Audi A7 Sportback h-tron quattro: V Ingolstadte veria vodíku

Na autosalóne v Los Angeles Audi predstavilo plne funkčný prototyp kupé A7 Spoprtback poháňaného palivovými článkami. Čaká už len na sieť vodíkových staníc.

27.11.2014 12:00
debata
Techniku budúcnosti zabalilo Audi do... Foto: Audi
Audi A7 Sportback h-tron quattro Techniku budúcnosti zabalilo Audi do atraktívneho kabáta 4-dverového kupé A7 Sportback.

Viaceré automobilové koncerny veria, že palivom budúcnosti je vodík. Technológia palivových článkov, ako už napokon ukázala Honda modelom FCX Clarity, je už dávno zrelá do sériovej výroby. Chýba však sieť čerpacích staníc. Na ne čaká aj Audi, ktoré v Los Angeles predstavilo plne funkčný prototyp vodíkového auta. Technológiu budúcnosti zabalilo do atraktívneho kabáta sériového 4-dverového kupé A7 Sportback s prívlastkom h-tron quattro.

O pohon quattro sa starajú dva elektromotory,... Foto: Audi
Audi A7 Sportback h-tron quattro O pohon quattro sa starajú dva elektromotory, každý na jednej z náprav. Ich spoločný výkon je 170 kW.

V porovnaní s Hondou FCX Clarity, ktorú už čoskoro vystrieda nástupca predstavený v podobe konceptu FCEV, a sériovou Toyotou Mirai má však jednu zásadnú odlišnosť. Používa pohon oboch náprav. Tentoraz však bez akéhokoľvek mechanického prepojenia. Postarali sa o to dva elektromotory, každý na jednej z náprav. Ich spoločný výkon je 170 kW, pričom energiu čerpajú z vyše 300 palivových článkov s napätím 230 až 360 V.

Okrem tlakovej nádrže s vodíkom si koncept A7... Foto: Audi
Audi A7 Sportback h-tron quattro Okrem tlakovej nádrže s vodíkom si koncept A7 Sportback h-tron vozí aj zásobu batérií s kapacitou 8,8 kWh. To predlžuje dojazd z 500 na 550 km.

Audi udáva účinnosť systému až 60 %, čo je približne dvojnásobok v porovnaní s klasickým pohonom pomocou spaľovacieho motora. Na jeden kilogram stlačeného vodíka, ktorý je energetickým ekvivalentom 3,7 litra benzínu, tak prototyp dokáže prejsť rovných 100 km. Vo vysokotlakových nádržiach umiestnených pod zadnými sedadlami má pritom dostatočnú zásobu paliva na to, aby na jedno natankovanie dokázal absolvovať 500 km.

Dynamikou h-tron nijako nezaostáva za svojimi... Foto: Audi
Audi A7 Sportback h-tron quattro Dynamikou h-tron nijako nezaostáva za svojimi konvenčnými súrodencami. Na stovku zrýchľuje pod osem sekúnd.

Ďalších 50 km môže prejsť vďaka batériám s kapacitou 8,8 kWh, ktoré si A7 Sportback h-tron vozí so sebou pod podlahou kufra, a ktoré možno dobíjať z elektrickej zásuvky alebo nabíjačky. Ide teda o akýsi vodíkový plug-in hybrid, ktorý nie je úplne závislý od zásoby paliva. Mimochodom, čerpanie vodíka nezaberie viac ako tri minúty, čo je obrovská výhoda v porovnaní s klasickými elektromobilmi.

Špeciálny prístrojový panel informuje vodiča o... Foto: Audi
Audi A7 Sportback h-tron quattro Špeciálny prístrojový panel informuje vodiča o stave nabitia batérií a množstva zostávajúceho vodíka v tlakových nádržiach.

A A7 h-tron sa nemusí hanbiť ani za svoju dynamiku. V porovnaní s približne rovnako výkonným Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro váži len o 50 kg viac, presne 1 950 kg. Na stovku to luxusné 4-dverové kupé zvládne za 7,9 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 180 km/h. „Sme schopní spustiť sériovú výrobu, len čo bude pripravený trh spolu s infraštruktúrou,“ povedal v Los Angeles na konto prototypu Ulrich Hackenberg, zodpovedný za technický vývoj Audi.

Práve absentujúca sieť vodíkových čerpacích staníc je najväčšou brzdou rozvoja vodíka v doprave. Paradox je, že ho dnes máme viac, ako ho dokážeme spotrebovať. Vzniká totiž často ako vedľajší produkt chemickej výroby a často putuje bez využitia do atmosféry.

Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
+9Audi A7 Sportback h-tron quattro

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #Concept #koncept #Audi A7 Sportback #autosalón Los Angeles 2014 #h-tron
Články podľa značiek