Superdiesel od VW má 197 kW. A to mu stačia štyri valce!

Na technologickej prezentáciu vo Wolfsburgu odhalil Volkswagen ďalšie plány vývoja naftových motorov. Zdá sa, že novučičké 2,0 Bi-TDI s výkonom 176 kW mu nestačí. Na ceste je verzia s elektrickým kompresorom, ktorá by mohla dať zbohom 6-valcom.

14.11.2014 12:00
VW - motor superdiesel Foto:
Nový dvojlitrový superdiesel s dvojstupňovým elektrickým preplňovaním dokáže z litra zdvihového objemu vyžmýkať takmer 100 kW. Celkový výkon je 197 kW. Krútiaci moment je zatiaľ tajomstvom.
debata (1)

V súčasnosti najsilnejšie naftové dvojlitre ponúkajú výkony na úrovni 160 kW. Jediným, kto sa odhodlal zájsť za túto hranicu je Volkswagen. V Passate ôsmej generácie predviedol nový agregát 2,0 Bi-TDI s kódovým označením EA288, ktorý dáva za pomoci dvoch turbodúchadiel 176 kW. To však nie je koniec. Už pred približne rokom Volkswagen totiž vyhlásil, že cieľom je dvojlitrový diesel, ktorý by ponúkal z tisíc kubíkov objemu 136 koní, teda rovných 100 kW. Dnes sa zdá, že od cieľa nie je ďaleko.

Na technologickej prezentácii vo Wolfsburgu ukázal nový 4-valcový „superdiesel“ s výkonom 197 kW, čo je už len tri kilowatty pod pôvodným zámerom, ale napríklad viac ako dokáže vyprodukovať v súčasnosti najsilnejší 6-valcový diesel 3,0 TDI vo Volkswagene Touareg. Bohužiaľ, krútiaci moment zatiaľ Volkswagen neprezradil, no niet pochýb, že aj v tomto parametri bude stíhať súčasným 6-valcovým naftovým motorom s jedným turbodúchadlom. Tajomstvo extrémneho výkonu sa skrýva v dvojstupňovom elektrickom kompresore.

A nie len v ňom, superdiesel používa aj novú generáciu priameho vstrekovania paliva common-rail pracujúcim s tlakmi až 2 500 barov, čo je o 500 viac, ako dosahuje súčasná generácia. A potom je tu ešte variabilné časovanie ventilov, ktoré patrí pri dieselových motoroch stále k raritám, aj keď ho Volkswagen už napríklad predstavil vo 4-valci 2,0 TDI Euro 5. Nie je teda vylúčené, že nový dvojlitrový superdiesel by mohol v koncerne VW nahradiť všetky naftové 6-valce s výkonom do 200kW.

Spojený bude pravdepodobne s novou 10-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG, o ktorej bola na konferencii tiež reč. Odvodia ju zo súčasného 6-stupňového automatu s použitím spojok v olejovom kúpeli. Konštruovaná bude na prenos krútiaceho momentu s hodnotou až do 550 Nm, takže v pohode zvládne aj nový superdiesel. Do výroby by sa mala dostať v roku 2016 a okrem plachtenia, teda vyraďovania neutrálu, umožní aj vypínanie motora počas jazdy.

Okrem toho počíta Volkswagen s novým, účinnejším systémom rekuperácie brzdnej energie. Samozrejme, všetky tieto opatrenia vedú k cieľu znižovania spotreby a emisií. Veď automobilky čakajú ťažké časy. Do roku 2020 budú musieť zosekať produkciu emisií na úroveň 95 g/km a navyše sa prispôsobiť novej reálnejšej metodike merania spotreby. Za nové úsporné technológie si však nepochybne poriadne priplatíme.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #TDI #Bi-TDI
Články podľa značiek