Toyota Prius 2016: Nový hybrid bude slabší! Dynamike to neublíži

Štvrtá generácia najpredávanejšieho hybridu planéty má už svoj debut za sebou. Napriek tomu nebolo ani vo Frankfurte nad Mohanom jasné, čo skrýva pod kapotou. Teraz vieme viac.

15.10.2015 12:00
debata (8)
Celkový výkon hybridnej sústavy nie je stále... Foto: Toyota
Toyota Prius - 2016 Celkový výkon hybridnej sústavy nie je stále známy. Isté však je, že spaľovací motor bude mať 72 a elektromotor 53 kW.

Ak čakáte, že Prius štvrtej generácie prinesie radikálnu zmenu hybridného systému, ste na omyle. Toyota zverejnila základné informácie o pohone a tie sú naozaj prekvapením. Len nevedno, či pozitívnym. Nový Prius príde totiž iba s evolúciou, a ešte k tomu naladenou na nižší výkon. Pôvodne očakávaný nový benzínový motor s objemom 1,7 litra sa nekoná. Pod kapotou ostáva upravený 4-valec 1,8 VVT-i s pôvodným výkonom 72 kW a rovnakým krútiacim momentom 142 Nm.

Nový Prius neprinesie pod kapotou zásadné... Foto: Toyota
Toyota Prius - 2016 Nový Prius neprinesie pod kapotou zásadné inovácie. Prevezme len mierne upravený motor 1,8 VVT-i z predchádzajúcej generácie. Nový je však elektromotor a optimalizovaná prevodovka.

Skôr ako na výkon sa technici Toyoty zamerali na jeho tepelnú účinnosť. Tvrdia, že v tomto smere dosahuje parametre vznetových motorov. Pomáha nielen Atkinsonov cyklus, ale aj nové dvojokruhové chladenie, ktoré skracuje čas zahriatia. Nižšie odpory sú zas výsledkom použitia oleja s nízkou viskozitou. Paradoxne, elektromotor je slabší ako v minulosti. Jeho výkon klesol zo 60 na 53 kW. Celkový výkon sústavy bude však závisieť od kooperácie oboch pohonných jednotiek, a tak sa možno dočkáme rovnakého maxima ako v minulosti.

Umiestnenie batérií pod zadnými sedadlami... Foto: Toyota
Toyota Prius - 2016 Umiestnenie batérií pod zadnými sedadlami zväčší objem kufra o 52 litrov.
Výhodou je, že nový elektromotor je ľahší a kompaktnejší a to isté platí o prepracovanej planétovej prevodovke. Spolu s nižšou hmotnosťou, ktorá je daná aj použitím úplne novej platformy TNGA, a lepšou aerodynamikou (Cx 0,24) by teda slabší výkon elektromotora nemalo byť na výslednej dynamike poznať. Opatrnosť, s akou pristupovala Toyota k inovácii hybridného systému, dokumentuje aj zachovanie NiMH akumulátorov. Li-ion batérie tak ostanú výsadou Priusu+ a plug-in hybridnej verzie, ktorá sa predstaví neskôr.

Na druhej strane to pomôže udržať cenu na čo najnižšej úrovni. V každom prípade budú teraz batérie umiestnené pod zadnými sedadlami, čo zväčší veľkosť kufra na 502 litrov (+ 52 l). Kapacitu akumulátorov Toyota stále tají, podobne ako spotrebu. Tvrdí však, že nový Prius bude o 18 % úspornejší, čo znamená, že na 100 km by mal priemerne spotrebovať len 3,2 litra benzínu. Na definitívne parametre si však ešte budeme musieť počkať do finálnej homologácie.

Toyota odštartuje predaj najprv na domácom japonskom trhu, a to najskôr koncom tohto roka. Európa a USA budú nasledovať neskôr.

Toyota Prius - 2016
Toyota Prius - 2016
+31Toyota Prius - 2016

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Toyota Prius
Články podľa značiek