Seat Leon Cupra ST: Martorellská raketa teraz aj v balení kombi

Najvýkonnejšia Škoda Octavia RS sa môže pochváliť výkonom 230 koní. Zato sesterský Leon Cupra ST ich má rovných 280. A teraz aj v praktickom balení kombi ST.

Zväčšené sacie otvory a plastový výplet naznačujú
horúcu krv tohto španiela s výkonom 280 koní. V sérii sú LED reflektory aj
19-palcové disky kolies s titánovým leskom.
Zväčšené sacie otvory a plastový výplet naznačujú horúcu krv tohto španiela s výkonom 280 koní. V sérii sú LED reflektory aj 19-palcové disky kolies s titánovým leskom.
Autor: Seat

Presne pred rokom uviedol Seat na trh najvýkonnejší Leon Cupra. Nasledovala trojdverová verzia SC a teraz aj praktické kombi Leon Cupra ST. V porovnaní so svojimi kratšími súrodencami v ničom nezaostáva, no na rozdiel od nich odvezie neporovnateľne viac nákladu, presne 1 470 litrov. A to pekelne rýchlo. Technika sa totiž nemení. Pod kapotou pracuje 4-valec 2,0 TSI s priamym aj nepriamym vstrekovaním a variabilným časovaním aj zdvihom ventilov (výfukových). Ten dáva rovných 280 koní (206 kW), takže na kráľa koncernu, Golf R stráca len 20 koní.

V porovnaní s bežným Leonom ST má Cupra dvojicu zadných
výfukov, difúzor a strešný spojler.
V porovnaní s bežným Leonom ST má Cupra dvojicu zadných výfukov, difúzor a strešný spojler.
Autor: Seat

Krútiaci moment vrcholí hodnotou 350 Nm a pod túto hranicu neklesne v rozsahu od 1 700 do 5 600 otáčok. V základe je manuál a za príplatok 6-stupňová dvojspojka DSG. V praxi to znamená maximálku 250 km/h a šprint na stovku za 6,1, respektíve rovných šesť sekúnd. Tak ľahko by to však nešlo. V porovnaní s Golfom R si totiž Cupra musí vystačiť stále len s predným náhonom. Hnací moment preto putuje cez elektro-hydraulickú spojku VAQ v prednom diferenciáli. Tá sa postará o to, aby sa viac výkonu dostalo na koleso s lepšou trakciou, v extrémnom prípade tam pošle celých 100 %. Maximálna sila zamykania je totiž až 1 600 Nm.

Interiér dostal v sérii športový volant, anatomické
sedadlá čalúnené Alcantarou aj hliníkové pedále. Farbu osvetlenia
interiéru je možné meniť vďaka LED diódam.
Interiér dostal v sérii športový volant, anatomické sedadlá čalúnené Alcantarou aj hliníkové pedále. Farbu osvetlenia interiéru je možné meniť vďaka LED diódam.
Autor: Seat

Leon Cupra ST 280 obúva 19-palcové disky a jeho nezávislé zavesenie kolies je štandardne vybavené adaptívnymi tlmičmi DCC, ktoré menia charakteristiku pruženia buď podľa okamžitých podmienok, alebo podľa želania vodiča. To je ďalší bonus v porovnaní s rýchlou Octaviou. Na výber sú cez systém Cupra Drive Profile tri jazdné profily – Comfort, Sport a Cupra. S tým súvisí aj ohlas plynu, úprava trakčných systémov, najmä ESP, ale aj reakcie prevodovky. V režime Cupra sa navyše otvoria aktívne klapky výfuku, čo vytvorí športovú akustiku v kabíne aj mimo vozidla. ESP je možné v tomto režime deaktivovať úplne. V sérii je aj progresívne riadenie.

Rodina ostrých Leonov má odteraz troch členov – troj- a
päť-dverový hatchback ako aj kombi ST.
Rodina ostrých Leonov má odteraz troch členov – troj- a päť-dverový hatchback ako aj kombi ST.
Autor: Seat

Navonok Leon ST Cupra odlíšite od bežných kombíkov vďaka zväčšeným sacím otvorom v nárazníku, špecifickým diskom s červenými strmeňmi bŕzd, zadnému difúzoru a spojleru, ako aj dvojici chrómových koncoviek výfukov. Full LED reflektory sú v tomto prípade v sérii. V interiéri pribudol kožený športový volant, anatomické sedadlá čalúnené Alcantarou, hliníkové pedále, plakety Cupra, ale aj čierne dekorácie. Štandardom je rozhranie so 6,5-palcovým displejom a diódové osvetlenie kabíny s meniteľnou farbou. Voliť je tiež možné exteriérové dekorácie v bielom, čiernom alebo oranžovom laku.

Sympatické je, že táto rodinná raketa nemieni zruinovať váš rozpočet. Aspoň z pohľadu spotreby paliva. S manuálnou prevodovkou si totiž na 100 km vypýta 6,6 litra benzínu a s dvojspojkou DSG len o deci viac. Pomáha aj štart-stop systém a rekuperácia brzdnej energie. Aspoň na papieri. Svetovú premiéru si Leon Cupra ST odbil na autosalóne v Ženeve, teda presne tam, kde debutovala aj Octavia RS 230, ale tá mu môže len a len závidieť. Rozdiel 50 koní je jasnou prevahou na strane Španiela.

Porovnanie parametrov

Model Seat Leon ST Cupra Škoda Octavia RS 230 Combi
Motor 2,0 TSI 2,0 TSI
Zdvihový objem (ccm) 1 984 1 984
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC 4/16 DOHC
Max. výkon (kW/ot.) 206/5 700 169/-
Max. krút. moment (Nm/ot.) 350/1 750 – 5 600 350/-
Prevodovka 6M/6DSG 6M/DSG
0 – 100 km/h (s) 6,1/6,0 6,7/-
Max. rýchlosť (km/h) 250/250 250/250
Spotreba na 100 km (l) 6,6/6,7 -/-
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

diaľnica, cesta, autá, doprava

Diaľnica sa v poli pri Žiline neskončí

08.12.2016 20:00

V roku 2018 bude hotová prvá časť južného obchvatu Žiliny v úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Súčasťou jej výstavby však nie je diaľničný privádzač.

mc donalds, McDonald’s, Nostalgia, obchodná ulica,

McDonald's presunie mimoamerické sídlo z Luxemburska do Británie

08.12.2016 19:36

Americký reťazec reštaurácií s rýchlym stravovaním McDonald's presunie svoje daňové sídlo pre zahraničné operácie z Luxemburska do Británie.

cunami

Šalamúnove ostrovy zasiahlo silné zemetrasenie, hrozí cunami

08.12.2016 19:35

Zemetrasenie s magnitúdou 7,7 zasiahlo o 18.38 h SEČ Šalamúnove ostrovy ležiace v Tichomorí. Vydali výstrahu pred vlnou cunami.

autobus, mhd, šofér, železničná stanica Nové mesto

Bratislava kúpi 90 nových autobusov

08.12.2016 19:32

Bratislava vymení autobusy mestskej hromadnej dopravy, kúpia 90 nových.