e-Highway: V Los Angeles budú jazdiť kamióny ako trolejbusy

Na úseku dlhom 30 kilometrov buduje Siemens trolejové vedenie nad diaľnicou. Kamióny tak budú môcť namiesto nafty čerpať elektrickú energiu. Podobne ako trolejbusy či električky.

19.10.2014 07:00
debata (1)
Špeciálne kamióny vybavené hybridným... Foto: Siemens
Siemens e-Highway Špeciálne kamióny vybavené hybridným elektrickým pohonom sa budú môcť na diaľnici e-Highway pripojiť k vedeniu podobne ako električky či trolejbusy.

Nová elektrická diaľnica e-Highway spojí dva najväčšie prístavy v USA – Port of Los Angeles a Port of Long Beach. Oba sa nachádzajú v Los Angeles a sú od seba vzdialené približne 30 kilometrov. Tento dopravný koridor, nazývaný Alameda, patrí k najvyťaženejším v USA. Denne sa tu len po železnici prepraví viac ako 13 000 kontajnerov. To však nestačí. Časť presunu tovaru musí preto zabezpečiť podstatne menej ekologická kamiónová doprava. A s tým má Los Angeles problém.

Výsledkom je preťaženie ciest a negatívny vplyv na životné prostredie. Siemens preto uvádza do života nový koncept elektrickej diaľnice. Nad dvoma jazdnými prúdmi v oboch smeroch buduje trolejové vedenie určené pre špeciálne kamióny. Tie budú vybavené hybridným pohonom. Okrem dieselového motora budú mať aj elektromotory. Keď sa kamión pripojí na elektrické vedenie, vypne sa jeho spaľovací agregát a v jazde bude pokračovať ako čistý elektromobil.

V momente, keď elektronika rozpozná trolejové... Foto: Siemens
Siemens e-Highway V momente, keď elektronika rozpozná trolejové vedenie, vozidlo sa pripojí na sieť a vypne spaľovací motor. Ďalej pokračuje ako čistý elektromobil.

Aj samotné pripojenie prebehne automaticky v momente, keď elektronika detekuje trolejové vedenie. Zatiaľ je nový systém len v experimentálnom štádiu a funguje na úseku dlhom jednej míle. Do konca júla budúceho roku by však mala byť dokončená elektrifikácia celej trate, čo umožní odštartovať rok skúšobnej prevádzky. Tá má dať zároveň odpoveď na otázku, aký druh pohonu bude pre hybridné kamióny optimálny. V súčasnosti sú v skúšobnom režime štyri ťahače s odlišnou koncepciou hnacej sústavy.

„Ekonomická stránka systému e-Highway je pre mestá ako Los Angeles veľmi lákavá, pretože veľa kamiónov jazdí na krátke vzdialenosti a zväčša na tých istých úsekoch. Práve takéto dopravné tepny považujeme za ideálne, kde systém zaviesť najskôr,“ uviedol Matthias Schlelein, prezident Siemensu pre mobilitu a logistiku v USA. Od elektrickej diaľnice si Los Angeles sľubuje menej škodlivých emisií a menej hluku. Siemens však verí, že je to len začiatok a že projekt e-Highway môže v budúcnosti ovplyvniť celé odvetvie elektromobilov.

Siemens e-Highway
Siemens e-Highway
+3Siemens e-Highway

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Los Angeles #Siemens #e-Highway
Články podľa značiek