Renault Talisman: Zabudnite na Lagunu!

Renault chce zabudnúť na minulosť. Laguna, ktorá nebola nikdy vyrovnaným súperom Passatu či Mondeu, odchádza definitívne do dôchodku. Na scéne je nový Talisman s adaptívnym podvozkom, riadenou zadnou nápravou 4Control a luxusom na palube. Pod kapotou má však len motory s objemom 1,6 litra.

07.07.2015 00:00
debata (6)
Nový Talisman vstupuje na scénu ako nástupca... Foto: Renault
Renault Talisman - 2016 Nový Talisman vstupuje na scénu ako nástupca Laguny aj Latitude. Nemá s nimi ale nič spoločné. Štartuje novú éru, čo vidieť na rozmeroch aj autonómnych líniách. Vpredu zaujme svetelným podpisom v tvare C a mohutnou chrómovou maskou.

To, že Renault na Lagunu nespomína v dobrom, svedčí aj tlačová správa k predstaveniu Talismanu. Napriek veľkému rozsahu by ste v nej slovíčko Laguna hľadali márne. Nový Talisman má byť jednoducho hrubou čiarou za neúspechmi a pošramotenou povesťou Renaultu v strednej triede. A nahrádza nielen Lagunu, ale aj kórejský „omyl“ menom Latitude. Toto je nová kapitola budúcnosti Renaultu. Po tom, čo zaznamenal úspech s malým Cliom, crossoverom Captur a sľubne sa vyvíjajúcimi predajmi nového Espace, na ktorý má v šuplíku už 13 000 objednávok, si jednoducho trúfa aj na strednú triedu. Chce rozčeriť vody, v ktorých plávajú dravce menom Mondeo, Passat, Insignia, ale aj prémiové modely od BMW, Audi, Mercedesu, Volva či Jaguaru.

V porovnaní s Lagunou má Talisman o 50 mm väčší... Foto: Renault
Renault Talisman - 2016 V porovnaní s Lagunou má Talisman o 50 mm väčší rázvor náprav a je o 15 cm dlhší. Bočný profil zjemňuje tretie bočné okno a zvlnený pontón.

Talisman preto nemá s Lagunou absolútne nič spoločné. Postavili ho na modulárnej platforme CMF (Common Module Family), ktorú už používa nový luxusný Espace. Z neho preberá aj množstvo technológií, vrátane motorov, adaptívneho podvozku či riadenej zadnej nápravy 4Control. Odklon od minulosti demonštruje Talisman už samotnou trojpriestorovou karosériou. V tomto segmente ho totiž od šesťdesiatych rokov a príchodu Renaultu 16 reprezentovali v absolútnej väčšine liftbacky. Talisman je ale klasický sedan so samostatnou kabínou a kufrom. V porovnaní s Lagunou riadne podrástol. Na dĺžku má 4 850, na šírku 1 870 a na výšku 1 460 mm. Je teda približne o 15 cm dlhší a o päť širší.

Zadné LED svetlá sa takmer dotýkajú loga.... Foto: Renault
Renault Talisman - 2016 Zadné LED svetlá sa takmer dotýkajú loga. Svietia aj cez deň, aby bol Talisman ľahko identifikovateľný.

Rázvor náprav sa natiahol o ďalších päť centimetrov na konečných 2 810 mm. To klasifikuje Talisman jednoznačne do strednej triedy. Ani dizajnéri sa nesnažili o žiadnu paralelu s Lagunou. Novinka z pera Alexisa Marotta prichádza s autonómnymi líniami. Talisman pôsobí ako elegantná a reprezentatívna limuzína na míle vzdialená od Laguny či nebodaj Latitude. Má klasické proporcie s krátkym predným a dlhším zadným previsom. Bočnú siluetu zjemňuje tretie bočné okno a zvlnený profil pontónu. Prednú časť charakterizuje veľká chrómová maska s výrazným logom. Denné diódy dostali grafiku v tvare písmena C. Za príplatok môžu byť diódami vybavené aj stretávacie či diaľkové svetlá.

Interiér vychádza čiastočne z Espace. Vidieť to... Foto: Renault
Renault Talisman - 2016 Interiér vychádza čiastočne z Espace. Vidieť to napríklad na 8,7 palcovom vertikálnom rozhraní R-Link 2 či na prístrojovom paneli.

Na „ledky“ spolieha Talisman aj vzadu. Zaujímavosťou je, že svietia permanentne, teda aj cez deň spolu s dennými svetlami. To aby bol vždy jasne identifikovateľný svetelný podpis. Svetlá sa tiahnu takmer až k logu batožinového priestoru. Krásnym prvkom sú integrované koncovky výfukov. Ešte vyšperkovanejšia bude vrcholová verzia Intiale Paris so špeciálnym lakom Améthyste Black a čiernymi 19-palcovými diskami s diamantovým efektom. Celkovo bude ale k dispozícii až desať farieb exteriéru. Za zmienku stojí aj aerodynamika, kde sa Renaultu podarilo zosekať koeficient čelného odporu vzduchu na slušnú hodnotu Cd 0,27.

Sedadlá budú môcť byť vybavené masážnou... Foto: Renault
Renault Talisman - 2016 Sedadlá budú môcť byť vybavené masážnou funkciou s dvoma programami a päťstupňovou intenzitou.

Vnútri má Talisman ponúknuť štedrý priestor. Výška nad prednými sedadlami je 902 a vzadu 855 mm. Renault to popisuje ako jeden z najlepších parametrov v triede, podobne ako priestor pre kolená zadných cestujúcich, ktorí dostanú k dispozícii 262 mm. K tomu pridáva Talisman objemný kufor s 608 litrami pre batožinu, a ďalších 25 litrov odkladacích priestorov v interiéri. Hlavným argumentom má byť ale pocit luxusu. Už pri nastupovaní vás Talisman privíta svetlami, polyfonickým uvítacím tónom a vizuálnou animáciou na displeji. Pritom sa sedadlo vodiča posunie o päť centimetrov dozadu. Sedadlá sú vraj navrhnuté v štýle business class. Podobne ako pri Espace môžu byť ovládané elektricky až v ôsmich smeroch a ponúknuť masážnu funkciu. Novinkou je ventilácia.

Prístrojový panel obsahuje centrálny displej. Foto: Renault
Renault Talisman - 2016 Prístrojový panel obsahuje centrálny displej.

Palubná doska je osadená čiastočne virtuálnym prístrojovým panelom s uhlopriečkou 7 palcov. Rozhranie R-Link 2, umiestnené v stredovej konzole môže mať až 8,7 palca (22 cm). Vtedy je displej umiestnený vertikálne, podobne ako pri Espace. Cez rozhranie sa ovláda nielen špičková aparatúra Bose Surround Sound s trinástimi reproduktormi a dvojicou subwooferov, či navigácia, ale aj ďalšia pýcha Renaultu – systém Multi-Sense. Ten ovplyvňuje okrem atmosféry v kabíne pomocou rôznych farieb ambientného osvetlenia či generovaného zvuku motora, aj charakter pruženia, reakcie plynu a prevodovky, či účinku riadenia zadných kolies 4Control. Vodič môže vyberať z módov Comfort, Sport, Eco a Neutral. Režim Perso ponúka individuálnu konfiguráciu.

Rozhranie R-Link umožňuje, samozrejme, prepojenie so smartfónmi aj internetom a využívanie rôznych mobilných aplikácií uľahčujúcich jazdu. Nešetrilo sa ani na bezpečnosti. Autonómne brzdy, adaptívny tempomat, čítačka dopravných značiek, kontrola mŕtveho uhla, ale aj asistenčné systémy, ako parkovací pilot a automatické prepínanie diaľkového režimu svetiel, dávajú Talismanu všetky predpoklady na plný zisk piatich hviezdičiek v testoch Euro NCAP. Nájdeme tu tiež head-up displej, parkovaciu kameru alebo hill-holder pre ľahší rozjazd do svahu. Luxus podporujú kvalitné čalúnnické a dekoračné materiály. Verzia Initiale Paris má kožou potiahnutú dokonca aj palubnú dosku.

Pod kapotou nájdeme len priamovstrekové... Foto: Renault
Renault Talisman - 2016 Pod kapotou nájdeme len priamovstrekové turbomotory s objemom 1,6 litra. Výkonové rozpätie bude siahať od 81 do 150 kW.

S ponukou komfortu by teda Talisman nemal mať problémy. Otázne je to ale pod kapotou. Spoliehať sa môže totiž len na preplňované priamovstrekové motory radu Energy s objemom 1,6 litra, ako benzínové, tak aj dieselové. Viete si predstaviť Passat bez motora 2,0 TDI? Časy sa ale menia, a tak Renault nastúpil nekompromisný trend downsizingu. V porovnaní s Espace má však Talisman zásadnú výhodu – je až o 200 kg ľahší, takže s dynamikou by to až také dramatické byť nemalo. Na začiatku budú k dispozícii tri jednotky. Benzínový motor 1,6 TCe 200 (147 kW) bude spojený výlučne so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Základný diesel 1,6 dCi (96 kW) doplní silnejšie bi-turbo dCi 160 (118 kW). Oba diesely budú na výber buď so 6-stupňovým manuálom, alebo 6-stupňovou dvojspojkou EDC.

Neskôr pribudne najslabší diesel 1,6 dCi 110 (81 kW) a slabší benzínový motor 1,6 Tce 150 (110 kW), opäť výlučne so 7-stupňovou prevodovkou EDC. V kombinácii so štart-stop systémom by mal byť Talisman vzorom hospodárnosti. Spotrebu však zatiaľ neviem. Každopádne je isté, že na rozdiel od Passatu či Mondea nebude môcť Talisman počítať s pohonom oboch náprav. Zato sa môže pochváliť spomínaným riadením zadných kolies a adaptívnymi tlmičmi, čo je v strednej triede unikátna kombinácia. Novinka sa predstaví verejnosti na októbrovom salóne vo Frankfurte nad Mohanom. V tom čase by malo byť hotové aj kombi Grandtour. Výrobu Talismanu zabezpečí závod vo francúzskom Douai, do ktorého automobilka investovala 420 miliónov eur. Na trh sa dostane koncom roka.

Renault Talisman - 2016
Renault Talisman - 2016
+14Renault Talisman - 2016

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #Renault Talisman
Články podľa značiek