Octavia RS 230: Boleslavský 'rýchlik' posilnil o 10 koní

Škoda dodržala slovo. V Ženeve predstavila najrýchlejšiu Octaviu všetkých čias. Vychádza z verzie RS, no ako naznačuje číslovka 230, pod kapotou je o pár koní viac.

16.03.2015 06:00
Škoda Octavia RS 230 - 2015 Foto:
Zmeny dizajnu najostrejšej Octavie sú len decentné. V porovnaní s verziou RS má RS 230 napríklad väčšie logo VRS a štandardne 19-palcové čierno-strieborné disky kolies.
debata (2)

Nie, nejde o extrémny tuning, ale len o decentnú úpravu techniky podľa vzoru Golfu GTI Performance. RS 230 sa tak môže pochváliť titulom najvýkonnejšej Octavie, aká kedy opustila brány boleslavskej fabriky. Aj keď na VW Golf R či Seat Leon Cupra to stále nestačí. Požičala si z nich však jednu technickú vychytávku – samosvorný diferenciál VAQ, ktorý pomáha využiť jej potenciál naplno.

Pod kapotou nájdeme preplňovaný 4-valec 2,0 TSI z Octavie RS. Zmenou softvéru však jeho výkon vzrástol z 220 na 230 koní, teda zo 162 na 169 kW. Spolupracovať môže buď so 6-stupňovým manuálom, alebo s dvojspojkovou prevodovkou DSG. V oboch prípadoch však výkon putuje len na kolesá prednej nápravy. Práve tu však RS 230 skrýva svoju najväčšiu vychytávku. S prenosom hnacej sily na asfalt pomáha samosvorný diferenciál VAQ.

Interiér je vyšperkovaný červeným prešívaním... Foto: Škoda-Auto
Škoda Octavia RS 230 - 2015 Interiér je vyšperkovaný červeným prešívaním kožených sedadiel, volantu a manžety radiacej páky.

Ide v podstate o obdobu elektro-hydraulickej spojky Haldex, tentoraz sa však nestará o rozdeľovanie hnacieho momentu medzi nápravami, ale medzi pravým a ľavým hnaným kolesom. Na rozdiel od bežnej Octavie RS, ktorá si musí vystačiť so samosvorom XDS+, dokáže VAQ preniesť v extrémnych prípadoch až 100 % energie len na jedno z nich, čo je pri prejazde zákrutami a náhlej strate trakcie vnútorného kolesa obrovská výhoda.

Bohužiaľ, adaptívne tlmiče DCC najostrejšia Octavia nedostala. Ostali výsadou Golfu GTI, Golfu R a Seatu Leon Cupra. Zato sa môže pochváliť už v sérii 19-palcovými diskami Extreme, ktoré sú pri základnom RS len za príplatok. Kolesá majú navyše čierno-strieborné lakovanie, kým v Octavii RS je povrch antracitový. Kontakt s asfaltom dostali na starosť plášte Dunlop Direzza Sport. Aj tak však potrebujete ostré oko, aby ste RS 230 odlíšili od základu.

Vzadu upúta čierny lesklý spojler, s ktorým... Foto: Škoda-Auto
Škoda Octavia RS 230 - 2015 Vzadu upúta čierny lesklý spojler, s ktorým ladí čierna strecha. To však len v prípade, ak sa rozhodnete pre strešné okno.

Ďalšie dizajnové zmeny sa totiž obmedzili len na väčšie logá RS, čierny zadný spojler a čiernu strechu. Aj to len v prípade, že sa rozhodnete pre príplatkové panoramatické okno. V interiéri sa odohrali iba retuše. Logo RS na sedadlách je vyšité, namiesto vytlačené, a kožený volant, radiaca páka či rukoväť ručnej brzdy sú prešívané červenou niťou. To isté platí o sedadlách. Dobrou správou je, že k dispozícii budú obe karosárske modifikácie, teda aj praktické kombi.

A ako RS 230 jazdí? Liftback zvládne stovku s manuálnou prevodovkou za 6,7 sekundy, čo je zlepšenie o jednu desatinu, a dosiahne maximálku 250 km/h. Octavii RS chýbali k zdolaniu tejto méty 2 km/h. Novinka je tak najrýchlejšou Octaviou všetkých čias. Parametre verzie s dvojspojkou, ako aj verzie Combi Škoda zatiaľ nezverejnila. Urobí tak až v čase príchodu na trh, ktorý je plánovaný v júni.

Porovnanie parametrov

Model Octavia RS Octavia RS 230
Motor 2,0 TSI 2,0 TSI
Zdvihový objem (ccm) 1 984 1 984
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC 4/16 DOHC
Max. výkon (kW/ot.) 162/4 500 169/4 700
Max. krút. moment (Nm/ot.) 350/1 500 350/1 500
Prevodovka 6M/6DSG 6M/DSG
0 – 100 km/h (s) 6,8/6,9 6,7/- (cca 6,8)
Max. rýchlosť (km/h) 248/245 250/- (cca 247)
Spotreba na 100 km (l) 6,2/6,4 -/-
Škoda Octavia RS 230 - 2015
Škoda Octavia RS 230 - 2015
+6Škoda Octavia RS 230 - 2015

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda-Auto #Škoda Octavia #autosalón Ženeva 2015 #Škoda Octavia RS 230
Články podľa značiek