Hyundai predstavuje Atkinsonov 4-valec a 8-stupňovú prevodovku

Dravosť kórejskej automobilky Hyundai nepoľavuje. Na výročnej konferencii International Powertrain predstavuje nový 4-valcový motor 1,6 GDI pre modely s hybridným pohonom a autorskú 8-stupňovú automatickú prevodovku. Bude mať teda technológie, ktorými dnes disponujú najrenomovanejšie automobilky.

06.11.2015 12:00
Hyundai - motor 1,6-liter GDI Atkinson Foto:
Nový 4-valec upravený pre hybridnú sústavu bude mať termodynamickú účinnosť až 40 %. To znamená nižšiu spotrebu paliva.
debata (1)

Motor 1,6 GDI nie je v koncerne Hyundai Kia novinkou. Tentoraz však ide o verziu pripravenú pre hybridné modely, a to prináša množstvo zmien.

Atkinsonov cyklus

Atmosférický 4-valec 1,6 GDI využíva prvýkrát Atkinsonov cyklus, podobne ako pri hybridných Toyotách. Zväčšený zdvih a zväčšený rozsah časovania ventilov CVVT pomocou hydraulického aktuátora vačkového hriadeľa umožňuje neskoršie uzavretie sacích ventilov. To síce znižuje krútiaci moment, ale zvyšuje účinnosť. Ďalšou novinkou je chladený systém recirkulácie výfukových plynov EGR, ktorý privádza až 20 % exhalátov späť do nasávacieho potrubia.

To je tvarované tak, aby zabezpečilo potrebné vírenie zmesi. Treťou vychytávkou je rozdelenie chladiacich okruhov v bloku a hlave motora. Kým termostat chladiacej kvapaliny v bloku je nastavený na 105 stuopňov Celzia, v hlave iba na 88. Rýchlejšie ohrev motora znamená zníženie trecích strát a chladnejšia hlava zas vyššiu odolnosť proti detonačnému horeniu, a teda možnosť zvýšenia kompresného pomeru. Motor je tiež vybavený 6-otvorovými injektormi priameho vstrekovania paliva pri tlaku až 200 barov.

Všetky úpravy viedli k zníženiu spotreby o tri percentá a zvýšili termodynamickú účinnosť až na 40 %, čo je podľa Kie približne o 10 % viac ako pri bežných motoroch. V porovnaní s bežným motorom 1,6 GDI má však novinka o čosi nižšie výkonové parametre. Maximálny výkon je 77 kW (- 22 kW) a krútiaci moment 147 Nm (- 17 Nm). Túto stratu vyváži elektromotor v hybridnej sústave. Takže na dynamike vozidiel by to nemalo byť poznať. Údaj spotreby Kia zatiaľ neuviedla. Motor sa objaví v sérii už začiatkom budúceho roka, čo znamená, že spolu s ním príde aj celkom nový hybrid.

Osemstupňový automat

Druhou zásadnou novinkou v ponuke Hyundaia bude 8-stupňová automatická prevodovka určená pre modely s predným náhonom. Osemstupňový automat už totiž Hyundai používa, ale len v luxusných „zadokolkách“ Genesis a Equus. Teraz by mala zamieriť aj do stredne veľkých modelov v kombinácii s motormi Lambda, Theta GDI Turbo a R. Očakáva sa, že ju Hyundai predstaví napríklad v SUV Santa Fe alebo americkom sedane Azera.

Napriek ôsmim prevodovým stupňom je nový... Foto: Hyundai
Hyundai - 8-stupňová prevodovka Napriek ôsmim prevodovým stupňom je nový automat o 3,5 kg ľahší ako jeho 6-stupňový predchodca.

Napriek väčšiemu počtu prevodových stupňov má v porovnaní so súčasným 6-stupňovým automatom hmotnosť nižšiu o 3,5 kg. Prevodovka má unikátnu koncepciu s ďalšou spojkou a prevodovým súkolesím pridanými k existujúcej 6-stupňovej automatickej prevodovke Hyundai. Zvýšenie počtu stupňov umožnilo zväčšiť celkové prevodové rozpätie, čo znamená lepšiu akceleráciu pri nižších rýchlostiach a nižšiu spotrebu pri tých vyšších. Automat by mal ušetriť až 7,3 % paliva. Sekundárnym efektom nižších otáčok bude aj menej hluku a vibrácií.

K zlepšeniu vlastností prispeje nový modul elektromagnetických ventilov, ovládajúcich spojky, rekonštruované hydraulické čerpadlo s menšími stratami a hydrodynamický menič vybavený tlmičom torzných kmitov. Vyššiu účinnosť zabezpečí premosťovacia 4-lamelová spojka meniča, ktorá teraz môže spínať v širšom rozsahu otáčok. Optimalizácia komponentov prevodovky vrátane radiacich spojok, guľôčkových ložísk a olejovej sústavy zas prispeli k zníženiu trecích strát.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #hybrid #automatická prevodovka #Atkinsonov ciklus
Články podľa značiek