e-Diesel: Audi vyrobilo naftu len zo vzduchu a vody. Má šancu?

Nová technológia umožňuje vyrábať ekologické palivo z najdostupnejších látok na planéte. Stačí k tomu voda a vzduch. Proces výroby však rozhodne nie je jednoduchý.

28.04.2015 12:00
Audi e-diesel Foto:
Znie to dosť neuveriteľne ale z vodíka a CO2 je možné vyrobiť metán a z neho následne tekuté palivo e-Diesel, ktoré môžu tankovať autá s bežným dieselovými motormi.
debata (19)

Audi už v roku 2013 spustilo experimentálnu produkciu syntetického plynu nazvaného e-Gas. Potrebovalo k tomu vzduch, vodu a elektrinu. Vyrobený metán, sa následne distribuoval do siete plynového rozvodu odkiaľ mohol byť použitý aj pre potreby vozidiel upravených na spaľovanie CNG, teda zemného plynu. Teraz však Audi posunulo celý projekt ešte ďalej. Odpútalo sa totiž od nutnosti využívať rozvod plynu. Zo vzduchu a vody vyrobilo priamo naftu, ktorú je možne distribuovať rovnako ľahko ako klasické tekuté palivá.

Ako to celé funguje? Kľúčom k tomuto zázraku je vodík. Ten získava „eko-rafinéria“ v Drážďanoch elektrolýzou vody. Tá si samozrejme vyžaduje obrovské množstvo elektrickej energie, a tak je závod napájaný výlučne zelenou energiou získanou z veterných elektrární na severe Nemecka. Výsledkom je vodík a kyslík. Kým kyslík putuje do ovzdušia, vodík sa dostáva do takzvanej metanizačnej jednotky. Tu reaguje s najväčším nepriateľom automobilového priemyslu – oxidom uhličitým, zodpovedným podľa mnohých za globálne oteplenie.

Výrobný proces je veľmi komplikovaný a vyžaduje... Foto: Audi
Audi e-diesel Výrobný proces je veľmi komplikovaný a vyžaduje veľa elektrickej energie. Tá preto pochádza výlučne z veterných elektrární zo severného Nemecka.

Skleníkový plyn je možné podľa Audi získavať priamo z ovzdušia alebo z rôznych chemických prevádzok, kde vzniká ako neželaný vedľajší produkt. Výsledkom je syntetický metán (e-Gas), teda náhrada za bežný zemný plyn. Tento môžu používať všetky autá upravené na spaľovanie CNG. Jeho distribúcia je síce oveľa jednoduchšia ako distribúcia vodíka, no stále nie taká komfortná ako preprava a skladovanie bežných palív. Audi preto pridalo do procesu ďalší krok.

Zo syntetického metánu dokáže následne pri teplote 220 stupňov Celzia a tlaku 25 barov premeniť plynný metán na tekuté palivo, ktoré nazvalo e-Diesel. Ten má vlastnosti motorovej nafty, takže ho môžete natankovať do každého auta s dieselovým motorom bez nutnosti akýchkoľvek úprav. Lenže v porovnaní s naftou neobsahuje žiadnu síru a minimálna je aj produkcia pevných častíc. Zaujímavé je aj to, že pri spaľovaní nového paliva sa uvoľní len toľko CO2, ktoré sa spotrebovalo na jeho výrobu.

Prvých päť litrov vyrobeného paliva putovalo po slávnostnom spustení prevádzky rovno do nádrže vládneho Audi A8 3,0 TDI spolkovej ministerky pre vývoj a vzdelávanie Johanny Wankeovej. Ďalšie plány však Audi neoznámilo. Tiež nie je zrejmé, koľko by takéto palivo stálo a v akých objemoch by ho bolo možné v budúcnosti vyrábať. V každom prípade, ak by sa to podarilo, mohlo by byť distribuované v bežnej sieti čerpacích staníc a nevyžadovalo by si žiadne extra technológie na tankovanie.

Audi e-diesel
Audi e-diesel
+3Audi e-diesel

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #e-diesel
Články podľa značiek