Rusi podporia svoje automobilky 10 miliardami rubľov

Pád ruského rubľa, klesajúce ceny ropy a ekonomické sankcie zasiahli aj ruský automobilový priemysel. Pomôcť majú štátne dotácie do výroby áut, ale aj šrotovné.

27.03.2015 15:00
debata
Ruské automobilky trpia poklesom odbytu,... Foto: AutoVaz
AutoVaz - produkcia Ruské automobilky trpia poklesom odbytu, znižovaním marží a zvyšovaním cien dovážaných komponentov. Pomôcť má vládna dotácia.

Až desať miliárd rubľov (155 mil. eur) poskytne Rusko na podporu domácej výroby áut. Chce tak podporiť odvetvie, ktoré bojuje so slabnúcou ruskou ekonomikou. Zákazníci v súvislosti s klesajúcou kúpyschopnosťou odložili nákupy drahých tovarov vrátane áut. Predaj osobných a úžitkových vozidiel vlani podľa združenia AEB v Rusku klesol o viac než desatinu. Automobilky preto hľadajú spôsoby, ako znížiť náklady a menia stratégiu na kedysi rastúcom trhu.

Príkladom môže byť najväčšia americká automobilka General Motors, ktorá len pred pár dňami oznámila, že z Ruska stiahne svoju nemeckú značku Opel a skončí výrobu aj montáž vo svojom petrohradskom závode. Okrem klesajúceho odbytu však trápi výrobcov aj pokles marží. Tie padli o desať až 15 percent. Pokles hodnoty ruskej meny navyše zvýšil náklady na dovoz automobilových komponentov a odrazil sa na vyšších cenách kovov.

Len pred pár dňami automobilka General Motors... Foto: GM
Opel Antara - Rusko Len pred pár dňami automobilka General Motors oznámila, že z Ruska stiahne svoju nemeckú značku Opel a skončí výrobu aj montáž vo svojom petrohradskom závode.

„Mnoho výrobcov áut pracuje v súčasnosti s minimálnou úrovňou ziskovosti. Dotácie z rozpočtu vo výške 10 miliárd rubľov umožnia využiť v prvom štvrťroku dodatočnú výrobnú kapacitu zodpovedajúcu približne 110 000 vozidlám a zachovať pracovné miesta,“ uviedla ruská vláda. Spolu s dotáciami odštartovala program, v ktorom ponúka využiť zľavu na nákup nového auta na protiúčet. Finančne tiež podporuje pôžičky a podmienky lízingu. Už teraz však uvažuje, že program podporí ďalšími finančnými prostriedkami.

Ruský minister financií Anton Siluanov vyhlásil, že ruská ekonomika má to najhoršie za sebou. Najväčšia automobilka AutoVaz medzitým v novom odhade uviedla, že z dôvodu sťahujúcej sa zahraničnej konkurencie zvýši svoj podiel v segmente lacných áut zo 40 na 50 percent. Kríza však AutoVaz neušetrila. Vlani automobilka vykázala čistú stratu 25 miliárd rubľov (388 mil. eur) a prikročila podobne ako iné automobilky k zvyšovaniu cien. Cena Lád sa tak v marci zvýšila už druhýkrát od začiatku roka.

Očakáva sa, že k rastu sa ruský trh s autami vráti najskôr v roku 2016.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #výroba áut
Články podľa značiek