Koenigsegg testuje 4-valec bez vačiek. Má zmeniť budúcnosť

Švédsky výrobca hyperšportov vidí budúcnosť spaľovacích motorov v odstránení vačkových hriadeľov. Ventily v jeho experimentálnom 4-valci Saabu ovládajú pneumatické motory. Podľa Koenigseggu to umožní znížiť spotrebu o tretinu a výkon zvýšiť o polovicu!

Koenigsegg - freevalve camless engine
Nezávislé riadenie ventilov umožňuje rýchly prechod medzi rôznymi režimami spaľovania.
Autor:

Nie je to žiadna nová myšlienka. Výrobcovia motorov snívajú o nezávisle ovládaných ventiloch už pekne dlhú dobu. Napriek variabilnému časovaniu a regulácii zdvihu ventilov, ktoré sú dnes bežné, či možnosti ich uzavretia v režime odpájania valcov pre zníženie spotreby, sú ventily stále závislé na vačkovom hriadeli. To zároveň znamená aj limity v ich regulácii. Jednoducho každá zmena je obmedzená. Odpútanie sa od vačkového hriadeľa by teda znamenalo možnosť voľnej regulácie a zmenu režimov spaľovania a navyše zjednosušilo konštrukciu motorov a ich hmotnosť.

Priekopníkom v tejto technológii je koncern Fiat, ktorý už v roku 2009 uviedol na trh prvý sériový motor s nezávisle riadenými ventilmi. Systém dostal 4-valec 1,4 MultiAir, aj keď zatiaľ len na strane sacích ventilov. O ich ovládanie sa starajú takzvané elektrohydraulické aktuátory. Vačka slúži len ako zdroj pohonu pre čerpadlo. Spresnila sa tým cirkulácia vzduchu vo valcoch a zjednodušuje sa konštrukcia motora, keďže odpadla nutnosť použitia mechanických prevodov. Fiat však nie je jediný, kto sa o čosi podobné pokúša. Už niekoľko rokov pracuje na nezávislej regulácii ventilov švédsky Koenigsegg spolu so spoločnosťou FreeValve.

Namiesto vačkových hriadeľov používa
experimentálny motor Koenigseggu pneumatické motorčeky. Tie umožňujú
nezávislé riadenie každého ventilu.
Namiesto vačkových hriadeľov používa experimentálny motor Koenigseggu pneumatické motorčeky. Tie umožňujú nezávislé riadenie každého ventilu.
Autor: Freevalve

Ten teraz zverejnil video, kde ukazuje princíp činnosti jeho experimentálneho 4-valca bez vačkových hriadeľov na báze motora Saabu. Na reguláciu činnosti ventilov využívav porovnaní s Fiatom pneumatické motory. Každý z ventilov má svoj vlastný, takže elektronika môže regulovať spaľovací proces samostatne v každom valci. Systém umožňuje prechod z klasického Ottovho do Atkinsonovho či Milerovho cyklu a tiež umožňuje ľubovoľné odpájanie valcov. A to veľmi rýchlo, keďže motorčeky pracujú rýchlejšie ako mechanický systém.

Revolučný experimentálny motor je ukrytý v nenápadnom
Saabe 9-5 Aero.
Revolučný experimentálny motor je ukrytý v nenápadnom Saabe 9-5 Aero.
Autor: Freevalve

Čítajte viac

Rýchlosť je výhodou aj v tom, že ventily môžu byť otvorené dlhšie ako tie klasické a zároveň môžu zastúpiť aj funkciu škrtiacej klapky. Podľa Christiana von Konigsegga je pneumatická regulácia čosi ako hraním na piano prstami, kým klasickú vačku prirovnáva k tomu, ako keby ste sa snažili hrať metlou. Práve riadenie činnosti ventilov je však veľmi náročné. Tí, ktorí mali možnosť experimentálny motor vyskúšať, tvrdili, že nie je dostatočne kultivovaný a v nízkych otáčkach pôsobí trochu „dieselovo“. To je však pravdepodobne otázka zdokonalenia softvéru.

Koenigsegg si však už v blízkej budúcnosti sľubuje od nového systému zníženie spotreby paliva o jednu tretiu a zvýšenie výkonu až o polovicu. Pochopiteľne, v čase honby na emisie má technológia obrovský význam pre splnenie sprísňujúcich sa limitov. Takže otázkou nie je, čo má nezávislá regulácia ventilov budúcnosť, ale len to, kedy sa stane realitou. Príklad Fiatu navyše ukázal, že motor bez vačkového hriadeľa môže byť dokonca rovnako spoľahlivý ako ten klasický.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Lamborghini-Centenario Roadster-2017-1024-02

Lamborghini Centenario: Po kupé prichádza aj roadster

26.08.2016 06:00

Pri príležitosti osláv stého výročia narodenia Ferruccia Lamborghiniho vznikla limitovaná edícia upraveného Aventadoru s označením Centenario. Po karosárskom prevedení kupé má za sebou premiéru už aj roadster.

volvo-xc40-308

Volvo: XC40 už v roku 2018. Na výber bude aj hybridný trojvalec T5

22.08.2016 06:00

Populárnemu segmentu crossoverov neodolala ani švédska automobilka Volvo. Na budúcoročnom ženevskom autosalóne predstaví model XC40, ktorý sa začne predávať začiatkom roka 2018.

Lada Xcode Concept - 2016

Lada Xcode: Koncept väčšieho SUV sa rysuje. Ukážu ho v Moskve

19.08.2016 18:00

Z ruského AvtoVaz-u vanie čerstvý vietor. To napriek obrovskému prepadu domáceho trhu. Na autosalóne v Moskve sa pochváli štúdiou nového crossoveru, ktorý by mal byť väčší ako Lada Xray.

cyklotrasa

Reakcie cyklistu ovplyvňujú už tri desatiny promile

26.08.2016 13:00

Dať si tri chladené desinky alebo dve deci vína a potom vyraziť na cestu. Snaha niektorých poslancov povoliť alkohol u slovenských cyklistov vyvolala búrlivé diskusie.

armáda, vojaci, testy, šplh

Slovensko začne vytvárať aktívne armádne zálohy

26.08.2016 12:45

Slovensko začne vytvárať aktívne armádne zálohy, v pilotnom projekte sa ozbrojené sily zamerajú na výcvik ženistov, tvrdí minister obrany Peter Gajdoš.

žatva, poľnohospodárstvo

Úroda obilia na Slovensku dosiahne nový rekord

26.08.2016 12:25

Tohtoročná úroda hlavných obilnín na Slovensku bude zrejme najvyššia od vzniku štátu v roku 1993.

pištoľ, zbraň, lúpež, krádež, zlodej

Útočník v Nitre zastrelil pred penziónom podnikateľa

26.08.2016 12:17, aktualizované: 13:25

V Nitre sa v piatok dopoludnia na Kláštornej ulici strieľalo. Smrť jedného človeka potvrdila polícia.