Koenigsegg testuje 4-valec bez vačiek. Má zmeniť budúcnosť

Švédsky výrobca hyperšportov vidí budúcnosť spaľovacích motorov v odstránení vačkových hriadeľov. Ventily v jeho experimentálnom 4-valci Saabu ovládajú pneumatické motory. Podľa Koenigseggu to umožní znížiť spotrebu o tretinu a výkon zvýšiť o polovicu!

Koenigsegg - freevalve camless engine
Nezávislé riadenie ventilov umožňuje rýchly prechod medzi rôznymi režimami spaľovania.
Autor:

Nie je to žiadna nová myšlienka. Výrobcovia motorov snívajú o nezávisle ovládaných ventiloch už pekne dlhú dobu. Napriek variabilnému časovaniu a regulácii zdvihu ventilov, ktoré sú dnes bežné, či možnosti ich uzavretia v režime odpájania valcov pre zníženie spotreby, sú ventily stále závislé na vačkovom hriadeli. To zároveň znamená aj limity v ich regulácii. Jednoducho každá zmena je obmedzená. Odpútanie sa od vačkového hriadeľa by teda znamenalo možnosť voľnej regulácie a zmenu režimov spaľovania a navyše zjednosušilo konštrukciu motorov a ich hmotnosť.

Priekopníkom v tejto technológii je koncern Fiat, ktorý už v roku 2009 uviedol na trh prvý sériový motor s nezávisle riadenými ventilmi. Systém dostal 4-valec 1,4 MultiAir, aj keď zatiaľ len na strane sacích ventilov. O ich ovládanie sa starajú takzvané elektrohydraulické aktuátory. Vačka slúži len ako zdroj pohonu pre čerpadlo. Spresnila sa tým cirkulácia vzduchu vo valcoch a zjednodušuje sa konštrukcia motora, keďže odpadla nutnosť použitia mechanických prevodov. Fiat však nie je jediný, kto sa o čosi podobné pokúša. Už niekoľko rokov pracuje na nezávislej regulácii ventilov švédsky Koenigsegg spolu so spoločnosťou FreeValve.

Namiesto vačkových hriadeľov používa
experimentálny motor Koenigseggu pneumatické motorčeky. Tie umožňujú
nezávislé riadenie každého ventilu.
Namiesto vačkových hriadeľov používa experimentálny motor Koenigseggu pneumatické motorčeky. Tie umožňujú nezávislé riadenie každého ventilu.
Autor: Freevalve

Ten teraz zverejnil video, kde ukazuje princíp činnosti jeho experimentálneho 4-valca bez vačkových hriadeľov na báze motora Saabu. Na reguláciu činnosti ventilov využívav porovnaní s Fiatom pneumatické motory. Každý z ventilov má svoj vlastný, takže elektronika môže regulovať spaľovací proces samostatne v každom valci. Systém umožňuje prechod z klasického Ottovho do Atkinsonovho či Milerovho cyklu a tiež umožňuje ľubovoľné odpájanie valcov. A to veľmi rýchlo, keďže motorčeky pracujú rýchlejšie ako mechanický systém.

Revolučný experimentálny motor je ukrytý v nenápadnom
Saabe 9-5 Aero.
Revolučný experimentálny motor je ukrytý v nenápadnom Saabe 9-5 Aero.
Autor: Freevalve

Čítajte viac

Rýchlosť je výhodou aj v tom, že ventily môžu byť otvorené dlhšie ako tie klasické a zároveň môžu zastúpiť aj funkciu škrtiacej klapky. Podľa Christiana von Konigsegga je pneumatická regulácia čosi ako hraním na piano prstami, kým klasickú vačku prirovnáva k tomu, ako keby ste sa snažili hrať metlou. Práve riadenie činnosti ventilov je však veľmi náročné. Tí, ktorí mali možnosť experimentálny motor vyskúšať, tvrdili, že nie je dostatočne kultivovaný a v nízkych otáčkach pôsobí trochu „dieselovo“. To je však pravdepodobne otázka zdokonalenia softvéru.

Koenigsegg si však už v blízkej budúcnosti sľubuje od nového systému zníženie spotreby paliva o jednu tretiu a zvýšenie výkonu až o polovicu. Pochopiteľne, v čase honby na emisie má technológia obrovský význam pre splnenie sprísňujúcich sa limitov. Takže otázkou nie je, čo má nezávislá regulácia ventilov budúcnosť, ale len to, kedy sa stane realitou. Príklad Fiatu navyše ukázal, že motor bez vačkového hriadeľa môže byť dokonca rovnako spoľahlivý ako ten klasický.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Scania - karbónový podvozok

Scania: Využitie karbónu v konštrukcii 'nákladiakov' sa oplatí

28.07.2016 12:00

Nahradenie ocele kompozitnými materiálmi by pre úžitkové autá znamenalo nižšiu spotrebu alebo vyššiu nosnosť. To aj pri použití klasického pohonu.

Lada Vesta Cross Concept - 2015

Lada Vesta Cross: Druhý ruský 'Allroad' pôjde do výroby. Je to isté

28.07.2016 06:00

To čo naznačil AvtoVaz vlani konceptom Vesta Cross sa stane realitou. Oplastovaná verzia so zvýšeným podvozkom dorazí spolu s novým kombíkom. Ale bez štvorkolky.

Jaguar F-Pace - zliatina 5754

Jaguar F-Pace je najľahší v triede. Prvý použil zliatinu RC 5754

27.07.2016 16:00

Jaguar má s hliníkom dlhoročné skúsenosti. To, čo sa mu však podarilo s novým SUV F-Pace, je husársky kúsok. V porovnaní s nemeckou konkurenciou je ľahšie až o 180 kg.

pošta, poštové služby, list, zásielka, platba

Listy budú drahšie, balíky lacnejšie

28.07.2016 12:00

Slováci čoraz menej posielajú listy. Štátna Slovenská pošta pripravuje ich zdraženie. Na druhej strane nákupy z internetových obchodov zdvihli záujem o prepravu balíkov.

Eduard Adamčík

Rebelanti zo Siete tlačia na dohodu

28.07.2016 12:00

Aj keď pätica nespokojných poslancov už má svojho kandidáta na predsedu, doterajší líder Radoslav Procházka stále nehovorí, či sa bude znovu uchádzať o vedúcu funkciu.

poplatok, dane, odvody, peniaze, banka

Ceny v priemysle naďalej zostávajú za vlaňajškom

28.07.2016 11:10

Ceny v priemysle na Slovensku naďalej zaostávajú za vlaňajškom. V júni boli ceny priemyselných výrobcov v úhrne medziročne nižšie o 4,8 %.

Euro, peniaze, ekonomika, graf

Slovensko dostalo výrazne viac z únie, než do nej dalo

28.07.2016 10:14

Slovensko vyčerpalo z rozpočtu Európskej únie v minulom roku celkovo 3,73 mld. eur.