Honda Civic Type-R: Najrýchlejší hothatch má 310 koní. A jazdí 270

Konečne. Po dvoch rokoch čakania ukázala Honda v Ženeve definitívnu verziu najrýchlejšieho Civicu všetkých čias. Zdá sa, že byť trpezlivý sa oplatilo. Na okruhu Nürburgring totiž Civic Type-R pokoril aj Renault Mégane RS 265 Trophy R. A presne o to Honde išlo.

25.03.2015 06:00
Honda Civic Type-R - 2015 Foto:
Najostrejší Civic všetkých čias prehliadnuť nemôžete. Aerodynamické úpravy išli totiž nad rámec toho, na čo sme pri hothatchoch zvyknutí. Vidieť to najmä na výduchoch situovaných na koncoch predných blatníkov.
debata

Honda masíruje priaznivcov ostrých Civicov s príchodom nového Type-R na báze deviatej generácie už od leta 2013. Všetko sa začalo informáciou, že chce byť najrýchlejšou sériovou „predokolkou“ na legendárnom nemeckom okruhu Nürburgring. A potom ukázala prototyp, ktorý sa najprv s maskovaním a potom bez neho preháňal po nemeckej trati. Nasledovala premiéra konceptu vlani na jar v Ženeve a podoba ďalšej vývojovej fázy na jeseň v Paríži. Až v Ženeve sa však Civic Type-R ukázal v plnej paráde.

Dizjan si požičal mnohé práve zo štúdie R Concept. Napokon, už vtedy bolo jasné, že sériová verzia sa príliš líšiť nebude. Úplne nový predný nárazník ma zväčšené „pľúca“ pre prívod životodarného kyslíka pre motor a brzdovú sústavu. Ten vychádza z prídavných otvorov na konci blatníkov. Nový je aj karbónový predný spojler, rozšírené prahy a, samozrejme, aerodynamicky optimalizovaná zadná časť. O potrebný prítlak sa stará nielen výrazné zadné krídlo, ale aj robustný difúzor. Oba prvky sú inšpirované práve konceptom R.

Siluetu dopĺňajú znížené a rozšírené prahy, ako... Foto: Honda
Honda Civic Type-R - 2015 Siluetu dopĺňajú znížené a rozšírené prahy, ako aj mohutné zadné krídlo a 19-palcové disky kolies.

Celok dopĺňajú 19-palcové disky kolies a päť lakov karosérie od bieleho Champion White, čierneho Crystal Black, strieborného Polished Metal cez modrý Brilliant Sporty Blue až po červený Milano Red. To najdôležitejšie je však pod kapotou. Práve Civic Type-R zlomil totiž odpor Hondy k preplňovaným motorom. Inak to však vzhľadom na ambície pokoriť starý rekord najrýchlejšej predokolky na referenčnom okruhu Nürburgring ani nešlo. Po prvýkrát je preto Type-R vybavený štvorvalcom 2,0 VTEC Turbo. Ten síce nebol tajomstvom, jeho výkon však áno.

Pod kapotou búši dvojltrové 4-valcové srdce,... Foto: Honda
Honda Civic Type R Pod kapotou búši dvojltrové 4-valcové srdce, ktoré vďaka turbu dáva výkon 228 kW a 400 Nm krútiaceho momentu. Tie posiela na predné kolesá cez 6-stupňový manuál a samosvorný diferenciál.

V Ženeve teda Honda oficiálne oznámila, že ponúkne 310 koní, teda 228 kilowattov, pri 6 500 otáčkach a 400 Nm krútiaceho momentu, dostupného od 2 500 otáčok za minútu. To je viac, ako sa pôvodne očakávalo. Honda totiž sľubovala len toľko, že nový agregát bude mať minimálne 280 koní. Na Mercedes-Benz A 45 AMG, Audi RS3 ani Focus RS to síce stačiť nebude, lenže nemýľme si štvorkolky s Civicom Type-R. Ten bude prenášať výkon výlučne na kolesá prednej nápravy, podobne ako Seat Loen Cupra, VWGolf GTI či Renault Mégane RS. A v tomto súboji bude poriadnou šťukou v rybníku.

O potrebný prítlak sa stará aj obrovský difúzor... Foto: Honda
Honda Civic Type-R - 2015 O potrebný prítlak sa stará aj obrovský difúzor so štvoricou spárovaných koncoviek výfukov.

Na stovku to zvládne v kombinácii s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou a mechanickým samosvorom za 5,7 sekundy a ručička rýchlomeru sa zastaví až pri údaji 270 km/h. Takže tu máme najrýchlejší hothatch s predným náhonom. Udržať túto šelmu na ceste sa snaží kompletne prepracovaný podvozok. Predná náprava typu McPherson Dual Axis Strut umožňuje natáčať kolesá okolo ich zvislej osi, čo redukuje moment sily pôsobiaci na riadenie v zákrutách o 50 %. Vzadu však ostala pomerne jednoduchá náprava s torznou priečkou. Možno aj preto dostal Civic Type-R do vienka tuhší stabilizátor (+ 180 %) a adaptívne tlmiče.

Tie menia tvrdosť pruženia individuálne pre každé koleso na základe okamžitých podmienok, čo prináša vyššiu stabilitu a znižuje náklony karosérie. Upravený bol tiež softvér riadiacej jednotky elektrického posilňovača riadenia. Stopu drží Cicic Type-R aj vďaka pneumatikám s rozmerom 235/35 R19 na oboch nápravách. O deceleráciu sa starajú ventilované kotúče s priemerom 350 mm a štvorpiestikovými strmeňmi. Všetky systémy podliehajú voliteľnému športovému režimu R+, ktorý aktivuje vodič tlačidlom na volante. Mení sa napríklad odozva motora, účinok trakčných systémov a pruženie stuhne o 30 %.

Interiér zušľachťuje semišové čalúnenie vrátane... Foto: Honda
Honda Civic Type-R - 2015 Interiér zušľachťuje semišové čalúnenie vrátane čierneho stropu, anatomické sedadlá, športový volant či hliníková rukoväť radiacej páky.

Svoje športové gény prezrádza Civic v interiéri anatomickými sedadlami potiahnutými semišom, dvojitým červeným prešívaním čalúnenia, športovým volantom, hliníkovou hlavicou radiacej páky, hliníkovými pedálmi či čiernym stropom. Palubná doska obsahuje ukazovateľ bočného preťaženia či stopky na meranie jednotlivých kôl. Okrem toho môžu zákazníci voliť príplatkový balík GT Pack s dodatočnými spojlermi, ale aj bohatšou výbavou doplnenou o navigáciu, dvojzónovú klimatizáciu, dažďový a svetelný senzor, parkovacie senzory a multimediálny systém Honda Connect vrátane 320 W audia.

Na stovku akceleruje Civic Type-R za 5,7... Foto: Honda
Honda Civic Type-R - 2015 Na stovku akceleruje Civic Type-R za 5,7 sekundy. Ručička jeho rýchlomeru sa zastaví až pri údaji 270 km/h.

Podstatné je, že tento balík zhŕňa aj kompletnú zostavu bezpečnostných systémov Advanced Driver Assist Systems s varovaním pred kolíziou, s autonómnym brzdením, varovaním pred opustením jazdného prúdu, s monitorovaním slepého uhla zrkadiel a automatickým prepínaním diaľkového režimu svetiel. Sympatické je, že si zachováva všetky praktické vlastnosti Civicu vrátane sklopbých sedadiel Magic Seats. Na trh sa má najostrejší Civic všetkých čias dostať začiatkom leta. A ako je to s rekordom na legendárnom nemeckom okruhu Nürburgring?

Spolu s premiérou Civicu Type-R Honda oznámila, že predprodukčný model v sériovej špecifikácii už v máji minulého roka porazil časom 7:50:63 Renault Mégane RS 265 Trophy R. Chýbala mu však klimatizácia aj sedadlo spolujazdca. Honda sa preto do „zeleného pekla“ tento rok ešte raz vráti aby svoj neoficiálny rekord, doložený len videom, zopakovala pred očami komisárov a naostro. Napokon v hre môžu byť aj ďalšie, ešte výkonnejšie verzie Type-R. Veď ani Mégane RS 265 Trophy R nie je práve sériový Mégane RS.

Technické údaje

Motor 2,0 VTEC Turbo
Zdvihový objem (ccm) cca 2 000
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC
Max. výkon (kW/ot.) 228/6 500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 400/2 500
Prevodovka 6M
0 – 100 km/h (s) 5,7
Max. rýchlosť (km/h) 270
Honda Civic Type-R - 2015
Honda Civic Type-R - 2015
+13Honda Civic Type-R - 2015

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #autosalón Ženeva 2015 #Honda Civic Type-R #Hibda #Hinda Civic
Články podľa značiek