Hyundai T-GDI: Motory Kappa zaútočia zbraňami Volkswagenu

Litrový trojvalec a väčší štvorvalec s objemom 1,4 litra dostali turbo a priame vstrekovanie paliva. K tomu všetkému pribalil Hyundai 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. Útočí teda zbraňami Volkswagenu či Forddu.

13.10.2014 12:00
debata
Nové preplňované motory radu Kappa dostanú... Foto: Hyundai
Hyundai - motory T-GDI Nové preplňované motory radu Kappa dostanú priame vstrekovanie paliva pod tlakom 200 barov, jednokomorové turbodúchadlo, dvojitý chladiaci okruh a výfukové potrubie integrované do hlavy valcov.

Hyundai dobieha náskok najväčších európskych konkurentov. Do života uvádza nové maloobjemové priamovstrekové turbomotory Kappa a dvojspojkovú prevodovku. Základom je trojvalec 1,0 T-GDI, ktorý sa postaví priamo proti konkurenčnému agregátu 1,0 TSI od Volkswagenu a trojvalcu Ford 1,0 EcoBoost. Konštrukčne síce vychádza z osvedčeného atmosférického atmosférického trojvalca 1,0 MPI, no napriek tomu prešiel rozsiahlou prestavbou. Dostal priame vstrekovanie paliva a jednokomorové turbodúchadlo.

Trojvalec 1,0 T-GDI dosahuje výkon 88 kW. Výkon... Foto: Hyundai
Hyundai - motory T-GDI Trojvalec 1,0 T-GDI dosahuje výkon 88 kW. Výkon štvorvalca 1,4 T-GDI je zatiaľ tajomstvom. Hyundai totiž zverejnil len parametre špeciálnej verzie upravenej na spaľovanie zemného plynu. Tá má 86 kW.

Sústava prepĺňania je vybavená elektronicky ovládaným obtokovým ventilom, ktorý zlepšuje reakciu motora na zmenu polohy akcelerátora a optimalizuje priebeh krútiaceho momentu pri nízkych otáčkach. Systém priameho vstrekovania paliva GDI využíva injektory so šiestimi otvormi a palivo dopravuje do valcov pod tlakom 200 barov. Výsledkom je maximálny výkon 88 kW a krútiaci moment 172 Nm. O modernej konštrukcii svedčí aj dvojokruhové chladenie, zvlášť pre blok a zvlášť pre hlavu valcov s integrovaným výfukovým potrubím.

Väčší štvorvalec 1,4 T-GDI využíva rovnaké technológie. Zaujímavé je, že v porovnaní s atmosférickým motorom 1,4 MPI radu Gamma je napriek turbosústave až o 14 kg ľahší. Takže tu máme opäť priameho konkurenta motorov 1,4 TSI od Volkswagenu. Hyundai ho však zatiaľ predstavuje len v úprave pre spaľovanie zemného plynu CNG. S týmto druhom paliva je naladený na maximálny výkon 86 kW a krútiaci moment 206 Nm. Jeho potenciál však bude nepochybne podstatne vyšší.

Silnejší 4-valec 1,4 T-GDI bude možné... Foto: Hyundai
Hyundai - motory T-GDI Silnejší 4-valec 1,4 T-GDI bude možné kombinovať s novou dvojspojkovou prevodovkou 7DCT.

Pre motor 1,4 T-GDI bude pripravená aj úplne nová 7-stupňová dvojspojková prevodovka 7DCT. Tá nahradí starší robotizovaný automat. Hyundai tvrdí, že novinka prispeje k zníženiu spotreby paliva a zároveň lepšej akcelerácii. Prevodovka obsahuje dve suché spojky s elektrickým aktuátorom. K zníženiu hluku a vibrácií prispeje externý tlmič. Okrem automatického režimu radenia ponúkne aj manuálny výber prevodových stupňov pomocou krídeliek na volante.

Nové motory aj prevodovky vyvinul Hyundai vo svojom európskom centre v nemeckom Rüsselsheime. Ako naznačila parížska premiéra, motor 1,4 T-GDI zamieri spolu s prevodovkou 7DCT v prvej vlne pod kapotu modelu i30. Menší motor je zas pripravený pre novučičký Hyundai i20.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #autosalón Paríž 2014 #Hyundai T-GDI
Články podľa značiek