Goodyear vyvíja pneumatiky s premenlivým profilom a dobíjaním

Na autosalóne v Ženeve sa pneumatikársky gigant Goodyear pochváli dvoma koncepčnými pneumatikami budúcnosti. Jedna dokáže premieňať teplo na elektrickú energiu a druhá meniť plochu, ktorou sa dotýka asfaltu.

09.03.2015 12:00
debata (1)
Pneumatika BH-03 vytvára elektrickú energiu... Foto: Goodyear
Goodyear - pneumatika Pneumatika BH-03 vytvára elektrickú energiu jednak premenou tepla a jednak piezoelektrickým efektom pri deformácii plášťa.

Koncepty budúcnosti predstavujú nielen samotné automobilky, ale aj dodávatelia. Napríklad producenti pneumatík. V Ženeve sa americký pneumatikársky gigant Goodyear pochválil hneď dvoma plášťami, ktoré by mohli spôsobiť revolúciu v automobilovom priemysle. Jeden dokáže vyrábať elektrickú energiu a druhý meniť podľa potreby styčnú plochu s vozovkou.

Pneumatika s označením BH-03 premieňa teplo vznikajúce odvaľovaním behúňa na elektrinu. Tú môže vozidlo následne využiť napríklad na pohon niektorých spotrebičov alebo ňou dobíjať batériu. Bohužiaľ, Goodyear si svoj nový patent stráži natoľko, že princíp činnosti nijako bližšie nepopisuje. Tvrdí len to, že ide o špeciálny druh materiálu premieňajúci teplo na elektrinu. A to nielen, keď sa vozidlo pohybuje, ale aj keď sú pneumatiky zohriate napríklad od slnka.

Druhým zdrojom energie je piezoelektrický materiál, ktorý využíva známy efekt, napríklad zo zapaľovačov. Pri deformovaní plášťa využije tlak na kryštály v behúni pneumatiky, čím na ich povrchu vzniká napätie. Jednoduché a geniálne, no zatiaľ asi ešte nie reálne. Tento koncept je v štádiu vývoja. Nevieme teda ani to, koľko energie by dokázala takáto pneumatika vyrobiť, aká by bola jej cena a životnosť. Otázkou je samozrejme aj bezpečnosť.

Pneumatika Triple Tube obsahuje v behúni tri... Foto: Goodyear
Goodyear - pneumatika Pneumatika Triple Tube obsahuje v behúni tri trubice. Zmenou tlaku v trubiciach môže pneumatika meniť svoj profil a tým aj styčnú plochu, valivý odpor a jazdné vlastnosti.

Viac prezradil Goodyear o druhej pneumatike označenej názvom Triple Tube. V štruktúre jej behúňa sú zabudované tri trubice napojené na kompresor. Ten mení tlak, a teda aj veľkosť styčnej plochy pneumatiky s vozovkou a jej valivý odpor. Triple Tube pracuje v troch režimoch. Prvým je Eco/Safety, keď sú trubice nahustené na maximum, aby znížil valivý odpor plášťa.

V režime Sport sa zníži tlak centrálnej a vnútornej trubice. To zabezpečí lepšiu priľnavosť pneumatiky pri prejazde zákrutami. Tretím módom je režim Wet, keď sa zníži tlak vo vonkajších trubiciach, čo zlepší odvod vody a tým odolnosť proti akvaplaningu. Pneumatika sa bude totiž dotýkať mokrej vozovky menšou plochou. Vyšší tlak styčnej plochy následne zabráni riziku vytvorenia vodného filmu medzi behúňom a asfaltom.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #pneumatiky #pneumatika #GoodYear
Články podľa značiek