Slovenské lietajúce auto dozrieva do série. Predstavia ho vo Viedni

Slovenská spoločnosti AeroMobil predstaví sériovú verziu svojho lietajúceho auta ešte tento mesiac vo Viedni. Svetovú premiéru si odbije na festivale Pioneers 29. októbra. Avizuje ju stránka tohto podujatia.

07.10.2014 16:30
debata (6)
AeroMobil bude podľa tvaru skôr jazdiacim... Foto: AeroMobil
AeroMobil 3.0 AeroMobil bude podľa tvaru skôr jazdiacim lietadlom ako lietajúcim autom. Na ceste by však nemal byť brzdou v premávke. Dosiahne maximálnu rýchlosť 160 km/h.

Príchod sériovej verzie lietajúceho vozidla AeroMobil 3.0 nie je v podstate veľkým prekvapením. Slovenská spoločnosť, za ktorou stojí známy dizajnér Štefan Klein, odhalila svoj zámer už vlani na výstave v kanadskom Montreale, kde predstavila prototyp s označením AeroMobil 2.5. S ním Klein úspešne absolvoval aj skúšobný let. Počas roka však prešiel projekt ďalšou fázou. Výsledkom je prototyp, ktorý by mal ukázať prakticky konečnú podobu lietajúceho auta pripravenú na sériovú produkciu.

Predstavu o podobe AeroMobilu 3.0 si môžeme urobiť zatiaľ len na základe počítačových ilustrácií na stránke spoločnosti. Tieto sú však staršieho dáta, i keď s označením 3.0, takže nie je vylúčené, že výsledný AeroMobil bude predsa len odlišný. V porovnaní s vlaňajšou verziou by mala byť vonkajšia textília pokrývajúca kovový skelet nahradená kompozitnými materiálmi. Podľa údajov spoločnosti bude AeroMobil poháňať vodou a vzduchom chladený motor Rotax 912. Pravdepodobne pôjde o dvojvalcový boxer s výkonom 73,5 kW (100 koní).

Pohyb vo vzduchu zabezpečí tlačná vrtuľa.... Foto: Aeromobil
Aeromobil Pohyb vo vzduchu zabezpečí tlačná vrtuľa. Cestovná rýchlosť má byť 200 km/h a dolet až 700 km. Na pohon použije AeroMobil dvojvalcový motor Rotax.

Nie je to veľa, ale celé lietajúce auto má vážiť len 450 kg, čím sa zmestí do kategórie takzvaných ultralightov. To uľahčí majiteľom jeho využívanie. Na ceste by malo vyvinúť rýchlosť 160 km/h. Vzletová rýchlosť má byť 130 km/h a cestovná až 200 km/h. Vo vzduchu bude AeroMobil poháňať tlačná vrtuľa. V porovnaní s verziou 2.5 sa dojazd v pozemnej prevádzke predĺžil na 875 km, dolet ostáva podľa parametrov na stránke nezmenených 700 km.

Spotreba paliva je udávaná ako pri lietadlách, teda v litroch na hodinu letu. Aeromobil ich potrebuje približne 15, a keďže za hodinu preletí 200 km, je spotreba na sto kilometrov 7,5 litra. AeroMobil pritom tankuje bežné automobilové palivo, čo ho robí nezávislým od servisu letísk. Čerpať benzín tak bude možné na čerpacích staniciach. Zmena z auta na lietadlo a naopak je automatická, nevyžaduje si teda žiadne špeciálne úkony. Po rozložení krídiel je AeroMobil opäť pripravený vzlietnuť.

Prototyp s označením 2.5 absolvoval vlani... Foto: Aeromobil
Aeromobil Prototyp s označením 2.5 absolvoval vlani úspešný skúšobný let.

V súčasnosti je na trhu v ponuke len jediné lietajúce auto americkej spoločnosti Terrafugia. AeroMobil sa od neho líši najmä tým, že ide skôr o jazdiace lietadlo ako lietajúce auto, čo by malo znamenať bezpečnejšie letové vlastnosti. Interiér je určený dvojčlennej posádke. Na cestách má sklopené krídla a šírku 1,6 metra. Po rozložení sa rozpätie krídiel zväčší na 8,2 metra. Dĺžka šesť metrov ostáva vo vzduchu aj na zemi rovnaká.

O budúcnosti tohto výnimočného slovenského projektu sa dozvieme viac už 29. októbra na festivale Pioneers vo Viedni. Pravdepodobne však bude AeroMobil určený najmä pre trhy Severnej Ameriky, kde je legislatíva viac naklonená individuálnej leteckej doprave. Samozrejme, dovtedy bude musieť získať všetky potrebné certifikáty, aby bol schválený aj ako lietadlo, aj ako osobný automobil.

Aeromobil
Aeromobil
+13Aeromobil

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Aeromobil #Štefan Klein
Články podľa značiek