Jaguar F-Pace: Šelma vstúpila do terénu. Má 4x4 z Land Roveru

Nielen Bentley predstavil vo Frankfurte svoje historicky prvé SUV. Do terénu vstúpil na tom istom mieste aj Jaguar. Jeho nový F-Pace však sám výrobca charakterizuje skôr ako crossover. No má napríklad aj „terénny“ tempomat či štvorkolku „odkukanú“ z Land Roveru. Takže prašných ciest sa báť určite nebude.

23.09.2015 05:00
debata (1)
Jaguar F-Pace preberá množstvo štylistických... Foto: Jaguar
Jaguar F-Pace - 2016 Jaguar F-Pace preberá množstvo štylistických prvkov z limuzín Jaguaru. Dĺžkou 4 731 a dĺžky 4 731 mm stojí presne medzi modelmi XE a XF.

Jaguar avizoval zámer priviesť na svet nové SUV už pred dvoma rokmi. Zhodou okolností tiež vo Frankfurte nad Mohanom, kde predstavil koncept C-X17. Zároveň ním prezentoval novú hliníkovú platformu iQ(AL), ktorú už medzičasom začali používať sedany XE a XF. Vďaka jej modularite si však mohol Jaguar dovoliť navrhnúť nový F-Pace bez obmedzení. Má preto úplne odlišné rozmery vrátane rázvoru náprav s hodnotou 2 874 mm a dĺžky 4 731 mm, ktorými stojí niekde medzi svojimi konvenčnými súrodencami.

Prvé SUV od Jaguaru môže obúvať 19- až... Foto: Jaguar
Jaguar F-Pace - 2016 Prvé SUV od Jaguaru môže obúvať 19- až 22-palcové disky kolies. Svetlá výška je slušných 213 mm. A hanbiť sa nemusí ani za nábehové uhly 25,5, respektíve 26 stupňov.

A keďže ide o SUV, F-Pace narástol poriadne aj do výšky. Jeho strecha sa vznáša 1 652 mm nad asfaltom. Pre poriadok dodajme aj veľkorysú šírku 1 936 mm. Nábehovými uhlami 25,5, respektíve 26 stupňov sa síce hlási skôr ku crossoverom, no potom je tu slušná svetlá výška 213 mm a úžasná brodivosť až do hĺbky 525 mm, ktorá zaváňa svetom off-roadov. Dizajn je veľmi podobný konceptu C-X17, čo je nepochybne dobré. Ian Callum, šéfštylista Jaguaru, zakomponoval do F-Pace maximum prvkov typických pre nové modely, vrátane prednej masky a svetiel, inšpirovaných sedanom XE. Tie zadné si zas vzali za vzor roadster a kupé F-Type.

Zadné svetlá pripomínajú športový roadster a... Foto: Jaguar
Jaguar F-Pace - 2016 Zadné svetlá pripomínajú športový roadster a kupé F-Type.

Celé je to „zabalené“ vo svalnatých proporciách a postavené na kolesách s priemerom minimálne 19 palcov. Tie najväčšie majú dokonca až 22 palcov, presne ako na pôvodnej štúdii z roku 2013. Jaguar sa pritom chváli nízkou hmotnosťou. Až 80 % štruktúry karosérie pripadá na hliník. Zvyšok tvorí 18 percent vysokopevnostnej ocele a dve percentá horčíka. Zadné výklopné veko je však napríklad z kompozitov. Základná verzia s dieselovým 4-valcom a so zadným náhonom váži len 1 665 kg. Zaujímavé je, že samotná karoséria má na váhe iba 298 kg, čo je podobné ako hmotnosť karosérie neporovnateľne menšieho Fiatu 500L.

Interiér v typickom štýle nových Jaguarov má... Foto: Jaguar
Jaguar F-Pace - 2016 Interiér v typickom štýle nových Jaguarov má virtuálny prístrojový panel s uhlopriečkou 12,3 palca a rozhranie In Control Pro s 10,3-palcovou dotykovou obrazovkou.

Interiér má ponúknuť dostatok priestoru pre piatich cestujúcich a ich batožinu. Pod elektricky ovládanými zadnými dverami je fantastický kufor s objemom 650 litrov. Variabilitu zlepšujú elektricky sklápateľné zadné sedadlá delené v pomere 40:20:40. Potom sa schopnosti F-Pace vyšplhajú k 1 740 litrom. Rovnako priaznivý je údaj šírky kufra medzi podbehmi 1 255 mm. Nešetrilo sa ani na komforte. Palubná doska, opäť v štýle XF, obsahuje virtuálny prístrojový panel s 12,3-palcovým displejom a tiež 8-palcovým dotykovým rozhraním In Control.

Dostatok miesta má byť aj vzadu. Sedadlá majú... Foto: Jaguar
Jaguar F-Pace - 2016 Dostatok miesta má byť aj vzadu. Sedadlá majú nastaviteľný sklon operadiel a vyhrievanie.

Za príplatok si môžete dopriať multimediálny systém InControl Pro s 10,2-palcovou obrazovkou, internetovým pripojením, harddiskom s kapacitou 60 GB, hot-spotom až pre osem zariadení či funkciami pre diaľkovú komunikáciu s vozidlom. Ďalej je tu laserový head-up displej a 3D navigácia. K luxusným prvkom musíme pripočítať ventilované a vyhrievané sedadlá, panoramatickú otvárateľnú strechu, vyhrievané zadné sedadlá, audio Meridian so 17 reproduktormi a výkonom 825 W. Zaujímavým prvkom je náramok Activity Key pre prípad, že idete plávať alebo surfovať.

Pod elektricky výklopné zadné veko sa zmestí... Foto: Jaguar
Jaguar F-Pace - 2016 Pod elektricky výklopné zadné veko sa zmestí 650 litrov batožiny. Za príplatok je možné dostať namiesto klasických zadných sedadiel delených v pomere 40 : 60 elektricky ovládané sedadlá s rozdelené v pomere 40 : 20 : 40.

Keďže náramok nepoužíva batériu, voda mu nevadí. Auto potom otvoríte priložením náramku k písmenu „J“ na nápise zadných dverí. F-Pace si trúfa aj na päť hviezdičiek z crashtestov Euro NCAP. Dostupné budú prakticky všetky moderné bezpečnostné asistenty vrátane núdzových bŕzd a detekcie chodcov a áut. Stereokamera tiež slúži potrebám monitorovania jazdných prúdov s výstrahou, ale tiež čítačke dopravných značiek. Samozrejmosťou je adaptívny tempomat a obmedzovač na základe údajov maximálnej povolenej rýchlosti. O osvetlenie vozovky sa môžu starať adaptívne full-LED reflektory.

Pod kapotou je na výber z dvoch 4-valcov a... Foto: Jaguar
Jaguar F-Pace - 2016 Pod kapotou je na výber z dvoch 4-valcov a dvoch 6-valcov. Výkonové rozpätie siaha od 133 do 280 kW.

Na výber budú spočiatku štyri motory – dva benzínové a dva dieselové. Základom sú dvojlitrové 4-valce Ingenium 20d (133 kW) a benzínový 20t (177 kW). Oba spojené výhradne s pohonom zadných kolies. Výkonnejšiu alternatívu tvoria trojlitrové 6-valce – naftové bi-turbo 30d (221 kW) a zážihový agregát 35t (250 alebo 280 kW), vždy s pohonom oboch náprav. Manuálna prevodovka bude dostupná len pre základný naftový 4-valec. Inak je v sérii 8-stupňový automat ZF. Aj vďaka nízkej hmotnosti a slušnej aerodynamike (Cx 0,34) sa normovaná spotreba naftových verzií pohybuje od 4,9 do 6 a benzínových maximálne do 8,9 litra paliva.

V teréne je F-Pace vyzbrojené systémom All... Foto: Jaguar
Jaguar F-Pace - 2016 V teréne je F-Pace vyzbrojené systémom All Surface Progress, ktorý je obdobou trakčnej elektroniky Terrain Response zo sesterského Land Roveru.
V teréne by nemal byť F-Pace žiadnym outsiderom. Systém AWD je totiž v mnohom inšpirovaný štvorkolkou sesterského Land Roveru. Jaguar hovorí o doteraz najvyspelejšom pohone oboch náprav. Sympatické je, že pohon uprednostňuje zadné kolesá, v prípade potreby dokáže však štvorkolka previesť 50 % hnacej sily na prednú nápravu. Systém All Surface Progress nie je ničím iným ako obdobou známeho voliča jazdných režimov Terrain Response pre rôzne druhy povrchov. ESP bolo rozšírené o režimy jazdy v snehu a štrku. A nechýba ani „terénny tempomat“ Control Progress aktívny od 3,6 do 30 km/h.

Na asfalte zas bude F-Type ťažiť z dvojitých lichobežníkových závesov vpredu a viacprvkového zavesenia zadných kolies. Vhod príde rozdelenie hmotnosti medzi nápravami v spravodlivom pomere 50:50. A k slovu prichádza opäť elektronika. Rýchlejší a presnejší prejazd zákrut zabezpečí systém Inteligent Drive Dynamics s vektorovaním hnacej sily medzi pravými a ľavými kolesami. O komfort sa zas postarajú príplatkové magnetoreologické tlmiče Adaptive Dynamics, schopné meniť tuhosť pruženia na základe kontroly pohybu kolies až 500-krát za sekundu. Novinkou je tiež progresívny elektrický posilňovač riadenia.

Do predaja sa nový Jaguar F-Pace dostane začiatkom budúceho roka. Zverejnené boli zatiaľ len ceny vo Veľkej Británii. Základná verzia štartuje na 34 170 librách, čo je približne 46 800 eur.

Rozmery, objemy

Dĺžka (mm) 4 731
Šírka (mm) 1 936
Výška (mm) 1 652
Rázvor náprav (mm) 2 874
Objem kufra (l) 650 – 1 740
Nájazdový uhol vpredu/vzadu 25,5/26,0
Svetlá výška (mm) 213
Pohotovostná hmotnosť (kg) od 1 665 do 1 884

Technické údaje (benzínové motory)

Verzia 20t 35t AWD S AWD
Valce/ventily 4/16 V6/24 V6/24
Objem motora (ccm) 1 999 2 995 2 995
Max. výkon (kW/ot.) 177/5 500 250/6500 280/6 500
Krút. moment (Nm/ot.) 340/1 750 450/4 500 450/4 500
Prevodovka 8A 8A 8A
0 – 100 km/h (s) 7,5 5,8 5,5
Max. rýchlosť (km/h) 225 250 280
Spotreba na 100 km (l) 8,9 8,9

Technické údaje (Naftové motory)

Verzia 20d 20d AWD 30d AWD
Valce/ventily 4/16 4/16 V6/24
Objem motora (ccm) 1 999 1 999 2 993
Max. výkon (kW/ot.) 132/4 000 132/4 000 221/4 000
Krút. moment (Nm/ot.) 430/1 750 430/1 750 700/2 000
Prevodovka 6M 6M/8A 8A
0 – 100 km/h (s) 8,9 8,7/8,7 6,2
Max. rýchlosť (km/h) 209 208/208 241
Spotreba na 100 km (l) 4,9 5,2/5,3 6,0
Jaguar F-Pace - 2016
Jaguar F-Pace - 2016
+27Jaguar F-Pace - 2016

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Jaguar #Jaguar C-X17 #Jaguar F-Pace #autosalón Frankfurt 2015
Články podľa značiek