Súčasná, tretia, generácia Mercedesu-Benz triedy A, predstavená v roku 2012, znamenala veľký zlom. Pôvodné mini MPV sa totiž zmenilo na prvý klasický hatchback zo Stuttgartu. A zdá sa, že automobilka urobila dobre. Kým predošlá generácia mala len jeden karosársky variant, z novej triedy A vznikol aj sedan CLA, kombi s prívlastkom Shooting Brake a crossover GLA. Predajné čísla tak katapultovali nové áčko nad úroveň predošlých generácií. V každom prípade, dnes má za sebou už tri roky kariéry a to znamená, že dozrel čas na modernizáciu. Tá sa dotkla skôr techniky než vizáže.
Facelift exteriéru dostal šípovitejší tvar nárazníka a prednú masku, kde nahradila dvojicu lamiel jediná. Áčko sa tak viac priblížilo konceptu z roku 2011. To platí aj o diamantovom „výplete“, ktorý sa stáva štandardom všetkých verzií. Za nové diódové svetlá LED High Performance si však už priplatíte. Teda okrem ostrej verzie A45 4Matic, kde sú v sérii. Novú grafiku majú aj zadné LED svetlá. Koncovky výfukov sú odteraz elegantne integrované do nárazníka. Pribudli tirž dynamickejšie orientované verzie Sport a najmä edícia Motorsport Edition, vyhradená pre motorizácie A 200 a A 200d a výkonnejšie.
Tá obsahuje športový nárazník s veľkými sacími otvormi, zadný nárazník s difúzorom, veľké zadné „krídlo“ či disky so zelenými akcentmi inšpirovanými farbami tímu F1 Petronas. Motorsport Edition sa tak stáva prechodom medzi sériovým áčkom a skutočne ostrou verziou A45 AMG. Interiér si polepšil prepracovanou palubnou doskou a prístrojovým panelom podľa vzoru crossoveru GLA. To znamená napríklad použitie efektných tubusov rýchlomera a otáčkomera, ale aj nasadenie veľkého displeja s uhlopriečkou osem palcov pre potreby multimediálneho rozhrania. To je odteraz kombinované s funkciami MirrorLink a Apple CarPlay, takže si rozumie so smartfónmi.
K interiérovým inováciám musíme ešte pripočítať ambientné osvetlenie v dvanástich farbách, zväčšenú hĺbkovú reguláciu predných sedadiel na 60 mm a nové čalúnenie či dekorácie palubnej dosky. Bohatšia je aj výbava. V sérii je tempomat, autonómne brzdy, monitorovanie únavy či výstraha pred kolíziou. Systém Dynamic Select poskytuje štyri módy nastavenia vozidla – Comfort, Sport, Eco a Individual, pre individuálne nastavenie charakteristík motora, prevodovky, posilňovača riadenia či ohlasu plynu. Ak si priplatíte za adaptívne tlmiče, prispôsobuje sa jednotlivým režimom aj tvrdosť odpruženia. Špičková verzia 45 4Matic pridáva ostrý režim Race.
Najviac zmien sa však odohralo pod kapotou, kde pristúpil Mercedes-Benz k novému označovaniu naftových motorov písmenom d. To nahrádza pôvodný symbol CDI. Úplnou novinkou je základná benzínová verzia A 160 s výkonom 75 kW, ktoré pochádzajú z 1,6-litrového preplňovaného 4-valca. Diesel 220 d má zas výkon zvýšený z pôvodných 125 na 130 kW. O päť kilowattov sa posilnila aj benzínová verzia 250 Sport, ktorá dáva 160 kW. Zároveň je pre ňu k dispozícii aj nová 6-stupňová manuálna prevodovka. So 7-stupňovou dvojspojkou 7G-DCT je v sérii Launch Assist, pre rýchlejšiu akceleráciu z miesta. Najúspornejším áčkom bude A 180 d BlueEfficiency Edition (80 kW) so spotrebou len 3,5 litra nafty na 100 km.
Celkovo je k dispozícií až sedemnásť rôznych verzií vrátane modelov s pohonom oboch náprav 4Matic, napríklad pre 200d, 220d, 200, 250, 250 Sport a, samozrejme, 45 AMG, kde je štvorkolka v sérii. Na vynovenú triedu A si budeme musieť ešte chvíľu počkať. K prvým zákazníkom sa má dostať začiatkom septembra. Výrobu zabezpečuje domáci závod v nemeckom Rastatte a fínsky montážny závod vo Valmete.
Technické údaje (benzínové verzie)
Verzia | A160 | A180 | A180 BEE | A 200 | A 220 4Matic |
---|---|---|---|---|---|
Valce/ventily | 1 595 | 1 595 | 1 595 | 1 595 | 1 991 |
Objem motora (ccm) 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 75/4 500 | 90/5 000 | 115/5 300 | 115/5 500 | 135/5 500 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 180/1 200 | 200/1 250 | 200/1 250 | 250/1 250 | 300/1 200 |
Prevodovka | 6M/7A | 6M/7A | 6M | 6M/7A | 7A |
Max. rýchlosť (km/h) | 190/190 | 202/202 | 190 | 224/224 | 228 |
0 – 100 km/h (s) | 10,6/10,4 | 8,9/8,6 | 8,9 | 8,1/7,8 | 6,9 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,4/5,1 | 5,5/5,1 | 5,2 | 5,5/5,1 | 6,3 |
Technické údaje (benzínové verzie)
Verzia | A250 | A250 4Matic | A250 Sport | A 250 Sport 4Matic | A 45 AMG |
---|---|---|---|---|---|
Valce/ventily | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Objem motora (ccm) | 1 991 | 1 991 | 1 991 | 1 991 | 1 991 |
Max. výkon (kW/ot.) | 155/5 500 | 155/5 500 | 160/5 500 | 160/5 500 | 280/6 000 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 350/1 200 | 350/1 200 | 350/1 200 | 350/1 200 | 475/2 200 |
Prevodovka | 6M/7A | 7A | 6M/7A | 7A | 7A |
Max. rýchlosť (km/h) | 240/240 | 240/240 | 240/240 | 240 | 250 |
0 – 100 km/h (s) | 6,5/6,4 | 6,4 | 6,4/6,3 | 6,3 | 4,2 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,6/5,8 | 6,5 | 6,8/6,2 | 6,6 | 6,9 |
Technické údaje (dieselové verzie)
Verzia | A 160 d | A 180 d | A 180d BBE | A 200d |
---|---|---|---|---|
Valce/ventily | 1 461 | 1 461 | 1 461 | 2 143 |
Objem motora (ccm) | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 66/2 750 | 80/4 000 | 80/4 000 | 100/3 200 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 240/1 750 | 260/1 750 | 260/1 750 | 300/1 400 |
Prevodovka | 6M/7A | 6M/7A | 6M | 6M/7A |
Max. rýchlosť (km/h) | 180/180 | 180/190 | 190 | 210/210 |
0 – 100 km/h (s) | 13,8/13,6 | 11,3/11,3 | 11,3 | 9,3/8,8 |
Spotreba na 100 km (l) | 3,7/3,7 | 3,7/3,7 | 3,5 | 4,1/3,8 |
Technické údaje (dieselové verzie)
Verzia | A 200d 4Matic | A 220 d | A 220 d 4Matic |
---|---|---|---|
Valce/ventily | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Objem motora (ccm) | 2 143 | 2 143 | 2 143 |
Max. výkon (kW/ot.) | 100/3 200 | 130/3 600 | 130/3 600 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 300/1 400 | 350/1 400 | 350/1 400 |
Prevodovka | 7A | 7A | 7A |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 | 224 | 220 |
0 – 100 km/h (s) | 8,8 | 7,5 | 7,5 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,6 | 4,0 | 4,6 |