High Performance Drive-E: Volvo stvorilo najsilnejší dvojliter

Nová generácia dvojlitrových štvorvalcov od Volva má obrovský výkonový potenciál. Švédska automobilka to demonštruje na koncepčnom agregáte High Performence Drive-E s trojitým preplňovaním. Výkonom 450 koní zatieni všetko, čo dnes poznáme.

09.10.2014 16:00
debata
Okrem dvoch paralelných turbodúchadiel používa... Foto: Volvo
Volvo Superhigh Performance Drive-E Okrem dvoch paralelných turbodúchadiel používa motor High Performance Drive-E prídavný elektrický kompresor. Ten však netlačí vzduch do valcov, ale pomáha roztáčať turbodúchadlá.

Volvo predstavilo novú generáciu úsporných 4-valcov Drive-E minulý rok. Postupne nahradia 5-valcové, 6-valcové aj 8-valcové motory, ktoré Volvo doteraz používalo. V súčasnosti najvýkonnejšou verziou je motor T6 Drive-E, kombinujúci turbodúchadlo a mechanický kompresor. Vďaka tomu „vyžmýkali“ konštruktéri z dvoch litrov objemu slušných 230 kW. Lenže, ako sa zdá, to je len začiatok. Volvo demonštruje, že výkonový potenciál novej generácie motorov je ešte podstatne väčší.

„Keď sme vyvíjali rodinu agregátov Drive-E, tak sme si uvedomovali, že 320 koní je v prípade našich zážihových motorov iba základ, na ktorom môžme ďalej stavať,“ povedal na konto projektu High Performance Peter Mertens, viceprezident Volva pre výskum a vývoj. A výsledok to len potvrdzuje. Volvo totiž priviedlo na svetu najvýkonnejší 4-valec svojej objemovej triedy. Z nezmeneného objemu dvoch litrov ponúka neuveriteľných 450 koní, teda rovných 330 kilowattov.

Výsledkom trojitého preplňovania je extrémny... Foto: Volvo
Volvo Superhigh Performance Drive-E Výsledkom trojitého preplňovania je extrémny výkon 330 kW. Len na porovnanie, v súčasnosti má najsilnejšia verzia tohto preplňovaného štvorvalca 230 kW.

Trik spočíva v použití trojitého preplňovania. Nie však takého, na aké sme zvyknutí. Okrem klasickej dvojice paralelne umiestnených turbodúchadiel je totiž motor vybavený prídavným elektricky poháňaným kompresorom. Ani na tom by v podstate nebolo v dnešných časoch nič extra výnimočné, lenže elektrický kompresor netlačí vzduch do valcov! Jeho úlohou je generovať stlačený vzduch, ktorý roztáča dvojicu turbín, najmä v čase, keď motor nemá k dispozícii dostatok výfukových plynov na pohon dúchadiel.

V praxi to znamená okamžitú reakciu motora na stlačenie plynu bez akejkoľvek turbodiery. Vďaka tomu môžu mať turbodúchadlá väčší priemer, a teda ponúkať aj vyšší tlak. Novú architektúru preplňovania však sprevádza aj ďalšia novinka. Motor je vybavený dvojicou palivových čerpadiel, ktoré privádzajú palivo do valca pri tlaku až 250 barov, čo je približne trojnásobná hodnota v porovnaní s bežným systémom priameho vstrekovania paliva. Škoda, že okrem údaja o extrémnom výkone Volvo neuviedlo aj hodnotu krútiaceho momentu.

V každom prípade s novou technológiou do budúcnosti Volvo počíta. Podľa Mertensa umožňuje takéto riešenie získať potrebný výkon z menších motorov, čo znamená úsporu hmotnosti a zisk priestoru v konštrukcii vozidla, ktorý sa dá využiť napríklad na elektrifikáciu, a teda aj zníženie emisií. A to je podľa neho hlavný cieľ Volva. Na projekte High Performance Drive-E spolupracovali s Volvom aj spoločnosti AVL, Denso či Volvo Polestar Racing. Samotné Volvo má s preplňovaním dlhoročné skúsenosti. Turbomotory totiž používa od roku 1981.

Volvo Superhigh Performance Drive-E
Volvo Superhigh Performance Drive-E
+3Volvo Superhigh Performance Drive-E

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volvo #Drive-E #High Performance Drive-E
Články podľa značiek