Koenigsegg testuje 4-valec bez vačiek. Má zmeniť budúcnosť

Švédsky výrobca hyperšportov vidí budúcnosť spaľovacích motorov v odstránení vačkových hriadeľov. Ventily v jeho experimentálnom 4-valci Saabu ovládajú pneumatické motory. Podľa Koenigseggu to umožní znížiť spotrebu o tretinu a výkon zvýšiť o polovicu!

Koenigsegg - freevalve camless engine
Nezávislé riadenie ventilov umožňuje rýchly prechod medzi rôznymi režimami spaľovania.
Autor:

Nie je to žiadna nová myšlienka. Výrobcovia motorov snívajú o nezávisle ovládaných ventiloch už pekne dlhú dobu. Napriek variabilnému časovaniu a regulácii zdvihu ventilov, ktoré sú dnes bežné, či možnosti ich uzavretia v režime odpájania valcov pre zníženie spotreby, sú ventily stále závislé na vačkovom hriadeli. To zároveň znamená aj limity v ich regulácii. Jednoducho každá zmena je obmedzená. Odpútanie sa od vačkového hriadeľa by teda znamenalo možnosť voľnej regulácie a zmenu režimov spaľovania a navyše zjednosušilo konštrukciu motorov a ich hmotnosť.

Priekopníkom v tejto technológii je koncern Fiat, ktorý už v roku 2009 uviedol na trh prvý sériový motor s nezávisle riadenými ventilmi. Systém dostal 4-valec 1,4 MultiAir, aj keď zatiaľ len na strane sacích ventilov. O ich ovládanie sa starajú takzvané elektrohydraulické aktuátory. Vačka slúži len ako zdroj pohonu pre čerpadlo. Spresnila sa tým cirkulácia vzduchu vo valcoch a zjednodušuje sa konštrukcia motora, keďže odpadla nutnosť použitia mechanických prevodov. Fiat však nie je jediný, kto sa o čosi podobné pokúša. Už niekoľko rokov pracuje na nezávislej regulácii ventilov švédsky Koenigsegg spolu so spoločnosťou FreeValve.

Namiesto vačkových hriadeľov používa
experimentálny motor Koenigseggu pneumatické motorčeky. Tie umožňujú
nezávislé riadenie každého ventilu.
Namiesto vačkových hriadeľov používa experimentálny motor Koenigseggu pneumatické motorčeky. Tie umožňujú nezávislé riadenie každého ventilu.
Autor: Freevalve

Ten teraz zverejnil video, kde ukazuje princíp činnosti jeho experimentálneho 4-valca bez vačkových hriadeľov na báze motora Saabu. Na reguláciu činnosti ventilov využívav porovnaní s Fiatom pneumatické motory. Každý z ventilov má svoj vlastný, takže elektronika môže regulovať spaľovací proces samostatne v každom valci. Systém umožňuje prechod z klasického Ottovho do Atkinsonovho či Milerovho cyklu a tiež umožňuje ľubovoľné odpájanie valcov. A to veľmi rýchlo, keďže motorčeky pracujú rýchlejšie ako mechanický systém.

Revolučný experimentálny motor je ukrytý v nenápadnom
Saabe 9-5 Aero.
Revolučný experimentálny motor je ukrytý v nenápadnom Saabe 9-5 Aero.
Autor: Freevalve

Čítajte viac

Rýchlosť je výhodou aj v tom, že ventily môžu byť otvorené dlhšie ako tie klasické a zároveň môžu zastúpiť aj funkciu škrtiacej klapky. Podľa Christiana von Konigsegga je pneumatická regulácia čosi ako hraním na piano prstami, kým klasickú vačku prirovnáva k tomu, ako keby ste sa snažili hrať metlou. Práve riadenie činnosti ventilov je však veľmi náročné. Tí, ktorí mali možnosť experimentálny motor vyskúšať, tvrdili, že nie je dostatočne kultivovaný a v nízkych otáčkach pôsobí trochu „dieselovo“. To je však pravdepodobne otázka zdokonalenia softvéru.

Koenigsegg si však už v blízkej budúcnosti sľubuje od nového systému zníženie spotreby paliva o jednu tretiu a zvýšenie výkonu až o polovicu. Pochopiteľne, v čase honby na emisie má technológia obrovský význam pre splnenie sprísňujúcich sa limitov. Takže otázkou nie je, čo má nezávislá regulácia ventilov budúcnosť, ale len to, kedy sa stane realitou. Príklad Fiatu navyše ukázal, že motor bez vačkového hriadeľa môže byť dokonca rovnako spoľahlivý ako ten klasický.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Van Hool Exqui.City EV - concept

Van Hool Exqui.City EV: Elektrický autobus predstavia v Paríži

27.05.2016 12:00

Belgický výrobca mestských autobusov si trúfne na niečo, čo zatiaľ nik nevyskúšal. Hybridné autobusy aj trolejbusy sme tu už síce mali, ale čistý elektrobus ešte nie. Van Hool si ale myslí, že dozrel čas.

BMW M140i - 2016

BMW M140i, M240i, 220i, 225i: 'Malé' BMW majú viac výkonu

27.05.2016 06:00

Súčasná generácia BMW radu 1 má na konte len čosi viac ako rok po facelifte a už tu máme dva nové agregáty. Tým hlavným je výkonný 6-valec pre M140i. Garde mu ale robí aj vynovený dvojliter 120i a 125i.

Škoda Atero Concept - 2016

Škoda Atero: Študentské kupé je hotové. Do výroby sa nechystá

26.05.2016 18:00

O projekte Atero sme vás už informovali. Teraz je však ideový nástupca kupé Rapid konečne hotový. A nevyzerá zle. Jeho červeno-čierny „diabolský“ imidž dopĺňa ostrý zvuk upraveného výfuku. Technika je však sériová.

EÚ, Veľká Británia, vlajka

Demonštranti v britskom Doveri spálili vlajku EÚ

28.05.2016 22:23

Tridsať britských demonštrantov, hlásiacich sa ku krajnej pravici, spálilo na zhromaždení v Doveri na juhu Anglicka vlajku Európskej únie.

parlament, NRSR,

Aj poslanecké zákony pôjdu do pripomienkového konania

28.05.2016 20:44

Do pripomienkového konania pôjdu aj poslanecké návrhy noviel a zákonov, respektíve návrhy vypracované výbormi Národnej rady SR.

nkú, najvyšší kontrolný úrad,

OĽaNO chce zmeniť voľbu vedenia NKÚ

28.05.2016 20:39

Poslanci z hnutia OĽaNO chcú zmeniť spôsob voľby predsedu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ).

blesk, búrka

Blesk zranil v Paríži 11 ľudí, v Poľsku zabil turistu

28.05.2016 17:49, aktualizované: 21:39

Úder blesku v jednom parížskom parku zasiahol skupinku detí a dospelých. Ďalší blesk zasiahol troch dospelých počas futbalového zápasu