Mazda 2: Poznáme európske motory, na trh však až budúci rok

Na autosalóne v Paríži nová Mazda 2 prekvapujúco chýbala. A to sa mala jej premiéra konať už na jar v Ženeve. Japonská automobilka tak poskytla aspoň údaje o technike pod kapotou. Ponúkne jeden atmosférický benzínový 4-valec a jeden diesel.

17.10.2014 06:00
Mazda 2 - 2015 Foto:
Dynamický dizajn v štýle Kodo sprevádza výrazný nárast vonkajších rozmerov. Nová Mazda 2 je až o 14 cm dlhšia. Rázvor vzrástol medzigeneračne o osem centimetrov a výška o 2,5 cm.
debata (2)

Absencia novej „dvojky“ v Paríži bola pre mnohých sklamaním. Už na jar v Ženeve sa totiž šuškalo, že koncept Hazumi, predvoj novej Mazdy 2, bol vytvorený narýchlo len preto, že Mazda nemala dokončenú európsku verziu dvojky a jej premiéru odložila na jesenný Paríž. Debut pod Eiffelovou vežou sa preto považoval za úplnú samozrejmosť. Lenže Mazda 2 do Paríža nedorazila. Navyše jej predaj odštartuje japonská automobilka na starom kontinente až začiatkom budúceho roka. Odpustkom sú tak aspoň prvé oficiálne informácie o technike európskej verzie.

A teraz pekne po poriadku. Dizajn novinky nie je žiadnym tajomstvom, fotografie zverejnil výrobca už v júni. Napokon jej japonská sestra s názvom Demio sa na domácom trhu už dávno predáva a líši sa len v detailoch. Podľa vzoru väčších súrodencov s číslicami 3 a 6 čerpá aj dvojka z dizajnového jazyka, ktorý Mazda nazýva Kodo, a znamená čosi ako „duša pohybu“. Do najmladšej rodiny ju radí napríklad predná maska s motívom roztiahnutých krídiel, ktoré sa dotýkajú až reflektorov. Tie budú, samozrejme, obsahovať LED diódy pre denné svietenie.

Napriek nárastu formátu sa konštruktérom Mazdy... Foto: Mazda
Mazda 2 - 2015 Napriek nárastu formátu sa konštruktérom Mazdy podarilo ušetriť na pohotovostnej hmotnosti fantastických 100 kg. To znamená nižšiu spotrebu a vyššiu agilitu.

Na rozdiel od svojich európskych konkurentov, akými sú nový VW Polo či nový Opel Corsa, je Mazda 2 skutočne od základu novým autom. So svojím predchodcom, ktorý zdieľal spoločnú platformu s Fordom Fiesta, nemá už nič spoločné. Vidieť to aj na rozmeroch. Nová generácia poriadne narástla, čo by mohlo byť jej silnou zbraňou. Na dĺžku má až 4 060 mm. Medzigeneračný prírastok je teda až 14 centimetrov. A to ju radí spolu s novým Hyundaiom i20 rovno na vrchol segmentu nižšej triedy.

Porovnanie rozmerov

Parameter Mazda 2 2015 Mazda 2 2007 Rozdiel
Dĺžka (mm) 4 060 3 920 + 140
Šírka (mm) 1 695 1 695 0
Výška (mm) 1 495 1 470 + 25
Rázvor (mm) 2 570 2 490 + 80

Rovnako významné je natiahnutie rázvoru náprav o 80 mm na konečných 2 570. Na výšku zas pribudlo decentných 25 mm (1 500 mm). Šírka 1 690 mm ostala bez zmien. A to sa Mazde podarilo ušetriť na pohotovostnej hmotnosti celých 100 kg! Zaslúži si chválu o to viac, že už dosluhujúca generácia dvojky, ktorá sa predstavila pred siedmimi rokmi, patrila k prvým modelom, ktoré si začali prísne strážiť svoju nadváhu. To bude, pochopiteľne, znamenať nižšiu spotrebu paliva, lepšiu dynamiku a lepšie správanie v zákrutách.

Interiér dostane v nižšej triede vyslovene... Foto: Mazda
Mazda 2 - 2015 Interiér dostane v nižšej triede vyslovene nadštandardné prvky ako multimediálne rozhranie či dokonca head-up displej. Zatiaľ si však musíme vystačiť s fotografiami s pravostranným riadením.

Výrazný pokrok cítiť aj v interiéri. A to nielen v priestore, dizajne a materiáloch. Mazda totiž prichádza s pokrokovými riešeniami ako multimediálnym rozhraním s visutým dotykovým centrálnym displejom či dokonca head-up displejom, ktorý je v tejto triede úplnou raritou. Prístrojový panel zas pripomína riešenie z väčšej a drahšej Mazdy 3. Multimediálne rozhranie bude možné prepojiť pomocou systému MZD Connect so smartfónom. K dispozícii má byť dokonca voľba jazdných režimov, cúvacia kamera a kontrola slepého uhla zrkadiel.

Kým v Európe vládnu v nižšej triede benzínové trojvalce, zväčša preplňované, pod kapotou dvojky nič také nenájdete. Mazda 2 ostane pri benzínových agregátoch verná štvorvalcovej atmosférickej klasike. Samozrejme, s nasadením všetkých technológií Skyactive, vrátane vysokého kompresného pomeru. Kým však v Japonsku sú k dispozícii dva benzínové motory Skyactiv-G s objemom 1,3 alebo 1,5 litra, v Európe obmedzila Mazda ponuku len na väčší z nich. Zato bude k dispozícii hneď v troch výkonových verziách – od 55 cez 66 až po 85 kW.

Na začiatku bude na výber benzínový 4-valec 1,5... Foto: Mazda
Mazda 2 - 2015 Na začiatku bude na výber benzínový 4-valec 1,5 Skyactiv-G a úplne nový diesel 1,5 Skyactiv-D

„Jednapäťka“ tak vlastne v najslabšej verzii zastúpi aj svojho menšieho súrodenca. V najvýkonnejšej benzínovej modifikácii sa bude môcť pochváliť šetriacim systémom i-Eloop s kondenzátorom a štat-stop systémom. Navyše bude kombinovaná so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Slabšie verzie dostanú 5-stupňový manuál, pričom pre strednú výkonovú špecifikáciu (66 kW) je pripravený aj nový 6-stupňový automat. Všetky prevodovky majú znížené trenie a pochádzajú z novej generácie prevodoviek Skyactiv.

Za zmienku stojí fakt, že ani jedna z benzínových verzií, vrátane tej s automatickou prevodovkou, nespotrebuje priemerne viac ako 4,9 litra paliva na 100 km. Najúspornejšou bude však nepochybne Mazda 2 1,5 Skyactiv-D (77 kW) s novým dieselovým 4-valcom, ktorý si pod jej kapotou odkrúti svetovú premiéru. Na 100 km jazdy sa totiž v spojení so 6-stupňovým manuálom uspokojí priemerne s len 3,4 litrami nafty. Na presnejšie prevádzkové parametre si však ešte budeme musieť počkať. Predaj novinky je totiž naplánovaný až na začiatok budúceho roka.

Výrobu Mazdy 2 zabezpečí opäť japonský závod Mazdy v Hofu neďaleko Hirošimy. Od roku 1996, keď prišla Mazda¤2 na svet, sa pre ňu rozhodlo viac ako 2,4 milióna zákazníkov.

Zverejnené technické údaje

Motor 1,5 Skyact.-G 1,5 Skyact.-G 1,5 Skyact.-G 1,5 Skyact.-D
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 55/6 000 66/6 000 85/6 000 77/4 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 135/3 800 148/4 000 148/4 000 220/1 400
Prevodovka 5M 5M/6A 6M 6M
Spotreba na 100 km (l) 4,7 4,5/4,8 4,9 3,4
Mazda 2 - 2015
Mazda 2 - 2015
+21Mazda 2 - 2015
Mazda Hazumi
Mazda Hazumi
+14Mazda Hazumi

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Mazda 2 #Mazda Hazumi #Mazda Demio
Články podľa značiek