Hyundai Ioniq: Kórejský hybrid má elektromotor priamo v motore!

Nový ekologický Hyundai Ioniq dostane prvý na svete hybridný pohon, pri ktorom bude elektromotor zabudovaný priamo do spaľovacieho motora. Prius sa má čoho báť.

08.01.2016 18:00
Hyundai Ioniq - 2016 Foto:
Ioniq bude sympatickým liftbackom vo formáte nižšej strednej triedy. Je postavený na unikátnej platforme umožňujúcej použiť až tri druhy ekologických pohonov. Veľký dôraz bol pri jeho vývoji venovaný aerodynamike.
debata

Hyundai to s útokom na najpredávanejší hybrid planéty myslí smrteľne vážne. Nový Ioniq, ktorý absolvuje svetovú premiéru v Kórei a následne v Ženeve a New Yorku, dostane až tri ekologické pohony. Dostupný bude ako čistý elektromobil, hybrid a plug-in hybrid. Zatiaľ nik iný na svete takúto kombináciu alternatívnych pohonov neponúka. Aj preto bude Ioniq postavený na úplne autonómnej platforme a v prípade hybridu a plug-in hybridu využije špeciálne skonštruovaný benzínový 4-valec s Atkinsonovým cyklom.

Nové informácie sa týkajú hybridnej verzie s atmosférický zážihový agregátom s objemom 1,6 litra. Motor dosiahne termodynamickú účinnosť až 40 %, čo je údaj porovnateľný s motorom v novej Toyote Prius. Zväčšený zdvih a zväčšený rozsah časovania ventilov CVVT pomocou hydraulického aktuátora vačkového hriadeľa umožní totiž neskoršie uzavretie sacích ventilov. To síce znižuje krútiaci moment, ale zvyšuje tepelnú účinnosť.

Interiér má klasické rozmiestnenie prístrojov.... Foto: Hyundai
Hyundai Ioniq - 2016 Interiér má klasické rozmiestnenie prístrojov. Na ekologickú povahu upozorňuje len modrými dekoráciami.

Ďalšou novinkou bude chladený systém recirkulácie výfukových plynov EGR, ktorý privedie až 20 % exhalátov späť do nasávacieho potrubia. To je tvarované tak, aby zabezpečilo potrebné vírenie zmesi. Treťou vychytávkou je rozdelenie chladiacich okruhov v bloku a hlave motora. Kým termostat chladiacej kvapaliny v bloku je nastavený na 105 stupňov Celzia, v hlave iba na 88. Rýchlejšie ohrev motora znamená zníženie trecích strát a chladnejšia hlava zas vyššiu odolnosť proti detonačnému horeniu.

Svetovou novinkou je však fakt, že na rozdiel od Priusu nebude mať hybridný Ioniq paralelný elektromotor a ani elektromotor v prevodovke. Kórejčania ho zabudujú priamo do spaľovacej jednotky. Výhodou má byť jednoduchšia konštrukcia, nižšia hmotnosť aj cena výroby. „Mnohí sa pýtajú, ako by mohol Hyundai poraziť zavedených súperov bez vlastnej hybridnej histórie? My sme však boli veľmi úspešní,“ povedal na konto Ioniqu Yang Woong-Chul, šéf vývoja Hyundaia.

Podľa neho si zabudovanie elektromotora do spaľovacieho agregátu vyžiadalo riešenie mnohých problémov, najmä z dôvodu odlišných otáčok. Preto je motor vybavený centrálnym procesorom, ktorý je taký rýchly, že dokáže v priebehu 0,6 sekundy uzamknúť spojku vždy, keď to bude potrebné. Motor je následne spojený so 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Kým spaľovací agregát ponúkne 77 kW, elektromotor doplní ďalších 32. Hybridný Ioniq by mal podľa kórejských noriem spotrebovať priemerne len 4,5 litra benzínu.

O zásobu elektrickej energie sa postarajú lítium-polymérové batérie od LG Chem, ktoré sú podľa Hyundaia bezpečnejšie ako lítium-iónové. Spolu s týmito informáciami sa Hyundai vytasil aj s novými fotografiami a skicami. Z nich je zrejmé, že Ioniq s karosériou liftback bude určite menej kontroverzný ako konkurenčná nová Toyota Prius. A to platí aj o spracovaní interiéru, ktorý má využívať vo veľkej miere recyklované materiály a klasický koncept rozmiestnenia prístrojov. Na ekologickú povahu Ioniqu budú upozorňovať len modré dekoratívne akcenty.

Svetovú premiéru absolvuje Ioniq najprv v Kórei. Následne sa ukáže na marcovom autosalóne v Ženeve a potom v USA počas aprílového autosalónu v New Yorku.

Hyundai Ioniq - 2016
Hyundai Ioniq - 2016
+9Hyundai Ioniq - 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #Hyundai Ioniq
Články podľa značiek