Audi iLaS: Ingolstadt vyvíja matricové laserové svetlá

Audi chce spojiť laserové diódy s adaptívnymi funkciami matricových LED svetiel. Na nových superreflektoroch budúcnosti spolupracuje so spoločnosťami Bosch a Osram.

04.05.2015 12:00
debata
Matricové laserové svetlá iLaS budú využívať... Foto: Audi
Audi - laserové svetlá iLaS Matricové laserové svetlá iLaS budú využívať pohyblivé zrkadlo s priemerom len troch milimetrov na reguláciu toku svetelných lúčov. To má otvoriť nové možnosti riadenia svetelného kužeľa a jeho dosahu.

Minulý rok Audi a BMW viedli boj o to, kto z nich ako prvý ponúkne zákazníkom v sériových autách laserové svetlá. Súboj sa nakoniec skončilo víťazstvom Mníchova, keďže Audi namontovalo reflektory MatrixLaser do svojho superšportu R8 LMX s niekoľkotýždňovým sklzom v porovnaní s BMW i8. To však nie je podstatné. Dôležité je, že Ingolstadt už pracuje na ich ďalšej generácii.

Nazvalo ich iLaS (Intelligent laser light for compact and high-resolution adaptive headlights), teda inteligentné laserové reflektory pre kompaktné adaptívne svetlo s vysokým rozlíšením. Čo sa za týmto pojmom skrýva? Audi jednoducho plánuje spojiť výhody súčasných matricových LED svetiel, ktoré sa skladajú z viacerých individuálne riadených diód, a výhody laserových diód, ktoré dosvietia až do vzdialenosti 600 metrov.

To by umožnilo úžasný dosah svetelného lúča v kombinácii s rozsiahlymi adaptívnymi funkciami pre rôzne podmienky. Samotná premena modrého laseru na biele svetlo pomocou fosforového konvertoru ostáva síce nemenná, no medzi laserovou diódou a konvertorom pribudne pohyblivé zrkadlo s priemerom iba troch milimetrov, ktoré môže meniť smer lúča. V praxi bude teda možné meniť tvar, intenzitu a rozptyl svetla podľa okamžitých podmienok, napríklad v závislosti na rýchlosti a natočenia kolies.

Svetlá tiež nebudú oslepovať protiidúcich vodičov, pretože bude možné regulovať jas jednotlivých laserových diód, a teda aj určitých častí svetelného kužeľa. V porovnaní s klasickými matricovými LED svetlami majú byť výhodou bleskurýchle a plynulé reakcie a väčšie rozšírenie či zúženie svetla. Na projekte pracuje Audi so spoločnosťami Bosch a Osram, ale aj s technickým inštitútom v Karlsruhe. Projekt je financovaný nemeckou vládou a potrvá tri roky. To znamená, že vývoj svetiel budúcnosti má pred sebou ešte dlhú cestu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #laserové svetlá #iLaS #laserové svetlá iLaS
Články podľa značiek