Hyundai Ioniq: Kórejský hybrid má elektromotor priamo v motore!

Nový ekologický Hyundai Ioniq dostane prvý na svete hybridný pohon, pri ktorom bude elektromotor zabudovaný priamo do spaľovacieho motora. Prius sa má čoho báť.

Hyundai Ioniq - 2016
Ioniq bude sympatickým liftbackom vo formáte nižšej strednej triedy. Je postavený na unikátnej platforme umožňujúcej použiť až tri druhy ekologických pohonov. Veľký dôraz bol pri jeho vývoji venovaný aerodynamike.
Autor:

Hyundai to s útokom na najpredávanejší hybrid planéty myslí smrteľne vážne. Nový Ioniq, ktorý absolvuje svetovú premiéru v Kórei a následne v Ženeve a New Yorku, dostane až tri ekologické pohony. Dostupný bude ako čistý elektromobil, hybrid a plug-in hybrid. Zatiaľ nik iný na svete takúto kombináciu alternatívnych pohonov neponúka. Aj preto bude Ioniq postavený na úplne autonómnej platforme a v prípade hybridu a plug-in hybridu využije špeciálne skonštruovaný benzínový 4-valec s Atkinsonovým cyklom.

Nové informácie sa týkajú hybridnej verzie s atmosférický zážihový agregátom s objemom 1,6 litra. Motor dosiahne termodynamickú účinnosť až 40 %, čo je údaj porovnateľný s motorom v novej Toyote Prius. Zväčšený zdvih a zväčšený rozsah časovania ventilov CVVT pomocou hydraulického aktuátora vačkového hriadeľa umožní totiž neskoršie uzavretie sacích ventilov. To síce znižuje krútiaci moment, ale zvyšuje tepelnú účinnosť.

Interiér má klasické rozmiestnenie prístrojov. Na
ekologickú povahu upozorňuje len modrými dekoráciami.
Interiér má klasické rozmiestnenie prístrojov. Na ekologickú povahu upozorňuje len modrými dekoráciami.
Autor: Hyundai

Ďalšou novinkou bude chladený systém recirkulácie výfukových plynov EGR, ktorý privedie až 20 % exhalátov späť do nasávacieho potrubia. To je tvarované tak, aby zabezpečilo potrebné vírenie zmesi. Treťou vychytávkou je rozdelenie chladiacich okruhov v bloku a hlave motora. Kým termostat chladiacej kvapaliny v bloku je nastavený na 105 stupňov Celzia, v hlave iba na 88. Rýchlejšie ohrev motora znamená zníženie trecích strát a chladnejšia hlava zas vyššiu odolnosť proti detonačnému horeniu.

Svetovou novinkou je však fakt, že na rozdiel od Priusu nebude mať hybridný Ioniq paralelný elektromotor a ani elektromotor v prevodovke. Kórejčania ho zabudujú priamo do spaľovacej jednotky. Výhodou má byť jednoduchšia konštrukcia, nižšia hmotnosť aj cena výroby. „Mnohí sa pýtajú, ako by mohol Hyundai poraziť zavedených súperov bez vlastnej hybridnej histórie? My sme však boli veľmi úspešní,“ povedal na konto Ioniqu Yang Woong-Chul, šéf vývoja Hyundaia.

Čítajte viac

Podľa neho si zabudovanie elektromotora do spaľovacieho agregátu vyžiadalo riešenie mnohých problémov, najmä z dôvodu odlišných otáčok. Preto je motor vybavený centrálnym procesorom, ktorý je taký rýchly, že dokáže v priebehu 0,6 sekundy uzamknúť spojku vždy, keď to bude potrebné. Motor je následne spojený so 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Kým spaľovací agregát ponúkne 77 kW, elektromotor doplní ďalších 32. Hybridný Ioniq by mal podľa kórejských noriem spotrebovať priemerne len 4,5 litra benzínu.

O zásobu elektrickej energie sa postarajú lítium-polymérové batérie od LG Chem, ktoré sú podľa Hyundaia bezpečnejšie ako lítium-iónové. Spolu s týmito informáciami sa Hyundai vytasil aj s novými fotografiami a skicami. Z nich je zrejmé, že Ioniq s karosériou liftback bude určite menej kontroverzný ako konkurenčná nová Toyota Prius. A to platí aj o spracovaní interiéru, ktorý má využívať vo veľkej miere recyklované materiály a klasický koncept rozmiestnenia prístrojov. Na ekologickú povahu Ioniqu budú upozorňovať len modré dekoratívne akcenty.

Svetovú premiéru absolvuje Ioniq najprv v Kórei. Následne sa ukáže na marcovom autosalóne v Ženeve a potom v USA počas aprílového autosalónu v New Yorku.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Hyundai i30 - 2016

Hyundai i30: Tretia generácia na prvých snímkach

11.08.2016 16:00

Už v septembri ukáže Hyundai novú generáciu svojho kompaktu i30. Teraz tu máme prvé oficiálne snímky. Aj keď zatiaľ len „utopené“ v tme.

Genesis G80 - 2016

Genesis G80: Kórejské 'éčko' príde aj s dieselom. Ale až budúci rok

08.08.2016 06:00

Prémiová divízia Hyundaia má nového člena rodiny. Známy Hyundai Genesis sa totiž mení na Genesis G80. Najväčšou novinkou bude diesel.

Genesis G80 - 2016

Genesis G80: Luxusný sedan od Hyundaiu má novú identitu

26.07.2016 06:00

Po vrcholnom sedane G90 predstavila značka Genesis aj sedan vyššej strednej triedy s označením G80. Oba modely prídu na trh v roku 2017 a brúsia si zuby na prémiovú nemeckú konkurenciu.

Turecko, sýria, tank,

Čo skrýva turecký Štít Eufratu

26.08.2016 10:00

Vojenský vpád Turecka na zvrchované sýrske územie pod označením Štít Eufratu je podľa Ankary jej vkladom do boja medzinárodného spoločenstva s teroristami z IŠ.

Euro, peniaze, mzda, plat

Fínsko ako prvý štát únie otestuje zaručený príjem pre všetkých

26.08.2016 09:14

Fínska vláda zavedie skúšobne takzvaný všeobecný základný príjem. Vybraná skupina občanov bude automaticky dostávať 560 eur mesačne.

maďarsko, vojaci, plot, hranice, zálohy, utečenci, migranti, migračná kríza,

Maďarsko chce vybudovať na hraniciach druhý plot

26.08.2016 08:58

Maďarsko chce vybudovať druhý plot pozdĺž svojej hranice so Srbskom. Podľa agentúry Reuters to v piatok oznámil maďarský premiér Viktor Orbán.

rusko, tanky, vojna, výbách

Rusko odštartovalo vojenské cvičenia v Čečensku a Dagestane

26.08.2016 08:48

Ruská armáda začala rozsiahle manévre v severokaukazských republikách Čečensko a Dagestan. Zúčastňuje sa na nich 8 000 vojakov a viac ako 2 000 vozidiel.