Nomad: Dojazd elektromobilov má predĺžiť vozík s batériami

Americká Tesla už má svoje batérie pre domácnosť a nemecká spoločnosť Nomadic Power zas vyvíja mobilný vozík so záložnými akumulátormi. Ten má predĺžiť dojazd elektromobilov. Cena známa ešte nie je. Ale nízka určite nebude.

24.06.2015 12:00
debata (11)
Prívesný vozík s batériami nepochybne predĺži... Foto: Nomadic Power
Nomadic Power - mobilná batéria Nomad Prívesný vozík s batériami nepochybne predĺži dojazd elektromobilov. Lenže bude hriešne drahý.

Nízky dojazd elektromobilov je jednou z hlavných príčin, prečo nedokážu stále účinne konkurovať autám s klasickým pohonom. Nemecká spoločnosť Nomadic Power prichádza s riešením. Nie je práve geniálne ani elegantné, ale účinné určite bude. Chce totiž vyrábať prívesné vozíky Nomad so záložnou zásobou batérií. Ich kapacita sa má podľa modelu a ceny pohybovať od 40 do 85 kWh. Verzia s najvyššou kapacitou sa tým priblíži kapacite akumulátorov, ktoré nájdeme v najdrahšom americkom elektromobile Tesla S.

V závislosti od verzie by mala mať prídavná... Foto: Nomadic Power
Nomadic Power - mobilná batéria Nomad V závislosti od verzie by mala mať prídavná zásoba li-ion akumulátorov kapacitu od 40 do 85 kWh.

Predstavme si, že taký vozík použijeme na napájanie elektromobilu BMW i3. Ten si so sebou vozí akumulátory s kapacitou 18,8 kWh, ktoré stačia za ideálnych podmienok na dojazd do vzdialenosti 190 km. Pri spotrebe 12,9 kWh na 100 km by prídavný vozík s akumulátormi predĺžil teoretický dojazd o ďalších 660 km, čo je už porovnateľné s bežnými autami s dieselovým motorom. Samozrejme, vzhľadom na väčšiu hmotnosť tejto „súpravy“ bude spotreba energie na 100 km jazdy väčšia než spomínaných 12,9 kWh. No i tak ide o posun.

Prívesný vozík bude mať aj nevýhody. Prinesie... Foto: Nomadic Power
Nomadic Power - mobilná batéria Nomad Prívesný vozík bude mať aj nevýhody. Prinesie problémy pri parkovaní a cúvaní.
Na druhej strane vyvoláva toto riešenie množstvo otázok. Tou hlavnou je, kto si to bude môcť dovoliť. Na elektromobiloch sú totiž najdrahšie práve batérie. Len na ilustráciu. Také Mitsubishi i-MiEV stojí približne 30 000 eur, pričom li-ion akumulátory sa na cene podieľajú dvoma tretinami. Prídavný vozík s takou veľkou energetickou kapacitou by tak mohol byť drahší ako samotný elektromobil. Riešením by však mohol byť prenájom. Jednoducho, vozík Nomad by ste si požičali len v prípade, ak plánujete s elektromobilom dlhší výlet a chcete sa vyhnúť strate času pri dobíjaní.

Problém samotného dobíjania to ale nerieši. Nabiť 85 kWh batériu vyžaduje poriadne veľa času. Navyše by ste potrebovali na nabíjacej stanici zapojiť súčasne prívesný vozík aj elektromobil. A sú tu aj ďalšie nevýhody. Miesto vodiča auta sa z vás totiž stane vodič auta s prívesom. To znamená problém s parkovaním, cúvaním a vyššie poplatky na diaľniciach. Na vašom elektromobile by ste tiež potrebovali domontovať ťažné zariadenie. Možno aj preto zatiaľ s čímsi podobným neprišli samotné automobilky, ale len malá nemecká spoločnosť. Projekt je navyše financovaný z grantu Európskej únie vo výške dvoch miliónov eur.

Nomadic Power - mobilná batéria Nomad
Nomadic Power - mobilná batéria Nomad
+7Nomadic Power - mobilná batéria Nomad

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Namad #Nomadic Power
Články podľa značiek