Mazda RX-Vision: Wankel sa vracia vo veľkom štýle!

Je to tak. Wankelov motor predsa len dostane novú šancu. Ako inak si vysvetliť fascinujúci koncept Mazda RX-Vision, ktorý predstavuje automobilka na motoršou v Tokiu.

02.11.2015 16:00
debata (7)
Prekrásne kupé s dĺžkou 4 389 mm a výškou len 1... Foto: Mazda
Mazda RX-Vision Concept - 2015 Prekrásne kupé s dĺžkou 4 389 mm a výškou len 1 160 mm využíva dizajnové zásady Kodo. Plavné línie sú usadené na 20-palcových diskoch kolies.

Mazda už roky vypúšťa do sveta nejasné správy o budúcnosti rotačného motora. Výrobu Wankela Renesis totiž zastavila už v roku 2012 spolu s ukončením produkcie kupé RX-8. V Európe ho stiahla z predaja ešte o dva roky skôr, keďže motor s rotačným piestom nedokázal plniť emisnú normu Euro 5. Odvtedy je Wankel len témou špekulácií.

Hovoriť sa o ňom začalo vážnejšie až po septembrovom autosalóne v Ženeve. Šéf Mazdy Masamichi Kogai tam totiž na otázky britských novinárov z Autocaru na tému budúcnosti Wankela odpovedal nepriamo: „Počkajte si na Tokio.“ To bol jasný náznak, že pre domovský autosalón pripravuje Mazda skutočnú bombu. Stalo sa. Je ňou koncept kupé RX-Vision, ako inak, vybavený novou generáciou Wankela.

Interiér je takmer sparťanský. Trojramenný... Foto: Mazda
Mazda RX-Vision Concept - 2015 Interiér je takmer sparťanský. Trojramenný volant, tri analógové prístroje a hlinková radiaca páka manuálnej prevodovky sú presne tým, čo zákazníci od klasického kupé očakávajú.

Bohužiaľ, práve o tomto aspekte štúdie prezradila Mazda najmenej. Len konštatuje, že je na dobrej ceste odstrániť najväčšie nevýhody tohto agregátu, ako vysokú spotrebu paliva a oleja a tiež problém vysokých emisií. Z japonských kruhov prenikli informácie, že nový Wankel bude využívať množstvo prvkov, ktoré už automobilka použila v rámci technológie Skyactiv. Aj preto dostane rotačná novinka názov Skyactiv-R. A vraj má mať výkon 221 kW, teda rovných 300 koní.

Zaujímavý je aj kabát, v ktorom je nová technológia „oblečená“. Pravdepodobne sa totiž pozeráme na predobraz novej Mazdy RX-9. A vyzerá úchvatne. Dva- plus dva-miestne kupé s klasickým párom dverí, priam „nekonečnou“ prednou kapotou a splývavým profilom kabíny má na dĺžku 4 389, na šírku 1 925 a na výšku len neskutočných 1 160 mm. Línie v štýle Kodo dopĺňajú 20-palcové disky obuté pneumatikami s profilom 245/40 na predných a 285/35 na zadných kolesách.

Rozloženie hmotnosti jasne naznačuje, že v... Foto: Mazda
Mazda RX-Vision Concept - 2015 Rozloženie hmotnosti jasne naznačuje, že v tomto prípade budú hnané len zadné kolesá. Roztáčať ich bude rotačný motor Skyactiv-R s očakávaným výkon 300 koní, teda 221 kilowattov.

Aj to naznačuje, že novinka počíta so zadným náhonom. Zatiaľ sa však nepotvrdili informácie, že by nové RX-9 malo mať niečo spoločné roadsterom MX-5. Zdá sa, že využije vlastnú platformu. Predsa len, od miniatúrneho športiaka je RX-Vision dlhšie takmer o pol metra. A to platí aj pre rázvor náprav s hodnotou 2 700 mm. Fotografia interiéru zas prezrádza, že Mazda počíta s manuálnou prevodovkou. V rovnako klasickom duchu sa nesie dizajn prístrojového panela s trojicou analógových stupníc a pôvabný 3-ramenný volant.

Jednoducho, priaznivci klasiky by mali byť vo vytržení. Lenže trpezlivosť je namieste. Sériový model uvidíme najskôr v roku 2017. Predpokladá sa, že Mazda ním oslávi 50 rokov od predstavenia kupé Cosmo Sport, ktoré bolo jej prvým modelom s Wankelovým motorom. V budúcnosti by si Mazda RX-9 mala zasúťažiť napríklad s Porsche Cayman alebo očakávaným kupé Renault Alpine. A to možno aj v otvorenej verzii roadster.

Mazda RX-Vision Concept - 2015
Mazda RX-Vision Concept - 2015
+7Mazda RX-Vision Concept - 2015

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Concept #koncept #Mazda #Autosalón Tokio 2015 #Mazda RX-Vision
Články podľa značiek