Bugatti Chiron: Nástupca Veyronu chytá obrysy. Bude rýchlejší než F1

Najrýchlejšie sériové auto všetkých čias dostane napriek astronomickým stratám projektu Veyron nástupcu. Mám mať 1 500 koní a zrýchlenie na stovku za dve sekundy.

01.05.2015 07:00
Bugatti Chiron - 2016 Foto:
Toto je jedna z mnohých fiktívnych podôb Chironu. V realite by mal dosiahnuť výkon 1 500 koní a maximálku 463 km/h.
debata

Bugatti Veyron je dodnes nočnou morou wolfsburských účtovníkov. V koncernovej kase zaťalo poriadnu sekeru. Aj napriek astronomickej cene jeden milión eur doplácal Volkswagen na každý kus ďalších 4,6 milióna! Celková strata sa za desať rokov produkcie vyšplhala na 1,7 miliardy eur. Aj preto sa často objavovali správy, že megalomanský projekt najrýchlejšieho sériového auta planéty dostane po výrobe posledného kusa s poradovým číslom 450 definitívne červenú. Ten bol dokončený len nedávno a pod názvom Veyron La Finale sa ukázal na rozlúčku v halách ženevského Palexpa.

Zdá sa však, že imidž tejto legendy stojí koncernu VW za to, aby ju udržal pri živote aj napriek tomu, že sa na ňu skladajú zákazníci mainstremových značiek. Straty Veyronu sa jednoducho rozpustia v cenách vozidiel vyrábaných v miliónových sériách. Plány prerobiť Bugatti z hyperšportu na luxusnú limuzínu Galibier boli teda zmietnuté zo stola a vo Wolfsburgu padlo definitívne „áno“ pre nástupcu Veyronu. Pochopiteľne, opäť s cieľom prekonať všetko, čo doteraz jazdilo na štyroch kolesách. Vďaka britskému magazínu Car máme dokonca aj prvé informácie. A čo je šokujúce, príde možno už na budúci rok.

Car tvrdí, že novinka ponesie názov Bugatti Chiron, podľa slávneho jazdca Louisa Chirona, ktorý vybojoval pre značku desiatky víťazstiev, a že si zachová 16-valcový motor so štyrmi turbodúchadlami. Tie však budú poháňané elektromotormi. Výkon má stúpnuť zo súčasných 1 200 na 1 500 koní a krútiaci moment na 1 500 Nm. Výkon bude prenášať nová 7-stupňová dvojspojka permanentne na obe nápravy. A keďže pred približne desiatimi rokmi pokoril Veyron svetový rýchlostný rekord aj rekord v zrýchlení, inak to nemá byť ani teraz. Z nuly na stovku bude vraj Chiron šprintovať za dve sekundy a dosiahne nepredstaviteľnú maximálku 463 km/h.

Názov Chiron už raz Bugatti použilo. Meno... Foto: Italdesign
Bugatti Chiron Concept - 1999 Názov Chiron už raz Bugatti použilo. Meno slávneho jazdca sa objavilo na koncepte novodobého Bugatti z dielne Italdesignu v roku 1999.

Takže to sme nielen vysoko nad hranicou súčasných hyperšportov, akými sú Ferrari La Ferrari či McLaren P1, ale aj nad hranicou monopostov F1. Ťažko však odpovedať na otázku načo to je dobré. Veď už súčasný Veyron dokázal ísť maximálnou rýchlosťou len pár minút, kým nezničil pneumatiky a nespotreboval všetko palivo. So spotrebou to má byť teraz síce vďaka vypínaniu polovice valcov o čosi lepšie, každých 100 km má ubudnúť z nádrže menej ako 20 litrov, ale zázračný pokrok v technológii pneumatík očakávať asi nemôžeme.

V každom prípade bude mať koncern VW ľahšiu prácu ako pred 15 rokmi, keď odštartoval vývoj Veyronu. Chiron totiž predsa len využije niektoré jeho prvky a najmä aerodynamické skúsenosti, ktoré boli achillovou pätou, hoci Bugatti tvrdí, že bude na 92 % nový. Podľa Caru by sme sa mali s novinkou stretnúť už na budúci rok, teda v roku 2016. Aspoň tak to sľúbil pred časom čerstvo rezignovaný predseda dozornej rady koncernu VW Ferdinand Piëch, duchovný otec Veyronu.

Nie je však vylúčené, že jeho „dobrovoľný“ odchod z funkcie bude mať vplyv aj na samotný Chiron. V koncerne môžu totiž prevážiť sily, ktoré nemajú pochopenie pre takýto druh neskutočne drahej technologickej exhibície.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bugatti #Bugatti Veyron #Bugatti Chiron
Články podľa značiek