Porsche Mission E: Nemecká Tesla má 600 koní. Nabíja sa len 15 min.

Koncepčný elektromobil od Porsche bol jedným z najobletovanejších exponátov na IAA vo Frankfurte nad Mohanom. Niet sa čomu čudovať. Ide o prvý elektromobil zo Zuffenhausenu a napriek futuristickému vzhľadu aj technike iste neostane len v šuplíku.

25.09.2015 12:00
Porsche Mission E Concept - 2015 Foto:
Fascinujúci dizajn Porsche Mission E je postavený na novej platforme s batériami umiestnenými v celej podlahe. Aj preto môže mať koncept výšku len 1 300 mm. Osvetlenie zabezpečujú matricové LED svetlá.
debata (3)

Porsche chystá budúci rok premiéru druhej generácie Panamery. Pozerá sa však aj do vzdialenejšej budúcnosti. A vyzerá to tak, že okrem hybridov sa pustí aj do čisto elektrických áut. "Vždy sme hovorili, že ak postavíme elektromobil, bude to skutočné Porsche. Auto, ktoré ponúkne výkony, aké tradiční zákazníci značky očakávajú,“ povedal na tlačovej konferencii šéf výskumu a vývoja Porsche, Wolfgang Hatz. No ak by vyzeralo tak ako frankfurtský koncept Mission E, nemáme sa čoho obávať. Fascinujúca štúdia 4-dverového kupé udivuje dizajnom aj výkonmi.

Napriek športovému vzhľadu má karoséria štvoro... Foto: Porsche
Porsche Mission E Concept - 2015 Napriek športovému vzhľadu má karoséria štvoro dverí. Tie zadné sa pravdepodobne otvárajú protismerne. Kľučky sú totiž umiestnené centrálne.

Porsche ju postavilo na čistom hárku papiera. Základom je platforma vytvorená výlučne pre elektrický pohon. S čímsi ako pomocným motor-generátorom Porsche jednoducho nepočíta. Batérie sú zabudované v celej podlahe, takže Mission E má nízke ťažisko a nepotrebuje stredový tunel. Štúdia vyrobená prevažne z hliníka a plastov vystužených uhlíkovými vláknami (FRP) je vysoká len 1 300 mm. Napriek tomu má štvoro dverí. Ako naznačujú snímky, tie zadné sa otvárajú protismerne. Dizajn spája prvky kupé 911 Carrera a hybridného hyperšportu 918 Spyder. No Mission E má aj nové futuristické prvky ako napríklad matricové LED svetlá a množstvo sacích otvorov pre chladenie bŕzd.

Interiér je nabitý displejmi vrátane head-up... Foto: Porsche
Porsche Mission E Concept - 2015 Interiér je nabitý displejmi vrátane head-up displeja. Navyše má Mission E holografické premietanie údajov.

Najzaujímavejšia je však technika, ktorá akoby celkom ignorovala najväčšie nevýhody elektromobilov. Pre Mission E vyvinulo Porsche elektrickú sústavu pracujúcu s napätím 800 Voltov. To je dvojnásobok súčasných elektromobilov vrátane Tesly S. Mimochodom, to znamená aj schopnosť dobiť batérie na 80 % kapacity za 15 minút! V Porsche tomu hovoria Turbo Charging. Ak uvážime, že li-ion akumulátory majú kapacitu 95 kWh, čo je o 5 kWh viac než pri najnovšom modeli Tesla S, ide o extrémne krátky čas. Zároveň zvládne Mission E prejsť na jedno nabitie až 500 km. A 80 % "šťavy“ mu stačí na 400. Zároveň počíta s dobíjaním v 400 V sieti, prípadne indukčným bezdrôtovým dobitím.

Prístrojový panel tvori zakrivený a tvarovaný... Foto: Porsche
Porsche Mission E Concept - 2015 Prístrojový panel tvori zakrivený a tvarovaný displej, čo je zatiaľ veľmi vzácna technológia.

Potom stačí už len vyraziť. A verte, že to bude poriadne adrenalínová jazda. Referenčný okruh Nurbugring zvládne totiž Mission E pri hmotnosti cez dve tony pod osem minút. Na stovku zrýchľuje za 3,5 sekundy a na dvestovku za rovných dvanásť. Pritom podľa Porsche dokáže Mission E zrýchľovať mnohokrát za sebou bez toho, aby došlo k prehriatiu systému a prechodu do núdzového režimu. Napokon, skúsenosti čerpali technici z okruhov Le Man a ich špeciálov Porsche 919 Hybrid. Pohon majú na starosti dva elektromotory PMSM s permanentným magnetom, každý pre jednu z náprav. Spoločne dávajú rovných 600 koní, čo je 440 kW.

Aj zo zozadu máte pocit, že sa pozeráte na... Foto: Porsche
Porsche Mission E Concept - 2015 Aj zo zozadu máte pocit, že sa pozeráte na pravé Porsche. Čo chýba, sú koncovky výfukov. Štúdiu poháňajú dva elektromotory s výkonom 440 kW.

Zadný z nich bude pravdepodobne silnejší, pretože v bežnom režime pracuje Mission E len s pohonom zadných kolies. Tie predné sa pridávajú pri akcelerácii, v športovom režime alebo ak si to vyžaduje klzký povrch a stabilita. Oba motory dokážu totiž cez systém Porsche Vectoring Torque deliť krútiaci moment medzi kolesá na pravej a ľavej strane. Vektorovanie hnacej sily sa potom podieľa na držaní stopy v zákrutách. Pritom by malo byť Mission E užívateľsky priateľským autom pre štyroch členov posádky, ktorí sedia v samostatných monokokových sedadlách potiahnutých kožou.

Dobíjanie na 80 % kapacity by malo trvať len 15... Foto: Porsche
Porsche Mission E Concept - 2015 Dobíjanie na 80 % kapacity by malo trvať len 15 minút.

Futuristickú atmosféru dotvára záplava displejov. Zaujímavý je najmä prístrojový panel tvorený tvarovanou a zakrivenou obrazovkou. Navyše je tu holografický head-up displej a kamera sledujúca oči vodiča, vďaka ktorej je informačný systém schopný premietať údaje do zorného poľa prípadne prispôsobovať polohu "budíkov“ podľa toho, kam sa vodič pozerá. Tlačidlá by ste tu hľadali márne. Väčšinu funkcií ma na starosti dotykové rozhranie na stredovej konzole, prípadne ovládanie gestami. Čo z toho sa dostane do výroby, je ešte nejasné. Optimisti ale tvrdia, že prvý produkčný elektromobil Porsche by sa mohol objaviť na trhu už v roku 2018.

Technologicky to asi nie je problém, no problémom je, že výroba elektromobilov nie je stále zisková a že na drahé ekologické hračky sa musia ich majiteľom skladať aj zákazníci mainstreamových modelov. Navyše je tu 800 Voltová sústava a s tým súvisí otázka, či by si takýto prístup nevyžiadal aj úplne novú technológiu nabíjačiek.

Porsche Mission E Concept - 2015
Porsche Mission E Concept - 2015
+6Porsche Mission E Concept - 2015

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #Concept #koncept #Porsche #autosalón Frankfurt 2015 #Porsche Mission E
Články podľa značiek