VW Budd-E: Elektromobil z Las Vegas má vylepšiť emisný imidž

Škandál Dieselgate doslova otriasa základmi koncernu VW, zvlášť v USA, kde prepukol. Iste nie náhodou si koncern zvolil za miesto premiéry svojho čistého elektromobilu práve najväčšiu americkú výstavu spotrebnej elektroniky v Las Vegas. A pôjde do výroby. V dojazde na jedno nabitie porazí aj Teslu S.

Dizajn Budd-E má vyvolať v Američanoch asociácie na
legendárny Samba Bus z päťdesiatych a šesťdesiatych rokov. Vidieť to
najmä na štylizácii prednej masky. Interpretácia je však voľná.
Dizajn Budd-E má vyvolať v Američanoch asociácie na legendárny Samba Bus z päťdesiatych a šesťdesiatych rokov. Vidieť to najmä na štylizácii prednej masky. Interpretácia je však voľná.
Autor: Volkswagen

Koncept Bedd-E, predstavený na CES v Las Vegas, nie je len výstrelom do tmy, ale reálnym autom, ktoré predznamenáva elektrickú budúcnosť Volkswagenu, a to nielen v USA. Mikrobus evokujúci dizajnom slávny beatnický Transportér T2 z roku 1949, prezývaný za Atlantikom aj Samba Bus, je postavený na úplne novej platforme MEB, pripravenej na použitie rôznych alternatívnych pohonov – od plug-in hybridu až po čistý elektromobil. Ten sa predstavuje ako prvý. Platforma obsahuje dvojitú podlahu so zásobou akumulátorov. A nie je ich málo. Kapacita li-ion článkov je až 92,4 kWh, čo je viac, ako ponúka najluxusnejší elektromobil planéty – Tesla Model S.

Časť elektrickej energie si vie Budd-E vyrobiť vďaka
solárnym článkom na streche.
Časť elektrickej energie si vie Budd-E vyrobiť vďaka solárnym článkom na streche.
Autor: Volkswagen

Využiť veľký objem batérií umožnili aj pomerne veľké rozmery konceptu. Budd-E síce pôsobí kompaktne, ale drobček to určite nie je. Na dĺžku má 4 597, na šírku 1 940 a na výšku až 1 835 mm. V ponuke VW by sa tak v USA mohol postaviť medzi Touran a veľký Multivan T6, teda tam, kde v Európe operuje automobilka so Sharanom a za Atlantikom donedávna neúspešným Routanom, odvodeným z Chrysleru Town & Country. V porovnaní s týmito modelmi je však širší a prekonáva ich aj obrovským rázvorom náprav s hodnotou 3 151 mm. Napriek tomu by mal byť Budd-E veľmi obratný a praktický. Krátke previsy maximalizujú priestor pre posádku a riadenie zadných kolies zas dokáže zmenšiť priemer zatáčania na obdivuhodných 11,5 metra, čo je takmer údaj zo sveta mestských áut.

Batérie s kapacitou 92,4 kWh sú umiestnené v podlahe. Ich
energiu čerpajú dva elektromotory, každý na jednej z náprav, so spoločným
výkonom 225 kW.
Batérie s kapacitou 92,4 kWh sú umiestnené v podlahe. Ich energiu čerpajú dva elektromotory, každý na jednej z náprav, so spoločným výkonom 225 kW.
Autor: Volkswagen

Ale poďme späť k elektrickému pohonu. Ten využíva dva elektromotory, každý na jednej z náprav, takže tu máme elektrický systém 4×4. Predný má výkon 100 a zadný 125 kW, spolu je to výsledných 225 kilowattov. To by malo zaručiť aj napriek vysokej hmotnosti vynikajúce zrýchlenie, i keď práve tento údaj Volkswagen neuvádza. Zato vieme, že Budd-E dosiahne maximálnu rýchlosť 180 km/h, čo je na elektromobil skvelý údaj. Rovnako ako dojazd, ktorým Budd-E zahanbí aj americkú Teslu Model S. Na jedno nabitie zvládne podľa americkej normy EPA 233 míľ a podľa európskeho cyklu NEDC 533 km. Dobíjanie batérií na 80 % má trvať po pripojení do superchargeru s výkonom 150 kW len 30 minút. Ďalší vývoj vraj zníži tento čas na polovicu.

Plávajúce displeje pred vodičom majú funkciu virtuálneho
prístrojového panela, ale aj multimediálneho rozhrania a spätných
zrkadiel.
Plávajúce displeje pred vodičom majú funkciu virtuálneho prístrojového panela, ale aj multimediálneho rozhrania a spätných zrkadiel.
Autor: Volkswagen

Veľká zásoba batérií môže zároveň slúžiť aj ako cenný zdroj energie mimo vášho domova, napríklad na napájanie rôznych spotrebičov. Prístup do interiéru zabezpečuje štvorica dverí. Predné sú klasické krídlové, kým zadné posuvné, ako na Sharane. Na ich otvorenie stačí len gesto rukou. Úplne vodorovná podlaha z pravého dreva a vystlaná kobercom umožňuje ľahký pohyb v kabíne a rôzne usporiadanie. Predné sedadlá sú posuvné a sedadlo spolujazdca otočné, aby mohol aj počas jazdy komunikovať s cestujúcimi vzadu. Tí sedia na lavici v tvare písmena U. Priestoru pre posádku ustúpili nielen batérie, ale aj kompaktná klimatizačná sústava zabudovaná v prednej časti.

Zadná lavica, otočné sedadlo spolujazdca a úplne
vodorovná podlaha umožňujú vytvoriť klubové usporiadanie interiéru.
Zadná lavica, otočné sedadlo spolujazdca a úplne vodorovná podlaha umožňujú vytvoriť klubové usporiadanie interiéru.
Autor: Volkswagen

Tam, kde sa bežne nachádza nádrž, má Budd-E zásuvku Drop Box, prístupnú od zadného nárazníka, ktorá zväčšuje základný objem batožinového priestoru za sedadlami. Celá zásuvka je lemovaná diódami, na ktoré sa spolieha aj ostatná svetelná sústava vozidla. Do kufra sa zas dostanete cez asymetricky delené dvere. Na otvorenie stačí pohyb nohou v oblasti, kde sa na podlahu premieta piktogram. Klasickú palubnú dosku tu nenájdete. Pred vodičom sa akoby vznášali dva veľké displeje zliate do jediného optického celku. Tie majú funkciu virtuálneho prístrojového panela aj obrazovky pre multimediálne systémy a navyše sa na ne prenáša obraz vonkajších kamier, ktoré nahradili klasické spätné zrkadlá.

Zadné dvere sa otvárajú nožným senzorom. V nárazníku sa
ukrýva zásuvka, ktorá ponúka ďalší úložný priestor.
Zadné dvere sa otvárajú nožným senzorom. V nárazníku sa ukrýva zásuvka, ktorá ponúka ďalší úložný priestor.
Autor: Volkswagen

Čítajte viac

Volkswagen to volá e-Mirror. Ani volant nemá žiadne mechanické tlačidlá. Ovládacie plochy na ramenách fungujú ako touch-pad. Ďalší obrovský 34-palcový displej môžu pre potreby zábavy používať zadní cestujúci. Okrem dotykov sa Budd-e spolieha aj na pokročilé hlasové ovládanie. Celé vozidlo sa napríklad aktivuje jednoduchým pozdravom Hallo Budd-E. Systém rozlišuje nielen hlasy, ale aj polohu, odkiaľ prichádzajú. Ak teda spolujazdec povie "Je mi príliš teplo“, klimatizácia upraví teplotu len v jeho zóne. A potom sú tu, samozrejme módne gestá, pomocou ktorých môžete listovať v menu, ale aj otvárať dvere, okná a podobne. Samozrejmosťou je prepojenie vozidla so svetom internetu a vaším mobilným telefónom cez CarPlay, Android Auto či MirrrorLink.

Budd-E je základom novej ponuky elektrických vozidiel Volkswagenu. Jeho výroba by sa mala v sériovej podobe rozbehnúť v mexickom závode Pueblo už v roku 2017.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

ACEA - predaj áut

CAR: Aký zisk majú automobilky z jedného predaného auta?

25.08.2016 06:00

Centrum pre automobilový výskum (CAR) patriace pod Univerzitu v Duisburg-Essene zverejnilo štatistiku priemerných ziskov jednotlivých značiek a koncernov z jedného predaného vozidla.

VW - motor 1,5 TSI

VW 1,5 TSI Evo: Nový 4-valec nahradí tri motory. Ušetrí 10 %

19.08.2016 12:00

Volkswagen chystá veľkú revíziu benzínových motorov. Prvou lastovičkou bol 3-valec 1,0 TSI, známy už aj z Octavie. Teraz prichádza na rad väčší 4-valec 1,5 TSI Evo. Skoncuje s motormi 1,4 TSI aj 1,8 TSI.

Audi - motor V6 3,0 TDI

Nové škandalózne informácie o motoroch 3,0 V6 TDI. VW to môže stáť ďalšie miliardy

09.08.2016 20:00

Kauza Dieselgate bude stáť VW za Atlantikom asi viac než 15 miliárd dolárov. Koncernu v USA totiž hrozí, že bude musieť vykúpiť aj všetky naftové Audi Q7, Porsche Cayenne a Volkswageny Touareg.

Angela Merkelová

Merkelová pripustila chyby v migračnej politike Nemecka

30.08.2016 22:38

Nemecká kancelárka Angela Merkelová pripustila chyby Nemecka v oblasti utečeneckej politiky. Uviedla v rozhovore pre denník Süddeutschen Zeitung.

utečenci, migranti,

Pred poľskými hranicami tábori asi 200 utečencov z Čečenska

30.08.2016 22:24

Asi 200 utečencov, Čečenov s ruským občianstvom, tábori pri bielorusko-poľskom hraničnom priechode v nádeji, že ich poľskí pohraničníci pustia do krajiny.

putá

Menovca Vladimira Putina zadržali vo floridskom supermarkete

30.08.2016 21:58

V supermarkete v americkom štáte Florida zadržali Vladimira Putina. Nešlo však o ruského prezidenta, ale o jeho menovca.

Islamský štát, IS, vlajka

V Aleppe zahynul hovorca tzv. Islamského štátu Adnání

30.08.2016 21:02, aktualizované: 22:08

Za zatiaľ nezistených okolností zahynul v bojoch v severosýrskom meste Aleppo hlavný hovorca extrémistickej organizácie Islamský štát abú Muhammad Adnání.