Škoda Superb 2015: Máme prvé informácie. Vyzerá to na bombu!

Nový Superb sa ukáže vo svetovej premiére až v marci v Ženeve. Dovtedy bude Škoda dávkovať čiastkové informácie. Tie prvé máme už dnes. A čo z nich vyplýva? Vyzerá to tak, že na Superbe koncern VW tentoraz rozhodne nešetril. Vzdá sa síce dvojitého veka Twindoor aj 6-valca, no jeho technika nebude ďaleko od nového Passatu. A ten je ikonou triedy.

11.12.2014 16:49
Škoda Superb - 2015 Foto:
Superb tretej generácie svoj dizajn zatiaľ chráni kamuflážou. No už dnes vieme, že bude o 30 mm dlhší a o 47 mm širší. Rázvor náprav sa natiahne až o osem centimetrov na veľkorysých 2 841 mm.
debata (28)

Sama Škoda deklaruje, že nový Superb bude najlepšou a technologicky najvyspelejšou Škodou všetkých čias. Samozrejme, čo iné môže povedať výrobca o aute, ktoré stojí na vrchole jeho modelovej hierarchie. Lenže je tu veľa avíz, ktoré takéto neskromné tvrdenie podporujú. Napokon je poskladaný z najnovšej techniky koncernu VW, azda s výnimkou naftového bi-turba. Inak v mnohom kopíruje nový Passat, ktorý to má našliapnuté na ikonu triedy. Na dizajn si budeme musieť počkať do polovice februára, keď Škoda ukáže prvé oficiálne fotografie a Superb predstaví verejnosti počas pražskej predpremiéry.

Inšpirovaný konceptom VisionC

Zatiaľ zverejnila automobilka len snímky dôkladne maskovaných Superbov. No nejaké informácie tu predsa len sú. Ako avizoval sám šéfdizajnér značky Jozef Kabaň, Superb bude výrazne inšpirovaný ženevskou štúdiou päťdverového kupé VisionC. Očakávať tak môžeme takmer identickú prednú masku a množstvo trojuholníkových motívov, ako paralelu na český krištáľ, vrátane trojuholníkových predných hmlových svetiel. Zmenia sa aj proporcie. Modulárna platforma MQB, na ktorej stojí aj Passat, umožnila totiž čarovať s celkovými rozmermi, rozchodom kolies aj rázvorom náprav. A podieľa sa aj na vyššej torznej tuhosti, ktorá vzrástla o 12 %. Karoséria pritom využíva až 45 % podiel vysokopevnostnej o­cele.

Nový Superb by tak už nemal trpieť úzkou stavbou. Kým do dĺžky pribudlo len necelých 30 mm, na šírku až 47. Dĺžkou 4 858 mm tak dokonca prekoná Passat, a to platí aj o jeho šírke 1 864 mm. Hoci už Superb druhej generácie vynikal veľkorysým rázvorom, ani tu sa nešetrilo. Nápravy sa od seba vzdialili o ďalších 80 mm! Takže výsledných 2 842 nielenže dáva na frak Passatu, ale Superb posúva na hranicu strednej a vyššej strednej triedy. Podporuje to aj zväčšený rozchod kolies o citeľných 54 mm. Výška ostáva tajomstvom, no už teraz je zrejmé, že na takomto veľkorysom formáte má Superb šance na podstatne elegantnejší dizajn.

Niektoré stránky uvádzajú túto skicu ako... Foto: Car
Škoda Superb - 2015 Niektoré stránky uvádzajú túto skicu ako oficiálnu. Škoda sa k nej nehlási. Od pravdy však nemusí byť ďaleko.

Pomôže mu aj zásadná zmena v zadnej časti. Superb si síce zachová karosériu liftback s obrovskými výklopnými piatymi dverami, no odstránenie zložitého a ťažkého mechanizmu dvojitej kinematiky veka Twindoor mu prinesie menej kompromisov v dizajne, a teda aj ladnejšiu siluetu stĺpikov a kapoty. Ak vám je za týmto originálnym riešením, ktoré umožňovalo otvoriť buď celé piate dvere ako pri liftbacku, alebo len kapotu, ako pri sedane, ľúto, nezúfajte. O ovládane veľkého veka sa totiž odteraz postarajú servomotory. A reagovať budú aj na pohyb nohy pod nárazníkom. Takže prístup do kufra bude komfortnejší než v minulosti.

Dvere Twindoor sú prečo, no miesta v kufri je viac

K tomu pridá Superb ďalšie užitočné litre. Dôvodov na zväčšenie kufra síce veľa nebolo, veď Superb tu nemal rivalov, ale predsa. Objem pre batožiny vzrástol o ďalších 30 litrov na totálne nedostižných 625! A veľa miesta si má Superb zachovať aj v interiéri, najmä na zadných sedadlách, kde podľa Škody ponúkne dvakrát viac miesta pre nohy ako najbližší konkurent. Cítiť by mal byť aj nárast šírky, kde súčasný Superb pripomínal skôr Octaviu, než plnohodnotných rivalov strednej triedy. Chýbať nebudú ani povestné praktické prvky Simply Clever. Z celkovo 29 bude až 23 nových. A nepôjde len o povestnú škrabku vo veku nádrže.

Porovnanie rozmerov
Model Škoda Superb III Škoda Superb II VW Passat VIII
Dĺžka (mm) 4 885 4 833 4 767
Šírka (mm) 1 864 1 817 1 832
Výška (mmň 1 456
Rázvor náprav (mm) 2 841 2 761 2 791
Objem kufra (l) 635 595 586

K rôznym držiakom na nápoje či odkladacím miestam a fixačným bodom pridá Superb elektronických pomocníkov, ako napríklad funkciu MirrorLink pre zobrazenie obsahu mobilného telefónu na multimediálnom rozhraní, ktoré si Superb požičia z Passatu. Na rozdiel od Fabie však bude disponovať aj vstavanou navigáciou. Celkovo budú na výber štyri verzie rozhrania s dotykovým monitorom. Tá najvyššia umožní ovládanie rôznych funkcií, napríklad rádia, aj zo zadných sedadiel prostredníctvom tabletu v opierke. Ku komfortným prvkom pribudne napríklad aj trojzónová klimatizácia so samostatnou reguláciou teploty v zadnej časti interiéru.

Zadné veko kufra s dvojitou kinematikou... Foto: Škoda-Auto
Škoda Superb - 2015 Zadné veko kufra s dvojitou kinematikou Twindoor sa stane minulosťou. V priestore pre batožinu však pribudne ďalších 30 litrov, a to vrátane rezervného kolesa. Piate dvere budú ovládať elektromotory.

Superb prevezme z Passatu aj celý rad bezpečnostných technológií, v ktorých súčasný Superb citeľne zostával, dokonca aj za menšou, ale novšou Octaviou. Okrem deviatich airbagov to bude multikolízna brzda, detekcia únavy vodiča, monitorovanie vedľajších pruhov, podpora udržiavania v jazdnom pruhu, radarový tempomat s udržiavaním bezpečnej vzdialenosti a úplným dobrzdením, ale tiež samočinné brzdenie pri nízkych a tiež vysokých rýchlostiach. Počítať môžeme aj s parkovacím asistentom pre priečne a pozdĺžne parkovanie či cúvacou kamerou. Z Passatu sa do Superbu nedostal len systém cúvania s prívesom a full LED svetlá, no adaptívne bi-xenóny s automatickým prepínaním diaľkového režimu tiež nie sú na zahodenie.

Osem motorov a 7-stupňové DSG

A čo nás čaká pod kapotou? Superb ponúkne päť benzínových a tri dieselové alternatívy s výkonovým rozpätím od 88 do 206 kW. Základom je „fleetový“ 4-valec 1,4 TSI (92 kW). Jeho silnejšia verzia (110 kW) už bude vybavená vypínaním dvoch valcov ACT, čo je prvýkrát. Viac sily ponúknu motory 1,8 TSI (132 kW), a najmä benzínové dvojlitre 2,0 TSI s výkonom 162, známy z Octavie RS, alebo 206 kW. Práve druhý z nich je náhradou za pôvodný 6-valec 3,6 VR6. Naftu zastúpia motory 1,6 TDI a dvojlitre 2,0 TDI (110, 140 kW). Silnejší z nich poznáme tiež Octavie RS, ale TDI. Dieselový motor 2,0 Bi-TDI (176 kW) z Passatu sa pod kapotu Superbu nedostane.

Aj vďaka nižšej hmotnosti, ktorá klesla medzigeneračne o 75 kg, lepšej aerodynamike či štandardne dodávaným štart-stop systémom bude nový Superb priemerne o liter úspornejší. Diesely si s emisnými normami Euro 6 poradia pomocou vstrekovaniu prísady AdBlue. Najúspornejším sa má stať Superb Greenline s normovanou konzumáciou len 3,6 litra nafty. Manuálne prevodovky budú výhradne 6-stupňové. Koncern však „nežgrlil“ ani na dvojspojových automatoch DGS. A to dokonca 7-stupňových. Takáto prevodovka sa stane štandardom pre najvýkonnejšiu verziu 2,0 TSI (206 kW) s pohonom oboch náprav, ale aj pre štvorkolku s najsilnejším dieselom 2,0 TDI (140 kW).

Motory (benzínové)
Verzia 1,4 TSI 1,4 TSI ACT 1,8 TSI 2,0 TSI 2,0 TSI
Max. výkon (kW) 92 110 132 162 206
Motory (naftové)
Verzia 1,6 TDI 2,0 TDI 2,0 TDI
Max. výkon (kW) 88 110 140

Okrem nich sa systém 4×4 dostane aj do verzií 1,8 TSI a 2,0 TDI (110 kW), pochopiteľne, za príplatok. Najväčšou novinkou podvozka sa však stanú adaptívne tlmiče. Superb bude vlastne prvou Škodou s touto technológiou, ktorá umožňuje regulovať tvrdosť pruženia v troch módoch – Comfort, Normal a Sport. A to dokonca prostredníctvom multimediálneho rozhrania. Okrem toho bude možné nastavovať aj ďalšie parametre meniace charakteristiku motora, prevodovky či riadenia.

Dizajn nového Superbu odhalí Škoda už v polovici februára v Prahe. Nasledovať bude svetová premiéra začiatkom marca v Ženeve a štart predaja v letných mesiacoch. Praktické kombi s gigantickým kufrom bude nasledovať najskôr na jeseň. Je totiž málo pravdepodobné, že by Škoda zopakovala prekvapenie s Fabiou Combi, ktorá debutovala v Paríži v rovnakom termíne s hatchbackom. Z dvoch generácii Superbu, ktorý prišiel na trh v roku 2001, predala česká automobilka približne 700 000 kusov. Tá druhá, z roku 2009, patrila rozhodne k tej úspešnejšej a urobila koniec nad úvahami, či Superb má, alebo nemá ostať v portfóliu českej Škody.

© Autorské práva vyhradené

28 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda Superb #Škoda-Auto
Články podľa značiek