Kia Optima T-Hybrid: Naftový hybrid z Ázie je na spadnutie

Hybridy nie sú dnes žiadnou zvláštnosťou. Tie, ktoré tankujú naftu, však určite áno. O to viac prekvapuje, že takýto pohon vyvíja kórejská Kia.

10.10.2014 12:00
debata
Novú technológiu zabudovala Kia do sedanu... Foto: Kia
Kia Optima T-Hybrid Concept Novú technológiu zabudovala Kia do sedanu Optima. Sľubuje si od nej 20-percentné zvýšenie výkonu a rovnaké zníženie spotreby paliva. Pritom by mal byť systém cenovo prístupnejší ako súčasné hybridné technológie.

Kia nie je vo svete hybridov žiadnym nováčikom. Už od roku 2010 má v ponuke hybridný sedan Optima. Tak ako väčšina hybridov však používa benzínový motor, v USA s objemom 2,4 a v Európe 2,0 litra, a samozrejme, elektromotor napájaný z li-ion akumulátorov. Na parížsky autosalón však priniesla víziu novej generácie hybridného systému, ktorá mení jej pohľad na moderný eko-pohon. Nešlo jej pritom o zväčšenie podielu „elektrických kilometrov“ formou zvyšovania objemu batérií či o extrémnu úsporu paliva. Jej nový systém hľadí skôr na cenu a rozumné využitie energie.

Aj preto využíva technológia T-Hybrid, zabudovaná do prototypu sedanu Optima, naftový motor a klasické oloveno-uhlíkové akumulátory. A to je naozaj rarita. Diesel-hybridy totiž dnes ponúka len koncern PSA Peugeot/Citroën a Mercedes-Benz, samozrejme, s li-ion akumulátormi. Príchod takéhoto technického riešenia z Ázie je ešte väčším prekvapením. No logiku to má. Kia skombinovala motor 1,7 CRDi (100 kW), známy z bežnej Optimy, s bližšie nešpecifikovaným elektromotorom. K tomu pribalila výkonný štartér-generátor, ktorý sa bude starať nielen o rekuperáciu brzdnej energie, ale aj o hladký opätovný štart štart-stop systému.

Nový systém T-Hybrid kombinuje diesel 1,7 CRDi... Foto: Kia
Kia Optima T-Hybrid Concept Nový systém T-Hybrid kombinuje diesel 1,7 CRDi s elektromotorom a klasickými olovenými akumulátormi v zadnej časti vozidla. O štartovanie motora sa postará výkonný 48-voltový štartér-generátor. Okrem neho si však Optima T-Hybrid zachováva aj klasický štartér.

Pred drahými li-ion batériami dostalo prednosť „olovo“, a to nielen pre cenu. Kia tvrdí, že 48 V oloveno-uhlíkový akumulátor nepotrebuje aktívne chladenie a navyše sa ľahšie recykluje. Uložený je na mieste rezervného kolesa, čo je ideálne pre rozloženie hmotnosti medzi nápravami. Kapacitou batérie Optima T-Hybrid teda asi neohúri, no napriek tomu to stačí na to, aby mohla byť klasifikovaná ako mild-hybrid, teda hybrid schopný aj krátkodobej elektrickej prevádzky. A je tu ešte jedna vychytávka. Turbodiesel totiž dostal okrem klasického turbodúchadla aj prídavný elektrický kompresor. Ten má zabezpečiť dostatok krútiaceho momentu už pri nízkych otáčkach motora.

Bohužiaľ, zatiaľ chýbajú akékoľvek technické údaje. Systém je totiž len vo vývoji. Kia prezradila iba toľko, že si od pohonu T-Hybrid sľubuje približne 20-percentné zvýšenie výkonu a rovnaké zníženie spotreby paliva. Na základe známeho diesela tak môžeme očakávať celkový výkon sústavy niekde na hranici 120 kW a priemernú spotrebu okolo štyroch litrov nafty na 100 km. V každom prípade sa však pokrokové elektrické turbo podpíše aj na zlepšení priebehu kriviek krútiaceho momentu a výkonu. Kedy to bude, zatiaľ nevieme. Kia termín uvedenia do série nespresnila.

No rozhodne nejde len o strieľanie do tmy. „Nový dieselový mild-hybrid je našou vlajkovou technológiou na zníženie spotreby modelov so spaľovacím motorom. V budúcnosti môžu ďalšie podobné technológie pomôcť znížiť Kii v Európe celkovú produkciu emisií,“ povedal na konto nového systému Michael Cole, európsky šéf automobilky.

Kia Optima T-Hybrid Concept
Kia Optima T-Hybrid Concept
+9Kia Optima T-Hybrid Concept

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #Kia Optima #Kia Optima T-Hybrid #diesel-hybrid
Články podľa značiek