BMW iVision Interaction: Spyder prezentuje autopilot a Airtouch

Ak ste čakali, že ohlásený koncept Spyderu je predzvesťou otvorenej verzie hybridného superšportu BMW i8, ste na omyle. Strechu a dvere nemá len preto, aby bolo lepšie vidieť jeho interaktívny interiér. Ten ukrýva nový systém ovládania gestami, autopilota a 21-palcovú obrazovku.

BMW iVision Future Interaction je otvorenou verziou i8. Ide o
showcar, takže chýba nielen strecha ale aj dvere.
BMW iVision Future Interaction je otvorenou verziou i8. Ide o showcar, takže chýba nielen strecha ale aj dvere.
Autor: BMW

Príchod otvorenej verzie ekologického hyperšportu BMW i8 je zatiaľ vo hviezdach. To napriek tomu, že koncept Spyderu ukázal Mníchov už pred dvoma rokmi a teraz prichádza s ďalším. Od reality je však vzdialený ešte viac ako v roku 2013. Nielenže nemá žiadnu strechu, ale dokonca ani dvere. Je to jednoducho auto pre radosť a najmä nosič nových multimediálnych a komunikačných technológií. Aerodynamický hluk, vietor a zlé počasie by asi palubnej elektronike v realite dobre nerobili, v halách výstaviska v Las Vegas je to však jedno. Hlavne, že je interiér dobre vidieť.

Oranžovo-sivý lak zvýrazňuje štrukturálnu povahu
karosérie vyrobenej z plastov vystužených uhlíkovými vláknami CFRP.
Oranžovo-sivý lak zvýrazňuje štrukturálnu povahu karosérie vyrobenej z plastov vystužených uhlíkovými vláknami CFRP.
Autor: BMW

Koncept BMW iVision Future Interaction, lakovaný farbou E-Copper Orange s kontrastnými prvkami v odtieni Frozen Grey, odvodený z i8, prináša nové usporiadanie kokpitu, pripravené na autonómnu jazdu. Štúdia je teda vybavená autopilotom. Vodič môže vyberať jeden z troch módov. Pure Drive je určený pre manuálne ovládanie, keď majú bezpečnostné systémy len výstražnú funkciu a umožňujú oddávať sa na plno z jazdy. Režim Assist síce umožňuje dynamickú jazdu, no v prípade hroziaceho nebezpečenstva aktívne zasiahne. V móde Auto Mode preberá riadenie autopilot. Režimy prepína vodič na ľavom ramene volantu.

Na funkčnosť autonómnej jazdy upozorní vodiča modré osvetlenie venca Zároveň sa posunie volant niekoľko centimetrov vpred, čím vytvorí viac miesta. Naopak, sedadlo sa posunie dozadu, uvoľnia sa jeho bočnice aj opierka hlavy. V takomto móde sa môže vodič venovať relaxu alebo práci. Ak autopilot usúdi, že nie sú splnené podmienky autonómnej jazdy, napríklad na základe sledovania premávky, dokonca aj v oblasti, ktorú nemá možnosť vodič vidieť, vozidlo vyzve vodiča, aby sa ujal riadenia, a to zvukovo aj zmenou farby volantu na červenú. Jazdec má potom päť až sedem sekúnd na to, aby prevzal riadenie.

V interiéri sú tri displeje. Pred vodičom, head-up displej
a veľký 21-palcový displej, ktorý sa vysúva z palubnej dosky pred
spolujazdcom.
V interiéri sú tri displeje. Pred vodičom, head-up displej a veľký 21-palcový displej, ktorý sa vysúva z palubnej dosky pred spolujazdcom.
Autor: BMW

Palubná doska je úplne nová. Pred vodičom je displej s trojdimenzi­onálnou grafikou a navyše head-up displej s vysokým rozlíšením. No najväčšou vychytávkou je obrovská 21-palcová obrazovka na strane spolujazdca, ktorá sa vysúva z palubnej dosky. Na výšku má len 11 cm, takže podľa BMW nezavadzia výhľadu. Displej slúži zábave, práci aj na ovládanie rôznych funkcií. V autonómnom režime môžete surfovať na internete, pozerať filmy či vybavovať elektronickú poštu. A práve s ovládaním súvisí ďalšia novinka BMW iVision Future Interaction. Systém Airtouch predstavuje totiž ďalší stupeň ovládania gestami.

V autonómnom režime jazdy sa volant posunie vpred, zmäknú
bočnice operadiel a sedadlá sa posunú viac dozadu.
V autonómnom režime jazdy sa volant posunie vpred, zmäknú bočnice operadiel a sedadlá sa posunú viac dozadu.
Autor: BMW

Čítajte viac

Pohyb rúk je sledovaný 3D kamerou, čo umožňuje potvrdzovať povel len symbolickým dotykom ikonky bez nutnosti dotknúť sa samotnej plochy obrazovky. Okrem toho sú tu aj dva ďalšie ovládače – jeden na volante a druhý na strane spolujazdca. Jednou rukou môžete teda listovať v menu a druhou potvrdiť voľbu, čo je veľmi rýchle. Nechýba ani hlasové ovládanie, takže vodič či spolujazdec majú k dispozícií hneď niekoľko možností, ako komunikovať s multimediálnymi systémami. Ovládanie jazdných módov a samotné štartovanie ostalo na tradičnom mieste, teda na stredovej konzole.

O pohone nepadlo ani slovo, napokon ten nie je na výstave spotrebnej elektroniky v Las Vegas prioritou. Počítať tak môžeme so sériovou technikou, hoci pôvodne sa hovorilo o väčšej zásobe akumulátorov a tiež o úpravách trakčného 1,5-litrového 3-valca TwinPower Turbo. Celkový výkon sústavy tak mal vzrásť až na 250 kW. Uvidíme, viac sa možno o budúcnosti Spyderu či aspoň o modernizácii súčasného i8 dozvieme tento týždeň v Detroite. Podľa BMW nie je problémom Spyderu tuhosť karosérie, keďže kompozitný skelet z vystužených plastov CFRP dokáže udržať tuhosť karosérie aj bez strechy a dodatočných výstuh.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Naďa Savčenková

Savčenková pricestovala do Donbasu, žiada prepustenie väzňov

24.02.2017 22:09

Ukrajinská zákonodarkyňa Naďa Savčenková v piatok navštívila separatistickú východnú oblasť Donbas, aby sa tam stretla s ukrajinskými väzňami.

Kim Čong-un, KĽDR, Severná Kórea

Severokórejský veľvyslanec v Česku sa neukazuje. Bojí sa o život?

24.02.2017 21:42

Smrť nevlastného brata vodcu Kim Čong-una pritiahla pozornosť na severokórejského veľvyslanca v Prahe Kim Pchjong-ila, ktorý je strýkom súčasného lídra.

Euro, peniaze, bankovky

EPH ovládol Křetínský, investori z J&T odchádzajú

24.02.2017 21:15

Podnikateľ Daniel Křetínský sa stal väčšinovým vlastníkom Energetického a priemyselného holdingu (EPH).

odpočúvanie, počítač, informatik, internet, kancelária

Der Spiegel: Nemecká tajná služba monitorovala zahraničných novinárov

24.02.2017 20:12

Nemecká Spolková spravodajská služba (BND) sledovala zahraničných novinárov vrátane tuctu pracovníkov britskej stanice BBC.