Hyundai Ioniq: Kórejský hybrid má elektromotor priamo v motore!

Nový ekologický Hyundai Ioniq dostane prvý na svete hybridný pohon, pri ktorom bude elektromotor zabudovaný priamo do spaľovacieho motora. Prius sa má čoho báť.

Hyundai Ioniq - 2016
Ioniq bude sympatickým liftbackom vo formáte nižšej strednej triedy. Je postavený na unikátnej platforme umožňujúcej použiť až tri druhy ekologických pohonov. Veľký dôraz bol pri jeho vývoji venovaný aerodynamike.
Autor:

Hyundai to s útokom na najpredávanejší hybrid planéty myslí smrteľne vážne. Nový Ioniq, ktorý absolvuje svetovú premiéru v Kórei a následne v Ženeve a New Yorku, dostane až tri ekologické pohony. Dostupný bude ako čistý elektromobil, hybrid a plug-in hybrid. Zatiaľ nik iný na svete takúto kombináciu alternatívnych pohonov neponúka. Aj preto bude Ioniq postavený na úplne autonómnej platforme a v prípade hybridu a plug-in hybridu využije špeciálne skonštruovaný benzínový 4-valec s Atkinsonovým cyklom.

Nové informácie sa týkajú hybridnej verzie s atmosférický zážihový agregátom s objemom 1,6 litra. Motor dosiahne termodynamickú účinnosť až 40 %, čo je údaj porovnateľný s motorom v novej Toyote Prius. Zväčšený zdvih a zväčšený rozsah časovania ventilov CVVT pomocou hydraulického aktuátora vačkového hriadeľa umožní totiž neskoršie uzavretie sacích ventilov. To síce znižuje krútiaci moment, ale zvyšuje tepelnú účinnosť.

Interiér má klasické rozmiestnenie prístrojov. Na
ekologickú povahu upozorňuje len modrými dekoráciami.
Interiér má klasické rozmiestnenie prístrojov. Na ekologickú povahu upozorňuje len modrými dekoráciami.
Autor: Hyundai

Ďalšou novinkou bude chladený systém recirkulácie výfukových plynov EGR, ktorý privedie až 20 % exhalátov späť do nasávacieho potrubia. To je tvarované tak, aby zabezpečilo potrebné vírenie zmesi. Treťou vychytávkou je rozdelenie chladiacich okruhov v bloku a hlave motora. Kým termostat chladiacej kvapaliny v bloku je nastavený na 105 stupňov Celzia, v hlave iba na 88. Rýchlejšie ohrev motora znamená zníženie trecích strát a chladnejšia hlava zas vyššiu odolnosť proti detonačnému horeniu.

Svetovou novinkou je však fakt, že na rozdiel od Priusu nebude mať hybridný Ioniq paralelný elektromotor a ani elektromotor v prevodovke. Kórejčania ho zabudujú priamo do spaľovacej jednotky. Výhodou má byť jednoduchšia konštrukcia, nižšia hmotnosť aj cena výroby. „Mnohí sa pýtajú, ako by mohol Hyundai poraziť zavedených súperov bez vlastnej hybridnej histórie? My sme však boli veľmi úspešní,“ povedal na konto Ioniqu Yang Woong-Chul, šéf vývoja Hyundaia.

Čítajte viac

Podľa neho si zabudovanie elektromotora do spaľovacieho agregátu vyžiadalo riešenie mnohých problémov, najmä z dôvodu odlišných otáčok. Preto je motor vybavený centrálnym procesorom, ktorý je taký rýchly, že dokáže v priebehu 0,6 sekundy uzamknúť spojku vždy, keď to bude potrebné. Motor je následne spojený so 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Kým spaľovací agregát ponúkne 77 kW, elektromotor doplní ďalších 32. Hybridný Ioniq by mal podľa kórejských noriem spotrebovať priemerne len 4,5 litra benzínu.

O zásobu elektrickej energie sa postarajú lítium-polymérové batérie od LG Chem, ktoré sú podľa Hyundaia bezpečnejšie ako lítium-iónové. Spolu s týmito informáciami sa Hyundai vytasil aj s novými fotografiami a skicami. Z nich je zrejmé, že Ioniq s karosériou liftback bude určite menej kontroverzný ako konkurenčná nová Toyota Prius. A to platí aj o spracovaní interiéru, ktorý má využívať vo veľkej miere recyklované materiály a klasický koncept rozmiestnenia prístrojov. Na ekologickú povahu Ioniqu budú upozorňovať len modré dekoratívne akcenty.

Svetovú premiéru absolvuje Ioniq najprv v Kórei. Následne sa ukáže na marcovom autosalóne v Ženeve a potom v USA počas aprílového autosalónu v New Yorku.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Peniaze, libra, dolár, euro

Brexit pocítia v Británii automobilky aj stavebníci

23.01.2017 17:41

Hospodárstvo Veľkej Británie vystúpenie krajiny z Európskej únie pocíti. Podľa ekonóma Rubena Nizarda zrejme oslabí domáci dopyt.

dopravná nehoda, cesty, autá, hasiči

Hasiči zasahujú pri vážnej dopravnej nehode v Tornali

23.01.2017 16:40, aktualizované: 17:09

Hasiči momentálne zasahujú pri vážnej dopravnej nehode, ktorá sa stala na Mierovej ulici v Tornali.

chrípka, choroba, žena,

Chrípka sa rozbehla, zasiahla hlavne tínedžerov

23.01.2017 16:00

Hlavná chrípková sezóna sa rozbehla naplno. Potvrdzujú to aj údaje hlavného hygienika. Oproti minulému týždňu je chorých viac až o tridsať percent.

LIPšIC: Dopravná nehoda

Polícia obvinila exposlanca Daniela Lipšica

23.01.2017 15:06

Polícia už obvinila Daniela Lipšica, ktorý v septembri 2016 večer v Bratislave zrazil 72-ročného muža.