Rinspeed Etos: Autonómne BMW i8 dostane dron aj heliport

Švajčiarska spoločnosť Rinspeed sa odhodlala k radikálnemu kroku. Svoj nový vizionársky koncept Etos predstaví po prvý raz v histórii na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas. Ženeva po dlhých desaťročiach "dostala padáka"!

17.12.2015 06:00
debata
Rinspeed Etos vychádza z plug-in hybridného... Foto: Rinspeed
Rinspeed Etos Concept - 2016 Rinspeed Etos vychádza z plug-in hybridného superšportu BMWi8. Má však úplne novú karosériu z metalických a titánových kompozitov.

Vizionár Frank Rinderknecht a zakladateľ spoločnosti Rinspeed sa po dlhých rokoch nezúčastní na autosalóne v Ženeve. Prednosť dá januárovému technologickému veľtrhu v Las Vegas. A má to svoju logiku. Hoci švajčiarska spoločnosť patrila vždy ku koloritu motoršou na brehoch Ženevského jazera, Rinderknecht si dobre uvedomuje, že mekka nových technológií dnes sídli kdesi úplne inde. Je ňou Kalifornia – domov najinovatívnejších spoločností, elektromobilov a alternatívnych pohonov.

V Las Vegas má tak nový koncept Etos šancu zažiariť ako hviezda, kým v záplave ženevských premiér by hral len okrajovú úlohu. A Rinspeed si dal na svojej americkej premiére naozaj záležať. Etos vyvinul spolu s ďalšími 25 spoločnosťami z automobilovej brandže a bokom nenechal ani ten najmenší detail. Vynikajúci je už samotný základ: plug-in hybridný karbónový superšport BMW i8, poháňaný preplňovaným 3-valcom 1,5 TwinPower Turbo a elektromotorom, ktoré dávajú spoločný výkon 260 kW. Zásoba akumulátorov s kapacitou 7 kWh zároveň umožňuje 37 km bezemisnej prevádzky.

Zaujímavosťou zadnej časti je heliport pre malý... Foto: Rinspeed
Rinspeed Etos Concept - 2016 Zaujímavosťou zadnej časti je heliport pre malý dron. Tvorí ho kryt motora z mimoriadne pevného skla Gorilla, známeho zo smartfónov.

Rinspeed tvrdí, že koncept nestratil nič zo svojich dynamických vlastností a na okruhu je rovnako schopný ako BMW i8, hoci jazdné výkony nie sú hlavným posolstvom Etosu. Je ním autonómne riadenie a komunikačné technológie. A v tých je Rinspeed po predošlých konceptoch Budii, XchangE či microMax ako doma. Autopilot získava informácie z ôsmich kamier, radarov a ultrazvukových senzorov, ktoré vyvárajú podrobný virtuálny obraz okolia. Spolupracuje tiež s navigáciou s detailným zobrazením budov, stromov či zastávok verejnej dopravy.

Interiér je kompletne prepracovaný, kraľujú mu... Foto: Rinspeed
Rinspeed Etos Concept - 2016 Interiér je kompletne prepracovaný, kraľujú mu dva 21,5-palcové displeje a skladací volant, ktorý sa zasunie do palubovky v autonómnom režime jazdy.

V náročných situáciách, napríklad pri parkovaní, pomáha Etos vodičovi systémom Curb View, ktorý monitoruje obrubníky a poskytuje priamo pohľad na predné kolesá. Možné je aj diaľkové parkovanie pomocou smartfónu alebo hodiniek. Kamery tiež sledujú oči vodiča, na základe čoho Etos vie nielen to, čo vodič zaregistroval, ale aj to, čo prehliadol. V takejto situácii ho varuje prostredníctvom displejov. A tie sú skutočne monumentálne. Kabína je vybavená dvoma obrazovkami s uhlopriečkou 21,5 palca. Tie preberajú aj funkciu spätných zrkadiel. Najväčšou vychytávkou je však skladací volant od ZF TRW.

V režime autonómnej jazdy akoby zázrakom zmizne v palubnej doske a vytvorí relaxačný priestor pre vodiča, ktorý môže počas jazdy pracovať alebo čítať. V schránke pred spolujazdcom tak nechýba ani malá knižnica! Zaujímavým detailom sú mechanické náramkové hodinky Patravi Traveltec od značky Carl F Bucherer. Po nasadnutí do auta ich môžete zasadiť do samonaťahovacieho systému. Konektivita umožňuje spojenie s okolitým svetom a získavanie potrebných informácií. Máte na ne viac času, pretože väčšinu trasy riadi Etos sám.

Hoci Etos nie je taký vyzývavý ako BMW i8,... Foto: Rinspeed
Rinspeed Etos Concept - 2016 Hoci Etos nie je taký vyzývavý ako BMW i8, ostal mu pár krídlových dverí.

K ovládaniu systému Harman Connected Car môžete používať hlas, dotyk alebo gestá. To by vás malo zbaviť akéhokoľvek stresu. Etos tiež komunikuje s ostatnými vozidlami a infraštruktúrou cez technológiu car-to-x. Umožňuje tiež bezhotovostné platby za parkovanie cez NFC a mnoho ďalších služieb. Športovo-futursticky zariadený interiér používa kožené čalúnenie Strahl+Hess s vyobrazením panorámy San Francisca na sedadlách. Atmosféru možno meniť vďaka ambientnému osvetleniu. Nechýbajú ani praktické prvky ako držiaky na drobné predmety či dokonca dáždnik.

Etos poháňa preplňovaný 3-valec 1,5 TwinPower... Foto: Rinspeed
Rinspeed Etos Concept - 2016 Etos poháňa preplňovaný 3-valec 1,5 TwinPower Turbo a predný elektromotor. Zásoba batérií s kapacitou 7 kWh mu umožňuje elektrický dojazd do vzdialenosti približne 40 km.

Podobne ako sa vzdialil interiér od svojho darcovského modelu, je to aj s exteriérom. Línie síce nezaprú BMW i8, Etosu zostali dokonca aj krídlové dvere, ale karoséria je prakticky úplne nová. Etosu vládnu pokojnejšie krivky, ktoré sa nesnažia zdôrazňovať jeho superšportové DNA, i keď odľahčené 20-palcové kopozitné Borbet hovoria čosi iné. Namiesto plastov vystužených uhlíkovými vláknami použil Rinspeed na stavbu karosérie keramický a metalický kompozit. A rovnako inovatívny je materiál strechy a zadného krytu motora, tvorený z tvrdeného skla Gorilla, známeho zo smartfónov.

K tomu musíme pripočítať ešte 12 000 diód, ktoré vytvoria z krytu akúsi elektronickú nástenku, zobrazujúcu rôzne odkazy či znaky. Pre orientáciu ich môže využiť aj malý dron, ktorý používa zadný kryt ako domovský heliport. Určený je na prenášanie predmetov, ale na snímanie obrazu okolia. Rinspeed, ako konzultačná firma s veľkým technologickým know-how, si od premiéry na CES 2016 sľubuje nové zákazky a rozšírenie biznisu za Atlantik. Zdá sa, že Európa je už pre Franka Rinderknechta jednoducho malá. Odvážnym praje Kalifornia.

Rinspeed Etos Concept - 2016
Rinspeed Etos Concept - 2016
+24Rinspeed Etos Concept - 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Concept #koncept #Rinspeed #Rinspeed Etos #CES 2016
Články podľa značiek