Hyundai Ioniq: Kórejský hybrid má elektromotor priamo v motore!

Nový ekologický Hyundai Ioniq dostane prvý na svete hybridný pohon, pri ktorom bude elektromotor zabudovaný priamo do spaľovacieho motora. Prius sa má čoho báť.

Hyundai Ioniq - 2016
Ioniq bude sympatickým liftbackom vo formáte nižšej strednej triedy. Je postavený na unikátnej platforme umožňujúcej použiť až tri druhy ekologických pohonov. Veľký dôraz bol pri jeho vývoji venovaný aerodynamike.
Autor:

Hyundai to s útokom na najpredávanejší hybrid planéty myslí smrteľne vážne. Nový Ioniq, ktorý absolvuje svetovú premiéru v Kórei a následne v Ženeve a New Yorku, dostane až tri ekologické pohony. Dostupný bude ako čistý elektromobil, hybrid a plug-in hybrid. Zatiaľ nik iný na svete takúto kombináciu alternatívnych pohonov neponúka. Aj preto bude Ioniq postavený na úplne autonómnej platforme a v prípade hybridu a plug-in hybridu využije špeciálne skonštruovaný benzínový 4-valec s Atkinsonovým cyklom.

Nové informácie sa týkajú hybridnej verzie s atmosférický zážihový agregátom s objemom 1,6 litra. Motor dosiahne termodynamickú účinnosť až 40 %, čo je údaj porovnateľný s motorom v novej Toyote Prius. Zväčšený zdvih a zväčšený rozsah časovania ventilov CVVT pomocou hydraulického aktuátora vačkového hriadeľa umožní totiž neskoršie uzavretie sacích ventilov. To síce znižuje krútiaci moment, ale zvyšuje tepelnú účinnosť.

Interiér má klasické rozmiestnenie prístrojov. Na
ekologickú povahu upozorňuje len modrými dekoráciami.
Interiér má klasické rozmiestnenie prístrojov. Na ekologickú povahu upozorňuje len modrými dekoráciami.
Autor: Hyundai

Ďalšou novinkou bude chladený systém recirkulácie výfukových plynov EGR, ktorý privedie až 20 % exhalátov späť do nasávacieho potrubia. To je tvarované tak, aby zabezpečilo potrebné vírenie zmesi. Treťou vychytávkou je rozdelenie chladiacich okruhov v bloku a hlave motora. Kým termostat chladiacej kvapaliny v bloku je nastavený na 105 stupňov Celzia, v hlave iba na 88. Rýchlejšie ohrev motora znamená zníženie trecích strát a chladnejšia hlava zas vyššiu odolnosť proti detonačnému horeniu.

Svetovou novinkou je však fakt, že na rozdiel od Priusu nebude mať hybridný Ioniq paralelný elektromotor a ani elektromotor v prevodovke. Kórejčania ho zabudujú priamo do spaľovacej jednotky. Výhodou má byť jednoduchšia konštrukcia, nižšia hmotnosť aj cena výroby. „Mnohí sa pýtajú, ako by mohol Hyundai poraziť zavedených súperov bez vlastnej hybridnej histórie? My sme však boli veľmi úspešní,“ povedal na konto Ioniqu Yang Woong-Chul, šéf vývoja Hyundaia.

Čítajte viac

Podľa neho si zabudovanie elektromotora do spaľovacieho agregátu vyžiadalo riešenie mnohých problémov, najmä z dôvodu odlišných otáčok. Preto je motor vybavený centrálnym procesorom, ktorý je taký rýchly, že dokáže v priebehu 0,6 sekundy uzamknúť spojku vždy, keď to bude potrebné. Motor je následne spojený so 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Kým spaľovací agregát ponúkne 77 kW, elektromotor doplní ďalších 32. Hybridný Ioniq by mal podľa kórejských noriem spotrebovať priemerne len 4,5 litra benzínu.

O zásobu elektrickej energie sa postarajú lítium-polymérové batérie od LG Chem, ktoré sú podľa Hyundaia bezpečnejšie ako lítium-iónové. Spolu s týmito informáciami sa Hyundai vytasil aj s novými fotografiami a skicami. Z nich je zrejmé, že Ioniq s karosériou liftback bude určite menej kontroverzný ako konkurenčná nová Toyota Prius. A to platí aj o spracovaní interiéru, ktorý má využívať vo veľkej miere recyklované materiály a klasický koncept rozmiestnenia prístrojov. Na ekologickú povahu Ioniqu budú upozorňovať len modré dekoratívne akcenty.

Svetovú premiéru absolvuje Ioniq najprv v Kórei. Následne sa ukáže na marcovom autosalóne v Ženeve a potom v USA počas aprílového autosalónu v New Yorku.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq: 'Kórejský Prius' už aj na Slovensku. Je lacnejší

26.09.2016 16:00

Hyundai uviedol na náš trh svoj prvý model koncipovaný výlučne pre alternatívne pohony. Ioniq bude dostupný ako hybrid HEV alebo čistý elektromobil Electric. Základná verzia štartuje na 22 990 eurách. Je teda lacnejšia ako Toyota Prius.

Hyundai Genesis New York Concept - 2016

Genesis má problémy. Nestíha náročnej klientele

14.09.2016 19:00

Bude to pomaly rok, čo Hyundai stvoril svoju prémiovú divíziu Genesis. Ako recept na Lexus, Infiniti, či Mercedes-Benz. Lenže všetko neklape tak, ako si predstavitelia automobilky predstavovali.

Hyundai i30 - 2016

Hyundai i30: Tretia generácia je odhalená. Golfu dá zabrať

09.09.2016 06:00

Tretej generácii „kórejského Golfu“ naozaj nič nechýba. Má všetko, čo potrebuje. Solídny dizajn, špičkovú konektivitu, asistenčné systémy, preplňované motory vrátane nového 1,4 T-GDI a v sérii nezávislé zavesenie kolies.

Cyprus, voľby

Azerbajdžánci podľa odhadov schválili zmeny v ústave

26.09.2016 20:30

Občania Azerbajdžanu rozhodli v referende aj o rozšírení právomocí prezidenta Ilhama Alijeva, ktorý bude môcť rozpustiť parlament i o predĺžení jeho funkčného obdobia.

Boris Zala

Zvláštny rozvod Zalu so Smerom

26.09.2016 20:00

Boris Zala ešte je v Smere, ale už aj nie je. Vraj je to nezrozumiteľné? Áno, ale takto nejako to Zala vymyslel. Po tvrdej niekoľkomesačnej kritike strany oznámil, že požiadal o prerušenie členstva.

Miroslav Lajčák

Lajčák skončil v piatom hlasovaní v OSN tretí

26.09.2016 18:40

Minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Miroslav Lajčák skončil v piatom indikatívnom hlasovaní BR OSN na post generálneho tajomníka OSN na treťom mieste.

migranti

Grécko vrátilo do Turecka cez 70 migrantov z ostrova Lesbos

26.09.2016 18:36

Loď európskej pohraničnej agentúry Frontex v pondelok previezla cez 70 imigrantov z gréckeho ostrova Lesbos do tureckého prímorského mestečka Dikili.