použitý vôbec po prvýkrát. Jaguar tvrdí, že sa mu doteraz bránil, keďže úroveň technológie súčasných elektrických posilňovačov nezodpovedala jeho predstavám. No teraz už áno a sľubuje dokonca excelentnú spätnú väzbu a komfortné ovládanie. Spolu s ním ide aj úspora troch percent paliva.

V sérii sa má objaviť aj špeciálny trakčný systém ASPC fungujúci v rýchlostnom rozmedzí od 3,6 až do 30 km/h. Zabezpečiť má bezpečnú kontrolu brzdového systému pri autonómnom brzdení na všetkých druhoch povrchov vrátane snehu či ľadu. Nový Jaguar XE sa v predpremiére predstavil na špeciálnej akcii v londýnskom výstavnom centre Earl Court, kde prebehlo v priebehu posledných 60 rokov už štrnásť podobných premiér nových Jaguarov. Verejnosti sa však ukáže až na októbrovom autosalóne v Paríži.

Výrobu zabezpečí závod Land Roveru, ktorého modernizácia zhltla 1,5 miliardy libier a ktorý vytvorí 1 700 nových pracovných príležitostí. Do výpočtu prvenstiev XE sa tak zaradí aj to, že bude prvým Jaguarom schádzajúcim z montážnych liniek v Solihull.

Jaguar XE
Jaguar XE S - 2015
+21Jaguar XE S - 2015

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Jaguar #Jaguar XE #Ingenium #Jaguar XE S
Články podľa značiek