Hyundai i20: 'Kórejská Fabia' podrobne. Vieme o nej všetko

Škoda Fabia, VW Polo, Opel Corsa či Ford Fiesta dostanú zakrátko silného súpera. Pochádza z Kórey a môže sa pochváliť jedným z najväčších interiérov v triede, ale tiež kufrom, ktorý dá zabrať aj bestselleru z Mladej Boleslavi.

16.10.2014 06:00
debata (16)
Nová generácia i20 je postavená no vej... Foto: Hyundai
Hyundai i20 Nová generácia i20 je postavená no vej platforme. Až 46 percent konštrukcie karosérie je lisovanej z vysokopevnostnej ocele

Hyundai si razí cestu v európskom segmente nižšej triedy už od roku 2002. Ofenzívu odštartoval modelom Getz a roku 2008 prišiel jeho nástupca už s novodobým označením i20. No až druhá generácia i20, predstavená pred pár dňami v Paríži, bude skutočne Európanom. Bola nielen kompletne vyvinutá v európskej centrále Hyundaiu v nemeckom Rüsselsheime, ale Hyundai presťahoval do Európy aj jej výrobu. So svojím predchodcom nemá takmer nič spoločné.

Čistý Európan

Hyundai i20 druhej generácie je postavený na novej platforme s rázvorom náprav predĺženým o 45 mm na konečných 2 570 mm. A menil sa aj celkový formát. Kým konkurencia sa snaží rozmery zredukovať, Hyundai bol pri návrhu i20 veľkorysý. Na dĺžku má 4 035, na šírku 1 734 a na výšku 1 474 mm. To znamená, že je o 40 mm dlhší, o 24 širší, ale o 16 nižší ako predchádzajúca generácia. Zároveň to znamená, že bude jedným z najväčších predstaviteľov triedy. Celkovou dĺžkou aj rázvorom náprav prekonáva novú Fabiu, VW Polo, Ford Fiesta, Opel Corsa aj Peugeot 208.

Nová generácia i20 bude o 40 mm dlhšia ( 4 035... Foto: Hyundai
Hyundai i20 Nová generácia i20 bude o 40 mm dlhšia ( 4 035 mm). Rázvor náprav vzrastie o 45 mm. Aj vďaka tomu má novinka ponúknuť rekordné priestorové pomery v interiéri.

Dizajnovo čerpá i20 z filozofie Fluidic Sculpture. Predná časť dostala nižšie umiestnenú 6-uholníkovú masku a nad ňou reflektory spojené úzkou štrbinou. Že sa na dizajne nešetrilo, dokladujú projektorové reflektory, denné LED svetlá, ale aj drahšie delené zadné svetlá, zasahujúce hlboko do výklopného veka. Zaujímavým prvkom je čierny lesklý C-stĺpik, ktorý splýva so zadným oknom a vytvára ilúziu vznášajúcej sa strechy. Na výber bude deväť farieb laku, z toho štyri metalické a tri perleťové. Menili sa však aj veci, ktoré na prvý pohľad nevidieť.

Zaujímavým prvkom dizajnu exteriéru je čierny... Foto: Hyundai
Hyundai i20 Zaujímavým prvkom dizajnu exteriéru je čierny lakovaný zadný stĺpik, ale aj drahšie delené zadné svetlá.

Až 46 percent konštrukcie karosérie je lisovanej z vysokopevnostnej ocele. Len na porovnanie, minulá generácia používala iba 16-percentný podiel. V praxi to znamená nielen lepší výhľad cez užšie predné stĺpiky, ale najmä 64-percentné zvýšenie torznej tuhosti a zároveň úsporu prebytočných kilogramov. Novinka váži v základnej verzii len 1 040 kg (pohotovostná hmotnosť 1 158 kg). To prospeje ekonomike prevádzky podobne ako lepšia aerodynamika. Koeficient odporu vzduchu Cx klesol z hodnoty 0,32 na 0,30. Spolu s novými vnútornými tesneniami dverí to zároveň prinesie nižší aerodynamický hluk.

Veľký interiér aj kufor

Z nárastu rozmerov profituje najmä posádka. Z celkovej dĺžky pripadá až 1 892 mm práve na interiér, čo je podľa Hyundaiu rekord a takmer hodnota na úrovni nižšej strednej triedy. Cestujúci vpredu navyše dostanú o 33 mm vyššiu priestorovú rezervu nad hlavou (1 038 mm), to aj napriek nižšie situovanej streche, a o 15 mm viac miesta v šírke pliec. A podobne štedrý je Hyundai i20 v kufri. V základnom usporiadaní pohltí 326 litrov batožiny, čo je nárast o 10 percent, presnejšie o 31 litrov. Tým sa nebezpečne blíži k najväčšiemu tromfu novej Fabie, za ktorou zaostáva len o zanedbateľné štyri litre.

Interiér využije vo veľkej miere mäkčené... Foto: Hyundai
Hyundai i20 Interiér využije vo veľkej miere mäkčené plasty. K luxusným prvkom bude patriť cúvacia kamera či vyhrievaný volant.

A stíha jej aj po sklopení sedadiel, keď vytvorí využiteľný objem 1 042 litrov, navyše s rovnou podlahou, ktorá vzniká vďaka dvojitému dnu. Okrem toho bude k dispozícii množstvo odkladacích priestorov, najmä držiakov na nápoje. V predných dverách je miesto na 1,5-litrové a v zadných na litrové fľaše. Hyundai sa však snažil splniť očakávania Európanov aj vo veľmi solídnom spracovaní interiéru. Ten používa vo veľkej miere mäkčené plasty. Takmer celá palubná doska a výplne dverí sú vyrobené z materiálu TPO (Thermal Plastic Olefin). Prvýkrát sa tu tiež objavujú dekorácie z klavírnej černe. Spracovanie interiéru je dvojfarebné a farbe čalúnenia je napríklad prispôsobený aj dizajn prístrojového panela.

Pod zadným vekom nový Hyundai i20 ponúkne... Foto: Hyundai
Hyundai i20 Pod zadným vekom nový Hyundai i20 ponúkne rekordne veľký kufor s objemom až 326 litrov. Bude teda ťažkým súperom aj pre novú Škodu Fabia. Tá má len o štyri litre viac.

Modernú atmosféru vytvára stredová konzola natočená na vodiča v uhle päť stupňov, ale aj nové dotykové rozhranie, kompatibilné so smartfónmi. Veľkosť displeja je vo verzii s navigáciou až sedem palcov (17,8 cm). Prístrojový panel s 3,5-palcovým displejom využíva kontrastné optitrónové podsvietenie. A pribudli aj nové prvky vybavenia. Napríklad vyhrievaný volant, veľké otvárateľné panoramatické strešné okno, vnútorné LED osvetlenie, cúvacia kamera, odmrazovanie čelného okna či nové bezpečnostné systémy vrátane varovania pred nedobrovoľným opustením jazdného pruhu. V sérii je šesť airbagov, stabilizácia ESC a prvýkrát aj praktický hill-holder.

Na začiatok štyri motory

Pod kapotou sa objavia modernizované, ale aj úplne nové motory. Spočiatku i20 ponúkne štyri alternatívy – dve benzínové a dve naftové. Základom je už známy celohliníkový štvorvalec 1,2 CVVT (55, 62 kW) nového radu Kappa s variabilným časovaním sacích aj výfukových ventilov. Spojený bude výlučne s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Starý liatinový agregát 1,4 MPI však vystrieda úplne nový štvorvalec Kappa 1,4CVVT (74 kW), ktorý je až o 14 kg ľahší. Ten už bude kombinovaný so 6-stupňovým manuálom. Dojem kazí len klasická 4-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom. Nezabudlo sa však ani na naftu.

V prevej vlne sa pod kapotou i20 objavia dva... Foto: Hyundai
Hyundai i20 V prevej vlne sa pod kapotou i20 objavia dva benzínové a dva naftové motory. Všetky spĺňajú emisnú normu Euro 6.

Známy trojvalec 1,1 CRDi (55 kW) a štvorvalec 1,4 CRDi (66 kW) boli modernizované pre emisnú normu Euro 6. Kombinované budú štandardne so 6-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Okrem nízkej spotreby na úrovni 3,3, respektíve 3,7 litra zákazníci ocenia aj hlučnosť zníženú až o 5 dB, čo je výsledok použitia reťazových kolies s gumeným povrchom. Na najnovšiu motorovú novinku si však budeme musieť počkať až do budúceho roka. Hyundai totiž predstaví nový preplňovaný trojvalec 1,0 T-GDI (88 kW) s priamym vstrekovaním paliva a výfukovým potrubím integrovaným do hlavy valcov. A je možné, že ho spojí aj s avizovanou 7-stupňovou automatickou prevodovkou 7DCT.

Až neskôr príde na rad úplne nový preplňovaný... Foto: Hyundai
Hyundai - motory T-GDI Až neskôr príde na rad úplne nový preplňovaný 3-valec 1,0 T-GDI s výkonom 88 kilowattov.

Podvozok i20 je prakticky úplne nový. Vpredu využíva tlmičové vzpery McPherson a vzadu jednoduchú nápravu s torznou priečkou. Nové je však uloženie pružín a tlmičov. Naladenie je upravené pre potreby európskych zákazníkov, čo znamená aj podstatne väčšiu izoláciu náprav. Hyundai tak sľubuje v kabíne vysoký akustický komfort. Riadenie s ostrejším prevodom (2,7 otáčok volantu) prejde na elektrický posilňovač MDPS. Obratnosť zaručí malý polomer otáčania, len 5,1 metra.

Do predaja tento rok

Nový Hyundai i20 absolvoval svetovú premiéru na autosalóne v Paríži. Na trhu by sa mal objaviť už koncom roka. Neskôr sa očakáva aj príchod športovo ladenej trojdverovej modifikácie. O výrobu európskych verzií sa postará turecký závod v Izmite, kde sa po investícii 508 miliónov eur presťahovala produkcia z indického mesta Chennai.

Porovnanie rozmerov

Parameter Hyundai i20 2014 Rozdiel Hyundai i20 2008
Dĺžka (mm) 4 035 + 40 3 995
Šírka 1 734 (mm) + 24 1 710
Výška 1 474 (mm) –16 1 490
Rázvor (mm) 2 570 + 45 2 525
Predný previs (mm) 815 0 815
Zadný previs (mm) 650 –5 655
Objem kufra (l) 326 + 31 295

Technické údaje

Motor 1,2 CVVT Kappa 1,2 CVVT Kappa 1,4 CVVT Kappa 1,1 CRDi 1,4 CRDi
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC 4/16 DOHC 4/16 DOHC 3/6 OHC 4/8 OHC
Zdvihový objem motora (ccm) 1 248 1 248 1 368 1 120 1 396
Max. výkon (kW/ot.) 55/5 500 62/6 000 74/4 000 55/4 000 66/4 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 121/4 000 121/4 000 134/3 500 180/1 750 240/1 500
Prevodovka 5M 5M 6M/4AT 6M 6M
Max. rýchlosť (km/h) 160 170 184 159 175
0 – 100 km/h (s) 13,6 13,1 11,6 16,0 12,1
Priemerná spotreba na 100 km (l) od 4,7 od 4,7 od 5,3 od 3,3 od 3,7
Hyundai i20
Hyundai i20
+15Hyundai i20

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #autosalón Paríž 2014 #Hyundai i20
Články podľa značiek