Audi A4 2016: Evolučný dizajn skrýva revolučnú techniku

Na prvý pohľad máte dojem, akoby ste sa pozerali na facelift súčasnej generácie Audi A4. Zdanie však klame. Premiérová štvorka z Ingolstadtu je od základu novým autom. Je väčšia, o 120 kg ľahšia a spotrebuje o 21 % menej paliva. Predstavuje sa vo verziách sedan aj kombi Avant.

30.06.2015 06:00
debata
V dizajne neprinieslo nové A4 žiadny zásadný... Foto: Audi
Audi A4 - 2016 V dizajne neprinieslo nové A4 žiadny zásadný posun, len priostrilo pôvodné línie. Na svet sa môže pozerať diódovými svetlami Matrix LED.

Audi nedávno oznámilo, že plánuje veľké zmeny v dizajne, napokon na post šéfštylistu si v Ingolstadte zasadol Marc Lichte. Ten naznačil nový dizajnérsky jazyk trojicou štúdií Prologue, ktoré sa predstavili v Detroite či Las Vegas. Lenže Audi A4, ktorého príchod sa očakával už na jar v Ženeve, bolo už asi v tom čase vo vysokom štádiu vývoja. A vtedy sa zmeny robia len veľmi ťažko. Ingolstadtská novinka tak pôsobí skôr ako posledný model pôvodného rukopisu Audi, než štart ďalšej éry. A je to škoda. Pretože pod jej kabátom neostal kameň na kameni.

Špičková aerodynamika

Samotnému dizajnu nemožno síce uprieť precíznosť, ale hovoriť o emóciách príliš nejde, najmä ak A4 porovnáme s Mercedesom-Benz triedy C či s mníchovskou trojkou. Pri prvom pohľade máte dojem faceliftu, no nie je to tak. Karoséria je úplne nová. Línie sú ostrejšie, podobne ako pohľad štandardne dodávaných diódových svetiel, ktoré lemujú hexagonálnu masku, inšpirovanú napríklad kupé TT. Diódy sa dostali aj do zadných svetiel. Línia zadnej kapoty je posadená vyššie. Za príplatok si môžete, samozrejme, dopriať aj supersvetlá Audi Matrix LED.

Rozmery sa menili len nepatrne. Do dĺžky... Foto: Audi
Audi A4 - 2016 Rozmery sa menili len nepatrne. Do dĺžky pribudlo 25 a do šírky 19 mm. I tak ostáva Audi A4 dlhšie než Mercedes-Benz C či BW radu 3.

Formát sa menil len nepatrne. Do dĺžky (4 726 mm) pribudlo 25 a do šírky (1 842 mm) 16 milimetrov. Strecha ostala v pôvodnej výške 1 427 mm. Modulárna platforma MLB Evo sa zas postarala o nárast rázvoru z pôvodných 2 808 na 2 820 mm (+ 12 mm). Aj tieto mierne korekcie však Audi A4 stačili na to, aby si udržalo rozmerový náskok pred svojimi hlavnými rivali – Mercedesom-Benz C (4 686 mm) a BMW 3 (4 734 mm). A na frak im dáva aj aerodynamikou. Koeficient odporu vzduchu Cd sa podarilo stlačiť na rekordnú hodnotu 0,23 a pri kombi Avant na 0,26.

Zadné svetlá sú vybavené výlučne diódami.... Foto: Audi
Audi A4 - 2016 Zadné svetlá sú vybavené výlučne diódami. Odtrhová hrana kufra sa podieľa na špičkovej aerodynamike. Tá dosahuje rekordne nízky koeficient Cd 0,23.

Podieľa sa na tom aktívna mriežka chladiča, takmer kompletne zakrytý podvozok s množstvom malých spojlerov, ktoré riadia prúdenie vzduchu v oblasti výfukov, nádrže či kolies. Sedan dostal výraznú odtrhovú hranu kufra a Avant zas neprehliadnuteľný strešný spojler znižujúci turbulencie za vozidlom. Na znížení spotreby bude mať podiel aj nižšia hmotnosť. Tá padla napriek rastu rozmerov generačne až o 120 kg. Najľahšia verzia 1,4 TSI má pohotovostnú hmotnosť len 1 320 kg. A to aj vďaka materiálovému mixu vysokopevnostnej ocele, hliníka a dokonca horčíka.

Oceľ, hliník aj horčík

Z hliníka je napríklad strecha, pedále, ramená náprav, predné nosníky či podblatníky. Horčík zas našiel miesto v konštrukcii sedadiel, ktoré „zhodili“ deväť kilogramov. A ďalších šesť kíl ušetrilo Audi na kabeláži či akumulátore. Posádka však bude ťažiť najmä z väčšieho interiéru. Nad hlavou pribudlo 11, v šírke ramien 24 a na nohy zadných cestujúcich zas 23 milimetrov. Kufor ponúka 505 litrov, čo je o 15 viac ako v minulosti. Avant so štandardne dodávaným elektricky ovládaným vekom zvládne po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 20 : 40, celkovo 1 510 litrov nákladu.

Interiér ponúkne nielen viac priestoru, ale aj... Foto: Audi
Audi A4 - 2016 Interiér ponúkne nielen viac priestoru, ale aj bohatšie vybavenie. Vychytávkou je virtuálny prístrojový panel tvorený displejom s uhlopriečkou 12,3 palca. K nemu pridáva rozhranie MMI.

Celkom prepracovaný bol aj dizajn interiéru. Palubná doska pripomína riešenie vo väčšom Audi A6 až na prieduchy ventilácie, ktoré tvoria súvislý pás, podobne ako pri novom Passate. Prístrojový panel môže byť osadený virtuálnym kokpitom s 12,3-palcovým monitorom známym z kupé TT. Na rozdiel od neho má však A4 aj centrálne rozhranie MMI s ďalším 8,3-palcovým displejom. Rozhranie si rozumie s platformami Android Auto a Car Play. K dispozícii je aj vysokorýchlostné pripojenie na internet LTE, ktoré slúži ako výkonný hotspot. Ten môžu využívať zadní cestujúci, pre ktorých sú pripravené dva 10,1-palcové tablety. O efekt koncertnej siene sa postará špičkové audio Bang & Olufsen s výkonom 755 W a devätnástimi reproduktormi.

Hviezdou je motor 2,0 TFSI

Aj pod kapotou prebehli zásadné zmeny. Na výber bude z troch preplňovaných benzínových 4-valcov 1,4 TSI (110 kW, 250 Nm) a 2,0 TSI (140 kW – 320 Nm, 185 kW – 370 Nm). Diesle zastúpia dva štvorvalce 2,0 TDI (110 kW – 320 Nm, 140 kW – 400 Nm) a dva 6-valce 3,0 TDI (160 kW – 400 Nm, 200 kW – 600 Nm). Najväčšou hviezdou je však nepochybne nový benzínový dvojliter 2,0 TSI (140 kW) pracujúci v Millerovom cykle s priamym aj nepriamym vstrekovaním, kompresným pomerom až 11,7 : 1 a integrovaným výfukovým potrubím.

Najväčšou novinkou pod kapotou je benzínový... Foto: Audi
Audi A4 - 2016 Najväčšou novinkou pod kapotou je benzínový 4-valec 2,0 TFSI pracujúci v Millerovom cykle. Dáva výkon 140 kW, no pritom s ním má nové Audi A4 spotrebovať len neuveriteľných 4,8 litra benzínu na 100 km.

Túto novú pohonnú jednotku predstavil koncern VW len nedávno na kongrese vo Viedni. Audi A4 s ním bude zrýchľovať na stovku za 7,3 sekundy a spotrebuje „papierových“ 4,8 litra benzínu. K dispozícii bude aj verzia 2,0 TSI g-tron (125 kW, 270 Nm) upravená na spaľovanie zemného plynu. Nádrž, do ktorej sa zmestí 19 kg CNG, by mala zabezpečiť dojazd 500 km, o ďalších 450 sa postará malá nádrž s benzínom. Audi však i tak stavia najviac na bestseller 2,0 TDI, ktorý bude dostupný aj v superúspornej verzii ultra, ktorá by mala spotrebovať vďaka nižším odporom a voľnobežke v prevodovke len 3,7 litra nafty.

Dynamika bude ťažiť z nižšej hmotnosti. Tá... Foto: Audi
Audi A4 - 2016 Dynamika bude ťažiť z nižšej hmotnosti. Tá klesla aj vďaka rozsiahlemu nasadeniu hliníka o 120 kg. Svoje uplatnenie, napríklad v konštrukcii zadných sedadiel, našiel aj horčík.

Celkovo klesla spotreba paliva v porovnaní s predchodcom až o 21 %. Svoj podiel na tom má aj nová 6-stupňová manuálna prevodovka odľahčená až o 16 kg. K dispozícii budú však aj 7-stupňové prevodovky DSG a 8-stupňový Tiptronic. S dvoma najsilnejšími dieselovými 6-valcami bude Audi dodávať štandardne pohon Quattro s rozdelením krútiaceho momentu medzi nápravy v pomere 40 : 60. Pre ostatné verzie si zaň však môžete priplatiť. Vpredu budú kolesá uchytené na 5-prvkových hliníkových závesoch a vzadu na náprave multilink. Predná náprava je ľahšia o osem a zadná o päť kilogramov.

Pod kontrolou elektroniky

V Audi A4 nebudú absentovať ani najnovšie asistenčné systémy napojené na radarové senzory a čelnú stereokameru. Samozrejmosťou sú autonómne brzdy, ktoré zvládnu zabrániť zrážke do rýchlosti 40 km/h, adaptívny tempomat, asistent dopravných zápch, udržiavanie v jazdnom pruhu, monitorovanie únavy, čítačka dopravných značiek či parkovací asistent pre priečne aj pozdĺžne parkovanie s výstrahou pri cúvaní. Novinka absolvuje svetovú výstavnú premiéru na septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Neskôr môžeme počítať s plug-in hybridom e-tron s elektromotorom na zadnej náprave.

Audi A4 - 2016
Audi A4 - 2016
+21Audi A4 - 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #Audi A4 #autosalón Frankfurt 2015
Články podľa značiek