Našťastie ešte existujú výrobcovia, ktorí majú chuť priviesť na svet autá pre radosť. Napríklad Alfa Romeo so svojím roadsterom 4C, Mazda s legendou MX-5 či britský Caterham s modelom Seven. Bez nich by sa síce svet nezrútil, ale bol by chudobnejší. Nie je to tak dávno, čo v triede relatívne dostupných športiakov figurovala aj Honda. Iste si spomeniete na kompaktné kupé CRX z deväťdesiatych rokov či úžasný roadster S2000. Tie sú síce minulosťou, ale Honda na ne nezabudla. Okrem hriešne drahého superšportu NSX ju preto tento rok čaká ešte jedna dôležitá športová premiéra. Tentoraz v podstatne menšom formáte.
Koncept S660, ktorý sa predstavil roku 2013 na autosalóne v Tokiu, nebol totiž len dizajnérskym cvičením. Honda na ňom intenzívne pracovala a dnes tu máme sériový výsledok. Koncepciu len 3 395 mm dlhého, 1 475 mm širokého a 1 180 mm vysokého roadstera by mu mohol závidieť kdejaký superšport. Má totiž motor umiestnený v strede, nízke ťažisko, rozloženie hmotnosti medzi nápravy v pomere 45:55 a vďaka ľahkej konštrukcii s priestorovým rámom hmotnosť len 830 kg. Rozdiel spočíva v pohonnej jednotke. Nadupaný dvojliter, ako za čias Hondy S2000, tu nenájdete.
Novinka sa musí uskromniť s preplňovaným 3-valcom s objemom 660 „kubíkov“. Honda si ho požičala zo svojich daňovo zvýhodnených „kei cars“ série N. Dáva síce výkon len skromných 47 kW a krútiaci moment 104 Nm, no na auto kratšie o 550 mm v porovnaní s Mazdou MX-5 a s mušou váhou by to na nejaké to vybláznenie stačiť mohlo. Najmä ak sa môže S660 poriadne oprieť do zákrut, v čom jej pomáha zadný náhon aj trakčná elektronika AHAECS (Agile Handing Assist Electronic Control), ktorá reguluje brzdný moment kolies v záujme udržania zvolenej trajektórie. O adrenalínový zvukový efekt sa postarajú aktívne klapky vo výfuku.
A potom tu máme šesťstupňovú manuálnu prevodovku ako stvorenú pre športovú jazdu. Mimochodom, Honda sa chváli, že S660 je prvým minimodelom so šiestimi prevodovými stupňami. Kto však uprednostňuje automat, dostane kontinuálnu prevodovku CVT. Posádka si užije autentický pocit jazdy v športovom roadsteri aj vďaka otvorenej karosérii. V zlom počasí pomôže plátenný strešný panel. Hard top k dispozícii zatiaľ nebude. Miniatúrny kokpit vtesnaný do rázvoru len 2 285 mm nie je až taký puristický, ako by sa mohlo zdať. K dispozícii bude audio, automatická klimatizácia či elektricky ovládané zadné stredné okienko.
Športovú atmosféru zabezpečujú anatomické sedadlá, volant s priemerom len 350 mm a digitálne prístroje. Nešetrilo sa ani na bezpečnosti. S660 spĺňa prísne americké bezpečnostné normy a v sérii bude vybavená štyrmi airbagmi, stabilizáciou, hill-holderom, ale aj autonómnym brzdením pri rýchlostiach do 30 km/h City-Brake. Prvá séria v počte 660 kusov sa na domáci japonský trh chystá v úvodnej edícii Concept Edition. Inšpirovaná je práve konceptom z roku 2013, čo znamená perleťový lak odpudzujúci vodu, bordové strešné plátno, chrómovú koncovka výfuku či kožený volant a sedadlá.
Okrem Japonska zamieri S660 aj do USA, či však dorazí do Európy, isté nie je. Tajomstvom zatiaľ ostávajú aj dynamické parametre. Honda ich zverejní až s príchodom na trh. Stihnúť by mala ešte tohtoročnú letnú sezónu. Potešiteľné je, že mimo Japonska, kde nie sú kei cars limitované objemom motora, budú exportné verzie vybavené väčším agregátom. Šušká sa o objeme jedného litra a o výkone možno až 75 kW, čo by tomuto roadsteru poriadne rozprúdilo krv.
Rozmery, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 3 395 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 457 |
Výška (mm) | 1 180 |
Rázvor (mm) | 2 285 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 830 kg |
Technické údaje
Motor | 0,66 Turbo |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | cca 660 |
Max. výkon (kW/ot.) | 47/6 000 |
Max. krút. Moment (Nm/ot.) | 104/2 600 |
Prevodovka | 6M/CVT (7) |
Spotreba na 100 km (l) | 4,1 |