Audi Prologue: Ochutnávka sériového GT dorazila do L. A.

Koncept luxusného GT ponúka víziu nového dizajnu, novej techniky aj nového modelu. Za dva roky by sa mala totiž štúdia Prologue pretaviť do sériového Audi A9.

23.11.2014 07:00
debata
Prologue má definovať nový dizajnový jazyk... Foto: Audi
Audi Prologue Concept - 2014 Prologue má definovať nový dizajnový jazyk Audi. Je preto veľmi pravdepodobné, že so 6-uholníkovou maskou, mimochodom lemovanou laserovými svetlami Matrix, sa už čoskoro stretneme v sériovej produkcii.

Na autosalóne v Los Angeles predviedlo Audi koncept veľkého GT Prologue. Nejde o výstrel do tmy, ako už naznačuje jeho názov. V Ingolstadte sa naozaj chystá konkurent pre Mercedes-Benz S Coupé, či pripravované BMW radu 8, ktoré predznamenala štúdia Gran Lusso. V hierarchii značky bude nad súčasnou vlajkovou loďou A8, aj keď s kompaktnejšími rozmermi. Napokon, bude to luxusné kupé.

Nad dizajnom konceptu s dĺžkou 5,1 metra, čo je o čosi menej, než meria Audi A8, a výškou len 1,39 metra, držal taktovku nový šéfdizajnér Mark Lichte, ktorý nastúpil do funkcie len tento rok. Jeho úlohou je posunúť dizajnový jazyk značky na novú úroveň. Prologue nie je teda ničím iným ako predohrou tohto zámeru. Nejde síce o revolúciu, ale odklon od rokmi vžitých a tak trochu nudných línií Audi, ktoré sa na seba podobajú ako vajce vajcu, je zrejmý.

Koncept Prologue má na dĺžku 5 100 mm a rázvor... Foto: Audi
Audi Prologue Concept - 2014 Koncept Prologue má na dĺžku 5 100 mm a rázvor náprav 2 940 mm. To je len o málo menej ako vlajková loď A8. Napokon, je to čistokrvné 4-miestne GT.

Prolugue prezentuje veľkú 6-uholníkovú masku, širšiu a umiestnenú nižšie než doteraz. Po jej stranách nájdeme malé, no o to výkonnejšie laserové svetlá Matrix. Profil síce vyznáva siluetu kupé, zvýraznenú lešteným hliníkom lemujúcim bočné okná, ako aj absentujúcim stredovým stĺpikom, no je tu predsa len jedno prekvapenie. Zadné okno má totiž konkávny tvar a je umiestnené pod profil stĺpikov, podobne ako pri Citroëne C6. Prospelo to aerodynamike aj praktickej stránke veci.

Prologue má o to väčšiu zadnú kapotu, ktorá uľahčuje prístup do kufra. Efektná je aj integrácia výfukov do matného zadného difúzora či úzke LED svetlá, ktoré využívajú kombináciu 2D a 3D grafiky. Kľučky dverí nahrádzajú senzory. Štúdia lakovaná sivou perleťou a vytvorená prevažne z hliníka stojí na megalomanských 22-palcových kolesách obutých pneumatikami 285/30. Zasadené sú v mohutných výrezoch blatníkov, pričom ten zadný evokuje legendárne Audi Ur-quattro z osemdesiatych ro­kov.

Zaujímavosť zadnej časti je konkávne zadné okno... Foto: Audi
Audi Prologue Concept - 2014 Zaujímavosť zadnej časti je konkávne zadné okno posunuté pod profil zadných stĺpikov. Podobne ako pri dnes už nevyrábanom Citroëne C9.

Interiér tiež naznačuje budúcnosť Audi. Tá bude spojená s veľkolepým nasadením displejov. Obrazovku nájdeme nielen na prístrojovom paneli, ale prakticky po celej šírke palubnej dosky. Ohybný a pružný displej na stredovej konzole tvoria organické OLED diódy. Audi tvrdí, že architektúra interiéru tým splýva s operačným rozhraním do jediného celku. Prologue tiež dokáže identifikovať cestujúcich podľa ich smartfónov a vďaka tomu upraviť preferované nastavenia klimatizácie, sedadiel, navigácie či audiosystému.

Ak v štvormiestnom interiéri sedí len vodič a spolujazdec, zadné opierky hláv sa stiahnu pre lepší výhľad. Aktívne sú aj decentné vetracie otvory. Luxusnú atmosféru dotvára biele ambientné osvetlenie a špičkové materiály, či už ide o kožu, hliník, alebo drevo. Zaujímavá je však aj technika. Módnu hybridnú sústavu tu však nečakajte. Pod prednou kapotou pracuje poctivý preplňovaný 8-valec 4,0 TFSI vyladený na grandióznych 445 kW a 700 Nm krútiaceho momentu. Funkcia overboost však umožňuje krátkodobé zvýšenie momentu až na 750 Nm.

Interiér vyznáva kult displejov. Pokrývajú... Foto: Audi
Audi Prologue Concept - 2014 Interiér vyznáva kult displejov. Pokrývajú prakticky celú šírku palubnej dosky aj stredovú konzolu. Po prvýkrát pritom Audi použilo technológiu organických diód OLED.

Sila motora putuje, tak ako sa na Audi patrí, k všetkým štyrom kolesám, a to cez 8-stupňovú automatickú prevodovku. Na stovku to tak Prologue s hmotnosťou 1 980 kg zvláda za neskutočných 3,7 sekundy. Udržať túto hmotu na ceste pomáhajú nové päťprvkové predné aj zadné závesy, ako aj riadená zadná náprava, ktorá natáča kolesá v uhle päť stupňov. Pri týchto adrenalínových výkonoch neprekvapujú ani 20-palcové karbón-keramické brzdy. O komfort na palube sa zas stará pneumatické odpruženie meniace charakter pruženia a svetlú výšku.

Podvozok však skrýva ešte jedno veľké tajomstvo. Špekuluje sa, že Prologue je postavený na novej platforme MLB Evo, ktorá bude znamenať prechod Audi na zadný náhon, ako alternatívu k pohonu Quattro. Či sa tak stane, nie je isté, v každom prípade 48-voltová elektrická sústava je prakticky pripravená do série. Vďaka tomu bude môcť štartér fungovať aj ako mikrohybrid, a zároveň ponúknuť rekuperačný výkon pri brzdení až 12 kW. Sériové Audi A9 by sme mohli vidieť na linkách už približne o tri roky.

Štúdiu poháňa preplňovaný 8-valec 4,0 TFSI s... Foto: Audi
Audi Prologue Concept - 2014 Štúdiu poháňa preplňovaný 8-valec 4,0 TFSI s výkonom 445 kW. Spojený je s 8-stupňovou prevodovkou. Vďaka funkcii overboost dokáže na 15 sekúnd zvýšiť krútiaci moment zo 700 na 750 Nm.
Audi Prologue Concept - 2014
Audi Prologue Concept - 2014
+14Audi Prologue Concept - 2014

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #Concept #koncept #autosalón Los Angeles 2014 #Audi Prologue
Články podľa značiek