BMW iVision Interaction: Spyder prezentuje autopilot a Airtouch

Ak ste čakali, že ohlásený koncept Spyderu je predzvesťou otvorenej verzie hybridného superšportu BMW i8, ste na omyle. Strechu a dvere nemá len preto, aby bolo lepšie vidieť jeho interaktívny interiér. Ten ukrýva nový systém ovládania gestami, autopilota a 21-palcovú obrazovku.

12.01.2016 06:00
debata
BMW iVision Future Interaction je otvorenou... Foto: BMW
BMW iVision Future Interaction Concept - 2016 BMW iVision Future Interaction je otvorenou verziou i8. Ide o showcar, takže chýba nielen strecha ale aj dvere.

Príchod otvorenej verzie ekologického hyperšportu BMW i8 je zatiaľ vo hviezdach. To napriek tomu, že koncept Spyderu ukázal Mníchov už pred dvoma rokmi a teraz prichádza s ďalším. Od reality je však vzdialený ešte viac ako v roku 2013. Nielenže nemá žiadnu strechu, ale dokonca ani dvere. Je to jednoducho auto pre radosť a najmä nosič nových multimediálnych a komunikačných technológií. Aerodynamický hluk, vietor a zlé počasie by asi palubnej elektronike v realite dobre nerobili, v halách výstaviska v Las Vegas je to však jedno. Hlavne, že je interiér dobre vidieť.

Oranžovo-sivý lak zvýrazňuje štrukturálnu... Foto: BMW
BMW iVision Future Interaction Concept - 2016 Oranžovo-sivý lak zvýrazňuje štrukturálnu povahu karosérie vyrobenej z plastov vystužených uhlíkovými vláknami CFRP.

Koncept BMW iVision Future Interaction, lakovaný farbou E-Copper Orange s kontrastnými prvkami v odtieni Frozen Grey, odvodený z i8, prináša nové usporiadanie kokpitu, pripravené na autonómnu jazdu. Štúdia je teda vybavená autopilotom. Vodič môže vyberať jeden z troch módov. Pure Drive je určený pre manuálne ovládanie, keď majú bezpečnostné systémy len výstražnú funkciu a umožňujú oddávať sa na plno z jazdy. Režim Assist síce umožňuje dynamickú jazdu, no v prípade hroziaceho nebezpečenstva aktívne zasiahne. V móde Auto Mode preberá riadenie autopilot. Režimy prepína vodič na ľavom ramene volantu.

Na funkčnosť autonómnej jazdy upozorní vodiča modré osvetlenie venca Zároveň sa posunie volant niekoľko centimetrov vpred, čím vytvorí viac miesta. Naopak, sedadlo sa posunie dozadu, uvoľnia sa jeho bočnice aj opierka hlavy. V takomto móde sa môže vodič venovať relaxu alebo práci. Ak autopilot usúdi, že nie sú splnené podmienky autonómnej jazdy, napríklad na základe sledovania premávky, dokonca aj v oblasti, ktorú nemá možnosť vodič vidieť, vozidlo vyzve vodiča, aby sa ujal riadenia, a to zvukovo aj zmenou farby volantu na červenú. Jazdec má potom päť až sedem sekúnd na to, aby prevzal riadenie.

V interiéri sú tri displeje. Pred vodičom,... Foto: BMW
BMW iVision Future Interaction Concept - 2016 V interiéri sú tri displeje. Pred vodičom, head-up displej a veľký 21-palcový displej, ktorý sa vysúva z palubnej dosky pred spolujazdcom.

Palubná doska je úplne nová. Pred vodičom je displej s trojdimenzi­onálnou grafikou a navyše head-up displej s vysokým rozlíšením. No najväčšou vychytávkou je obrovská 21-palcová obrazovka na strane spolujazdca, ktorá sa vysúva z palubnej dosky. Na výšku má len 11 cm, takže podľa BMW nezavadzia výhľadu. Displej slúži zábave, práci aj na ovládanie rôznych funkcií. V autonómnom režime môžete surfovať na internete, pozerať filmy či vybavovať elektronickú poštu. A práve s ovládaním súvisí ďalšia novinka BMW iVision Future Interaction. Systém Airtouch predstavuje totiž ďalší stupeň ovládania gestami.

V autonómnom režime jazdy sa volant posunie... Foto: BMW
BMW iVision Future Interaction Concept - 2016 V autonómnom režime jazdy sa volant posunie vpred, zmäknú bočnice operadiel a sedadlá sa posunú viac dozadu.

Pohyb rúk je sledovaný 3D kamerou, čo umožňuje potvrdzovať povel len symbolickým dotykom ikonky bez nutnosti dotknúť sa samotnej plochy obrazovky. Okrem toho sú tu aj dva ďalšie ovládače – jeden na volante a druhý na strane spolujazdca. Jednou rukou môžete teda listovať v menu a druhou potvrdiť voľbu, čo je veľmi rýchle. Nechýba ani hlasové ovládanie, takže vodič či spolujazdec majú k dispozícií hneď niekoľko možností, ako komunikovať s multimediálnymi systémami. Ovládanie jazdných módov a samotné štartovanie ostalo na tradičnom mieste, teda na stredovej konzole.

O pohone nepadlo ani slovo, napokon ten nie je na výstave spotrebnej elektroniky v Las Vegas prioritou. Počítať tak môžeme so sériovou technikou, hoci pôvodne sa hovorilo o väčšej zásobe akumulátorov a tiež o úpravách trakčného 1,5-litrového 3-valca TwinPower Turbo. Celkový výkon sústavy tak mal vzrásť až na 250 kW. Uvidíme, viac sa možno o budúcnosti Spyderu či aspoň o modernizácii súčasného i8 dozvieme tento týždeň v Detroite. Podľa BMW nie je problémom Spyderu tuhosť karosérie, keďže kompozitný skelet z vystužených plastov CFRP dokáže udržať tuhosť karosérie aj bez strechy a dodatočných výstuh.

BMW iVision Future Interaction Concept - 2016
BMW iVision Future Interaction Concept - 2016
+9BMW iVision Future Interaction Concept - 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #Concept #koncept #BMW i8 #CES 2016 #BMW iVision Future Interaction
Články podľa značiek