Audi eROT: Elektromechanické tlmiče budú vyrábať prúd

Na konferencii Audi Future Performance Days predstavila nemecká automobilka prototyp tlmičov, ktoré by mechanickú a tepelnú energiu dokázali meniť na elektrickú. V normovanom cykle by znížili produkciu CO2 o dva gramy na kilometer.

20.11.2015 12:00
Audi - tlmiče eROT Foto:
Elektromechanické tlmiče Audi by menili pohyb náprav na rotačný a následne na elektrickú energiu.
debata

To, že v pružení auta sa stráca množstvo energie, vedia všetci konštruktéri. Pri prejazde vozidla cez nerovnosti totiž dochádza k pohybu náprav. Celá kinetická energia sa však doslova „utopí“ v tlmičoch a zmení sa na teplo. Len málokto si uvedomuje, že počas jazdy na nerovnej vozovke sa tlmiče dokážu zahriať až na 120 stupňov Celzia. Takže inžinieri uvažujú už niekoľko rokov o tom, ako túto energiu zachytiť a odviesť do batérií.

Pred približne dvoma rokmi predstavila nemecká spoločnosť ZF, známa skôr výrobou prevodoviek, riešenie na báze malých elektrogenerátorov a hydraulických zubových čerpadiel, ktoré by boli súčasťou každého tlmiča. Teraz prichádza s čímsi podobným Audi. Jeho riešenie je však o čosi jednoduchšie. Založené je na elektromechanických rotačných tlmičoch, ktoré nazýva eROT . Na prevod lineárneho pohybu tlmičov na rotačný pohyb použilo sadu ozubených kolies.

Rotačný pohyb už potom nie je ťažké zmeniť pomocou generátora na elektrickú energiu a odviesť ju do akumulátorov. Následne môže byť využitá pre pohon rôznych systémov auta a odľahčiť tak prácu alternátoru. Podľa Alexandra Krusa z vývoja Audi dokáže systém vygenerovať od troch do 613 W elektrickej energie. Výkon záleží od kvality vozovky. Čím je hrboľatejšia a pruženie má viac práce, tým vyprodukuje väčšie množstvo energie. Naopak, hladký asfalt znamená menej energie.

Pochopiteľne, energia vzniká aj pri akcelerácii, brzdení a pri náklonoch karosérie v zákrutách. Celkový efekt sa zdá možno zanedbateľný, ale počas testovacieho okruhu, ktorý obsahoval rôzne úseky ciest od mestskej infraštruktúry cez diaľnicu, okresky až po jazdu na Nuburgringu, dokázal systém znížiť produkciu CO2 o dva gramy na kilometer. Výhodou je však aj kompaktnosť tlmičov eROT. Zaberajú menej miesta než tie konvenčné hydraulické a sú až o 10 kg ľahšie.

Zároveň umožňuje elektromechanické tlmenie zmenu tvrdosti pruženia pomocou zvyšovania odporu rezistorov. To môže byť prospešné jednak pre komfort jazdy, ako aj pre účinnosť systému. Čím bude odpor väčší a tuhosť pruženia tvrdšia, tým viac energie systém vyrobí. Kedy sa však tlmiče eROT objavia v sériovej výrobe, Audi zatiaľ neprezradilo. A známa nie je ani cena. Každopádne to však vyzerá tak, že by boli lacnejšie v porovnaní so systémom navrhnutým spoločnosťou ZF.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #tlmiče #eROT
Články podľa značiek