Koenigsegg testuje 4-valec bez vačiek. Má zmeniť budúcnosť

Švédsky výrobca hyperšportov vidí budúcnosť spaľovacích motorov v odstránení vačkových hriadeľov. Ventily v jeho experimentálnom 4-valci Saabu ovládajú pneumatické motory. Podľa Koenigseggu to umožní znížiť spotrebu o tretinu a výkon zvýšiť o polovicu!

Koenigsegg - freevalve camless engine
Nezávislé riadenie ventilov umožňuje rýchly prechod medzi rôznymi režimami spaľovania.
Autor:

Nie je to žiadna nová myšlienka. Výrobcovia motorov snívajú o nezávisle ovládaných ventiloch už pekne dlhú dobu. Napriek variabilnému časovaniu a regulácii zdvihu ventilov, ktoré sú dnes bežné, či možnosti ich uzavretia v režime odpájania valcov pre zníženie spotreby, sú ventily stále závislé na vačkovom hriadeli. To zároveň znamená aj limity v ich regulácii. Jednoducho každá zmena je obmedzená. Odpútanie sa od vačkového hriadeľa by teda znamenalo možnosť voľnej regulácie a zmenu režimov spaľovania a navyše zjednosušilo konštrukciu motorov a ich hmotnosť.

Priekopníkom v tejto technológii je koncern Fiat, ktorý už v roku 2009 uviedol na trh prvý sériový motor s nezávisle riadenými ventilmi. Systém dostal 4-valec 1,4 MultiAir, aj keď zatiaľ len na strane sacích ventilov. O ich ovládanie sa starajú takzvané elektrohydraulické aktuátory. Vačka slúži len ako zdroj pohonu pre čerpadlo. Spresnila sa tým cirkulácia vzduchu vo valcoch a zjednodušuje sa konštrukcia motora, keďže odpadla nutnosť použitia mechanických prevodov. Fiat však nie je jediný, kto sa o čosi podobné pokúša. Už niekoľko rokov pracuje na nezávislej regulácii ventilov švédsky Koenigsegg spolu so spoločnosťou FreeValve.

Namiesto vačkových hriadeľov používa
experimentálny motor Koenigseggu pneumatické motorčeky. Tie umožňujú
nezávislé riadenie každého ventilu.
Namiesto vačkových hriadeľov používa experimentálny motor Koenigseggu pneumatické motorčeky. Tie umožňujú nezávislé riadenie každého ventilu.
Autor: Freevalve

Ten teraz zverejnil video, kde ukazuje princíp činnosti jeho experimentálneho 4-valca bez vačkových hriadeľov na báze motora Saabu. Na reguláciu činnosti ventilov využívav porovnaní s Fiatom pneumatické motory. Každý z ventilov má svoj vlastný, takže elektronika môže regulovať spaľovací proces samostatne v každom valci. Systém umožňuje prechod z klasického Ottovho do Atkinsonovho či Milerovho cyklu a tiež umožňuje ľubovoľné odpájanie valcov. A to veľmi rýchlo, keďže motorčeky pracujú rýchlejšie ako mechanický systém.

Revolučný experimentálny motor je ukrytý v nenápadnom
Saabe 9-5 Aero.
Revolučný experimentálny motor je ukrytý v nenápadnom Saabe 9-5 Aero.
Autor: Freevalve

Čítajte viac

Rýchlosť je výhodou aj v tom, že ventily môžu byť otvorené dlhšie ako tie klasické a zároveň môžu zastúpiť aj funkciu škrtiacej klapky. Podľa Christiana von Konigsegga je pneumatická regulácia čosi ako hraním na piano prstami, kým klasickú vačku prirovnáva k tomu, ako keby ste sa snažili hrať metlou. Práve riadenie činnosti ventilov je však veľmi náročné. Tí, ktorí mali možnosť experimentálny motor vyskúšať, tvrdili, že nie je dostatočne kultivovaný a v nízkych otáčkach pôsobí trochu „dieselovo“. To je však pravdepodobne otázka zdokonalenia softvéru.

Koenigsegg si však už v blízkej budúcnosti sľubuje od nového systému zníženie spotreby paliva o jednu tretiu a zvýšenie výkonu až o polovicu. Pochopiteľne, v čase honby na emisie má technológia obrovský význam pre splnenie sprísňujúcich sa limitov. Takže otázkou nie je, čo má nezávislá regulácia ventilov budúcnosť, ale len to, kedy sa stane realitou. Príklad Fiatu navyše ukázal, že motor bez vačkového hriadeľa môže byť dokonca rovnako spoľahlivý ako ten klasický.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Mercedes-Benz E All-Terrain - 2016

Mercedes E All-Terrain: Éčko sa hrá na SUV. S GLE si neprekáža

23.09.2016 06:00

Po prvýkrát v histórii triedy E predstavuje Stuttgart jej off-roadovo ladenú verziu All-Terrain. Robí to však tak, aby si nový terény „kombík“ „neliezol do kapusty“ s SUV GLE. Maximálna svetlá výška je preto len 156 mm.

Audi Q5 - 2016

Audi Q5: Nová generácia dorazí do Paríža. Je to isté

22.09.2016 19:00

Audi púta pozornosť k druhej generácii svojho SUV Q5. Je to logické. Predstaví sa už za pár dní na parížskom autosalóne. Má byť o 100 kg ľahšie. A chystá sa S a RS.

Turbína MiTRE pre elektromobily

MiTRE: Kompaktná turbína má pomôcť elektromobilom. Nič nové

22.09.2016 16:00

Britská spoločnosť Delta Motorsport vyvinula malú turbínu, ktorá môže slúžiť ako generátor elektrickej energie pre elektromobily. Je ľahšia a účinnejšia než bežné „rangeexstendery“.

monika flašíková beňová, eurovoľby

Flašíková-Beňová v Smere zatiaľ nevidí nástupcu Fica

25.09.2016 09:41

V tejto chvíli poslankyňa EP a jedna zo zakladajúcich členov Smeru Monika Flašíková Beňová nevidí v úzkom vedení strany nikoho, kto by mohol nahradiť premiéra Roberta Fica.

sýria, aleppo, výbuch

Pre eskaláciu bojov v Sýrii sa zíde Bezpečnostná rada OSN

25.09.2016 09:26

Pre eskaláciu bojov o sýrskom meste Aleppo sa má dnes o 17:00 zísť Rada bezpečnosti OSN. O verejnú schôdzku požiadali Spojené štáty USA, Británia a Francúzsko.

streľba, Washington, Cascade Mall

Polícia zatkla podozrivého zo streľby v Burlingtone

25.09.2016 08:29

Polícia štátu Washington chytila v sobotu večer 20-ročného muža, ktorý je podozrivý, že pri piatkovej streľbe v nákupnom centre v meste Burlingtone zabil päť ľudí.

výbuch, Budapešť

Výbuch v obchode v centre Budapešti zranil dvoch policajtov

25.09.2016 08:08, aktualizované: 10:03

Dvaja príslušníci policajnej hliadky zranil v sobotu neskoro večer výbuch v centre Budapešti. Oznámila to maďarská polícia.