ACEA: Európske predaje áut rástli. Jednotkou je VW, skokanom Dacia

Po šiestich rokoch pádu zaznamenal európsky trh mierny nárast. Najúspešnejšími značkami sú VW, Ford a Opel. Najviac však rástol Jeep, Mazda, Dacia, Kia a Škoda. Nedarilo sa len Honde a Lancii.

22.01.2015 16:00
Predaj áut - 2013 Foto:
Pre nové auto sa vlani v Európe rozhodlo celkom 13.006.451 zákazníkov, čo bolo zlepšenie o 5,4 %.
debata

Už vlani analytici naznačovali, že európsky automobilový trh si v roku 2013 siahol na dno. Predalo sa len 11.850.905 vozidiel (krajiny EÚ), čo bol najhorší výsledok od roku 1995. Minulý rok sa tak očakával obrat. Napokon pozitívny trend zaznamenali predajcovia už v decembri predvlaňajšieho roka. Najnovšie štatistiky Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA), ktorá sleduje predaje v krajinách EÚ, okrem Malty, a tiež štátov združenia EFTA, teda v Nórsku, vo Švajčiarsku a na Islande, ukázali, že to nebola len náhoda.

Vlani došlo po šiestich rokoch poklesu odbytu predaja osobných a ľahkých úžitkových áut v Európe konečne k miernemu rastu. Pre nové auto sa v roku 2014 rozhodlo celkom 13.006.451 zá­kazníkov, čo bolo zlepšenie o 5,4 %. Najväčší podiel má na tom najväčší európsky automobilový trh Nemecko, ktoré vlani „zhltlo“ 3.036.773 áut a v medziročnom porovnaní si polepšilo o 2,9.%. Európskou dvojkou je Veľká Británia s odbytom 2.476.435 áut, čo znamená rast až o 9,3 percentu­álneho bodu.

Európskou jednotkou ostáva Volkswagen. A to tak... Foto: Volkswagen
VW Touareg 2015 Európskou jednotkou ostáva Volkswagen. A to tak koncern, ako aj samotná značka. S logom VW sa v tu predalo viac áut ako vozidiel koncernov PSA alebo Renault-Nissan.

Na bronzovej priečke skončilo Francúzsko, kde sa predalo 1.795.885 nových vozidiel. A darilo sa aj Slovensku. Celkovo sa u nás predalo 72.249 nových osobných áut, čo je zlepšenie až o 9,47 percenta. V krajinách Európskej únie došlo pritom k celkovému zvýšeniu odbytu o 5,7.%, keď sa tu výrobcom podarilo umiestniť 12.550.771 vo­zidiel. Rebríčku najúspešnejších automobiliek Európy z hľadiska odbytu áut šéfuje druhá najúspešnejšia značky planéty – Volkswagen.

Nemecká automobilka vlani predala v Európe 1.619.921 áut, pričom si v medziročnom porovnaní prilepšila o 4,3 percenta. Znamená to, že len samotná značka VW dosiahla lepšie výsledky ako napríklad celý koncern PSA (Peugeot-Citroen) alebo aliancia Renault-Nissan aj s Daciou. Kým PSA ako druhý najúspešnejší koncern predal 1.390.000 áut a tretí Renault 1.237.606 vozidiel, celý koncern VW ma na konte až 3.313.435 kusov predaných áut.

Druhý najúspešnejší v Európe je Ford. A to má... Foto: Ford
Ford Mondeo 2015 Druhý najúspešnejší v Európe je Ford. A to má ešte v zálohe nové Mondeo a modernizovaný Focus.

Vráťme sa však k samotným značkám. Za Volkswagenom je druhý Ford, ale s odstupom takmer 700.000 vozidiel, keď predal 947.951 áut, a na tretej priečke Opel s predajom 885.372 kusov. Nasledujú Francúzi – Renault (874.500 ks) a Peugeot (782.855 ks). Šiestu, siedmu a ôsmu priečku si privlastnil nemecký prémiový trojzáprah v poradí Audi, BMW a Mercedes-Benz. Nasleduje Citroën, desiaty Fiat a jedenásta Škoda.

U nás najúspešnejšia značka si medziročne polepšila až o 13,9 percenta, čo ju vyšvihlo z pôvodne dvanástej pozície o stupienok vyššie. Vymenila si tak miesto s dvanástou Toyotou. Škode pomohli najmä rastúce predaje Octavie a Rapidu. Vlaňajší rok bol však povzbudivý aj pre iné značky. Tak napríklad Mazda si polepšila o 18,7, Seat o 13,5, Nissan o 13,1 a Volvo o 10,7 percenta. Kráľom nárastov predaja je však rumunská Dacia, ktorá vlani predala až o 23,3 percenta viac áut.

Škoda skončila vlani na 11. priečke, keď si... Foto: Škoda-Auto
Škoda Fabia Škoda skončila vlani na 11. priečke, keď si polepšila takmer o 14.%, čím predbehla dvanástu Toyotu.

Celkovo ich bolo 363.102 kusov, takže skončila na 15. mieste, čím predbehla napríklad Kiu, Seat, alebo Suzuki. Naopak, s poklesom sa musí vyrovnať Honda, ktorá sa prepadla na hrozivú 22. priečku, keď umiestnila v Európe len 133.268 áut (- 4,9 %). Kým však Honda plánuje tento rok mohutnú modelovú ofenzívu novým Jazzom, crossoverom HR-V a vynovenými modelmi Civic a CR-V, Chevrolet to v Európe definitívne balí. Jeho odbyt tu po oznámení odchodu padol vlani o neskutočných 73 %!

Rebríček značiek podľa predajov v EÚ (2014)

Značka 2014 (ks) 2013 (ks) rozdiel (%)
1. Volkswagen 1 619 921 1 553 251 +4,3
2. Ford 947 951 901 343 +5,2
3. Opel/Vauxhall 885 372 824 787 +7,3
4. Renault 874 504 801 273 +9,1
5. Peugeot 782 855 739 944 +5,8
6. Audi 726 059 694 600 +4,5
7. BMW 676 410 641 196 +5,5
8. Mercedes-Benz 652 373 617 244 +5,7
9. Citroën 608 045 601 277 +1,1
10. Fiat 586 271 573 674 +2,2
11. Škoda 582 140 511 172 +13,9
12. Toyota 527 380 521 742 +1,1
13. Nissan 477 183 422 043 +13,1
14. Hyundai 424 467 422 444 +0,5
15. Dacia 363 102 294 434 +23,3
16. Kia 353 719 339 306 +4,2
17. Seat 328 334 289 356 +13,5
18. Volvo 254 610 230 063 +10,7
19. Mazda 175 028 147 461 +18,7
20. Suzuki 162 828 152 341 +6,9
21. Mini 156 902 153 501 +2,2
22. Honda 133 268 140 061 –4,9
23. Land Rover 115 826 108 865 +6,4
24. Mitsubishi 102 364 81 861 +25,0
25. Lancia/Chrysler 72 168 74 847 –3,6

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #ACEA #predaje áut
Články podľa značiek