VW Budd-E: Elektromobil z Las Vegas má vylepšiť emisný imidž

Škandál Dieselgate doslova otriasa základmi koncernu VW, zvlášť v USA, kde prepukol. Iste nie náhodou si koncern zvolil za miesto premiéry svojho čistého elektromobilu práve najväčšiu americkú výstavu spotrebnej elektroniky v Las Vegas. A pôjde do výroby. V dojazde na jedno nabitie porazí aj Teslu S.

Dizajn Budd-E má vyvolať v Američanoch asociácie na
legendárny Samba Bus z päťdesiatych a šesťdesiatych rokov. Vidieť to
najmä na štylizácii prednej masky. Interpretácia je však voľná.
Dizajn Budd-E má vyvolať v Američanoch asociácie na legendárny Samba Bus z päťdesiatych a šesťdesiatych rokov. Vidieť to najmä na štylizácii prednej masky. Interpretácia je však voľná.
Autor: Volkswagen

Koncept Bedd-E, predstavený na CES v Las Vegas, nie je len výstrelom do tmy, ale reálnym autom, ktoré predznamenáva elektrickú budúcnosť Volkswagenu, a to nielen v USA. Mikrobus evokujúci dizajnom slávny beatnický Transportér T2 z roku 1949, prezývaný za Atlantikom aj Samba Bus, je postavený na úplne novej platforme MEB, pripravenej na použitie rôznych alternatívnych pohonov – od plug-in hybridu až po čistý elektromobil. Ten sa predstavuje ako prvý. Platforma obsahuje dvojitú podlahu so zásobou akumulátorov. A nie je ich málo. Kapacita li-ion článkov je až 92,4 kWh, čo je viac, ako ponúka najluxusnejší elektromobil planéty – Tesla Model S.

Časť elektrickej energie si vie Budd-E vyrobiť vďaka
solárnym článkom na streche.
Časť elektrickej energie si vie Budd-E vyrobiť vďaka solárnym článkom na streche.
Autor: Volkswagen

Využiť veľký objem batérií umožnili aj pomerne veľké rozmery konceptu. Budd-E síce pôsobí kompaktne, ale drobček to určite nie je. Na dĺžku má 4 597, na šírku 1 940 a na výšku až 1 835 mm. V ponuke VW by sa tak v USA mohol postaviť medzi Touran a veľký Multivan T6, teda tam, kde v Európe operuje automobilka so Sharanom a za Atlantikom donedávna neúspešným Routanom, odvodeným z Chrysleru Town & Country. V porovnaní s týmito modelmi je však širší a prekonáva ich aj obrovským rázvorom náprav s hodnotou 3 151 mm. Napriek tomu by mal byť Budd-E veľmi obratný a praktický. Krátke previsy maximalizujú priestor pre posádku a riadenie zadných kolies zas dokáže zmenšiť priemer zatáčania na obdivuhodných 11,5 metra, čo je takmer údaj zo sveta mestských áut.

Batérie s kapacitou 92,4 kWh sú umiestnené v podlahe. Ich
energiu čerpajú dva elektromotory, každý na jednej z náprav, so spoločným
výkonom 225 kW.
Batérie s kapacitou 92,4 kWh sú umiestnené v podlahe. Ich energiu čerpajú dva elektromotory, každý na jednej z náprav, so spoločným výkonom 225 kW.
Autor: Volkswagen

Ale poďme späť k elektrickému pohonu. Ten využíva dva elektromotory, každý na jednej z náprav, takže tu máme elektrický systém 4×4. Predný má výkon 100 a zadný 125 kW, spolu je to výsledných 225 kilowattov. To by malo zaručiť aj napriek vysokej hmotnosti vynikajúce zrýchlenie, i keď práve tento údaj Volkswagen neuvádza. Zato vieme, že Budd-E dosiahne maximálnu rýchlosť 180 km/h, čo je na elektromobil skvelý údaj. Rovnako ako dojazd, ktorým Budd-E zahanbí aj americkú Teslu Model S. Na jedno nabitie zvládne podľa americkej normy EPA 233 míľ a podľa európskeho cyklu NEDC 533 km. Dobíjanie batérií na 80 % má trvať po pripojení do superchargeru s výkonom 150 kW len 30 minút. Ďalší vývoj vraj zníži tento čas na polovicu.

Plávajúce displeje pred vodičom majú funkciu virtuálneho
prístrojového panela, ale aj multimediálneho rozhrania a spätných
zrkadiel.
Plávajúce displeje pred vodičom majú funkciu virtuálneho prístrojového panela, ale aj multimediálneho rozhrania a spätných zrkadiel.
Autor: Volkswagen

Veľká zásoba batérií môže zároveň slúžiť aj ako cenný zdroj energie mimo vášho domova, napríklad na napájanie rôznych spotrebičov. Prístup do interiéru zabezpečuje štvorica dverí. Predné sú klasické krídlové, kým zadné posuvné, ako na Sharane. Na ich otvorenie stačí len gesto rukou. Úplne vodorovná podlaha z pravého dreva a vystlaná kobercom umožňuje ľahký pohyb v kabíne a rôzne usporiadanie. Predné sedadlá sú posuvné a sedadlo spolujazdca otočné, aby mohol aj počas jazdy komunikovať s cestujúcimi vzadu. Tí sedia na lavici v tvare písmena U. Priestoru pre posádku ustúpili nielen batérie, ale aj kompaktná klimatizačná sústava zabudovaná v prednej časti.

Zadná lavica, otočné sedadlo spolujazdca a úplne
vodorovná podlaha umožňujú vytvoriť klubové usporiadanie interiéru.
Zadná lavica, otočné sedadlo spolujazdca a úplne vodorovná podlaha umožňujú vytvoriť klubové usporiadanie interiéru.
Autor: Volkswagen

Tam, kde sa bežne nachádza nádrž, má Budd-E zásuvku Drop Box, prístupnú od zadného nárazníka, ktorá zväčšuje základný objem batožinového priestoru za sedadlami. Celá zásuvka je lemovaná diódami, na ktoré sa spolieha aj ostatná svetelná sústava vozidla. Do kufra sa zas dostanete cez asymetricky delené dvere. Na otvorenie stačí pohyb nohou v oblasti, kde sa na podlahu premieta piktogram. Klasickú palubnú dosku tu nenájdete. Pred vodičom sa akoby vznášali dva veľké displeje zliate do jediného optického celku. Tie majú funkciu virtuálneho prístrojového panela aj obrazovky pre multimediálne systémy a navyše sa na ne prenáša obraz vonkajších kamier, ktoré nahradili klasické spätné zrkadlá.

Zadné dvere sa otvárajú nožným senzorom. V nárazníku sa
ukrýva zásuvka, ktorá ponúka ďalší úložný priestor.
Zadné dvere sa otvárajú nožným senzorom. V nárazníku sa ukrýva zásuvka, ktorá ponúka ďalší úložný priestor.
Autor: Volkswagen

Čítajte viac

Volkswagen to volá e-Mirror. Ani volant nemá žiadne mechanické tlačidlá. Ovládacie plochy na ramenách fungujú ako touch-pad. Ďalší obrovský 34-palcový displej môžu pre potreby zábavy používať zadní cestujúci. Okrem dotykov sa Budd-e spolieha aj na pokročilé hlasové ovládanie. Celé vozidlo sa napríklad aktivuje jednoduchým pozdravom Hallo Budd-E. Systém rozlišuje nielen hlasy, ale aj polohu, odkiaľ prichádzajú. Ak teda spolujazdec povie "Je mi príliš teplo“, klimatizácia upraví teplotu len v jeho zóne. A potom sú tu, samozrejme módne gestá, pomocou ktorých môžete listovať v menu, ale aj otvárať dvere, okná a podobne. Samozrejmosťou je prepojenie vozidla so svetom internetu a vaším mobilným telefónom cez CarPlay, Android Auto či MirrrorLink.

Budd-E je základom novej ponuky elektrických vozidiel Volkswagenu. Jeho výroba by sa mala v sériovej podobe rozbehnúť v mexickom závode Pueblo už v roku 2017.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

VW - logo TDI

Nielen Volvo, ale aj VW uvažuje nad koncom dieslov

27.06.2016 16:00

Šéf Volva už verejne vyhlásil, že v naftových motoroch budúcnosť nevidí. A od jeho názoru nie je ďaleko ani nová hlava koncernu VW Matthias Müller.

VW - USA

VW pozná účet za Dieselgate. V USA zaplatí 10 mld. dolárov

24.06.2016 19:00

Koncern Volkswagen príde kauza s falšovaním emisií poriadne draho. Za Atlantikom sa už rysuje konečná faktúra. Vyšplhá sa k desiatim miliardám dolárov. Obsahuje kompenzácie majiteľom, výkup vozidiel aj pokuty. V Európe taký štedrý nebude.

Euro NCAP - Alfa Romeo Giulia

Euro NCAP: Trikrát päť hviezd. Pre Atecu, Tiguan aj Giuliu

24.06.2016 12:00

Najnovšia séria crashtestov Euro NCAP sa skončila bez nepríjemných prekvapení. Športový sedan Alfa Romeo Giulia aj nemecko-španielske dvojičky Seat Ateca a VW Tiguan si odniesli plné skóre. Dobrá správa je to najmä pre Alfu.

koľaj, koľajnice, stanica, vlak

Železnice pre vysoké teploty zvýšili kontrolu tratí

28.06.2016 16:56

Železnice Slovenskej republiky v súvislosti s vysokými teplotami zvýšili počet a zintenzívnili kontroly na tratiach, ktoré spravujú.

specialny sud, pezinok, Juraj Ondrejcak alias Pito

Odsúdený Piťo žiada o nové konanie

28.06.2016 16:44

Právoplatne odsúdený Juraj Ondrejčák známy ako Piťo žiada Špecializovaný trestný súd (ŠTS) v Pezinku o obnovu konania.

Pan Ki-mun

Pan Ki-mun kritizoval izraelskú blokádu pásma Gazy

28.06.2016 16:33

Generálny tajomník OSN Pan Ki-mun kritizoval izraelskú blokádu pásma Gazy, ktorá ostala zachovaná aj napriek dohode o zmierení medzi Izraelom s Tureckom.

draždiak, petržalka, voda, jazero, stromy

V Petržalke sa pýtajú, čo bude s prekládkou nad Draždiakom

28.06.2016 15:19

Petržalskí poslanci žiadajú starostu Petržalky Vladimíra Bajana o kompletnú informáciu o prekládke vedenia vysokého napätia nad Veľkým Draždiakom v Petržalke.