Koenigsegg testuje 4-valec bez vačiek. Má zmeniť budúcnosť

Švédsky výrobca hyperšportov vidí budúcnosť spaľovacích motorov v odstránení vačkových hriadeľov. Ventily v jeho experimentálnom 4-valci Saabu ovládajú pneumatické motory. Podľa Koenigseggu to umožní znížiť spotrebu o tretinu a výkon zvýšiť o polovicu!

Koenigsegg - freevalve camless engine
Nezávislé riadenie ventilov umožňuje rýchly prechod medzi rôznymi režimami spaľovania.
Autor:

Nie je to žiadna nová myšlienka. Výrobcovia motorov snívajú o nezávisle ovládaných ventiloch už pekne dlhú dobu. Napriek variabilnému časovaniu a regulácii zdvihu ventilov, ktoré sú dnes bežné, či možnosti ich uzavretia v režime odpájania valcov pre zníženie spotreby, sú ventily stále závislé na vačkovom hriadeli. To zároveň znamená aj limity v ich regulácii. Jednoducho každá zmena je obmedzená. Odpútanie sa od vačkového hriadeľa by teda znamenalo možnosť voľnej regulácie a zmenu režimov spaľovania a navyše zjednosušilo konštrukciu motorov a ich hmotnosť.

Priekopníkom v tejto technológii je koncern Fiat, ktorý už v roku 2009 uviedol na trh prvý sériový motor s nezávisle riadenými ventilmi. Systém dostal 4-valec 1,4 MultiAir, aj keď zatiaľ len na strane sacích ventilov. O ich ovládanie sa starajú takzvané elektrohydraulické aktuátory. Vačka slúži len ako zdroj pohonu pre čerpadlo. Spresnila sa tým cirkulácia vzduchu vo valcoch a zjednodušuje sa konštrukcia motora, keďže odpadla nutnosť použitia mechanických prevodov. Fiat však nie je jediný, kto sa o čosi podobné pokúša. Už niekoľko rokov pracuje na nezávislej regulácii ventilov švédsky Koenigsegg spolu so spoločnosťou FreeValve.

Namiesto vačkových hriadeľov používa
experimentálny motor Koenigseggu pneumatické motorčeky. Tie umožňujú
nezávislé riadenie každého ventilu.
Namiesto vačkových hriadeľov používa experimentálny motor Koenigseggu pneumatické motorčeky. Tie umožňujú nezávislé riadenie každého ventilu.
Autor: Freevalve

Ten teraz zverejnil video, kde ukazuje princíp činnosti jeho experimentálneho 4-valca bez vačkových hriadeľov na báze motora Saabu. Na reguláciu činnosti ventilov využívav porovnaní s Fiatom pneumatické motory. Každý z ventilov má svoj vlastný, takže elektronika môže regulovať spaľovací proces samostatne v každom valci. Systém umožňuje prechod z klasického Ottovho do Atkinsonovho či Milerovho cyklu a tiež umožňuje ľubovoľné odpájanie valcov. A to veľmi rýchlo, keďže motorčeky pracujú rýchlejšie ako mechanický systém.

Revolučný experimentálny motor je ukrytý v nenápadnom
Saabe 9-5 Aero.
Revolučný experimentálny motor je ukrytý v nenápadnom Saabe 9-5 Aero.
Autor: Freevalve

Čítajte viac

Rýchlosť je výhodou aj v tom, že ventily môžu byť otvorené dlhšie ako tie klasické a zároveň môžu zastúpiť aj funkciu škrtiacej klapky. Podľa Christiana von Konigsegga je pneumatická regulácia čosi ako hraním na piano prstami, kým klasickú vačku prirovnáva k tomu, ako keby ste sa snažili hrať metlou. Práve riadenie činnosti ventilov je však veľmi náročné. Tí, ktorí mali možnosť experimentálny motor vyskúšať, tvrdili, že nie je dostatočne kultivovaný a v nízkych otáčkach pôsobí trochu „dieselovo“. To je však pravdepodobne otázka zdokonalenia softvéru.

Koenigsegg si však už v blízkej budúcnosti sľubuje od nového systému zníženie spotreby paliva o jednu tretiu a zvýšenie výkonu až o polovicu. Pochopiteľne, v čase honby na emisie má technológia obrovský význam pre splnenie sprísňujúcich sa limitov. Takže otázkou nie je, čo má nezávislá regulácia ventilov budúcnosť, ale len to, kedy sa stane realitou. Príklad Fiatu navyše ukázal, že motor bez vačkového hriadeľa môže byť dokonca rovnako spoľahlivý ako ten klasický.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Dacia Duster - 2017 interiér

Dacia Duster: Unikla snímka interiéru druhej generácie

24.06.2016 16:00

Rumuni usilovne pracujú na druhej generácii lacného SUV Duster. Predstaviť by sa mala už na budúci rok. Kvalita a výbava pôjdu hore. Naznačuje to aj fotografia interiéru, ktorá unikla na internete.

LiquidPiston - Wankelov motor

LiquidPiston: Američania prevrátili Wankel naruby. Je to budúcnosť?

23.06.2016 12:00

Revolučný Wankelov motor americkej spoločnosti LiquidPiston poháňa zatiaľ len motokáru. Autori mu však predpovedajú svetlú budúcnosť. Tvrdia, že v ňom vyriešili väčšinu jeho nevýhod.

Renault Mégane - 2016

Renault Mégane GT: Na polceste k RS stačí aj 205 koní

23.06.2016 06:00

Nový Renault Mégane RS má premiéru naplánovanú až na rok 2017. Zato je tu hneď od začiatku Mégane GT, v ktorom má tiež prsty divízia Renault Sport. Nechýbajú emócie ani riadená zadná náprava 4Control.

Libra, Británia

Briti zažívajú to, čo Slováci v roku 1993

26.06.2016 20:00

Pokles libry odráža to, že Briti budú bez EÚ ekonomicky slabší. Podobne v roku 1993 po rozdelení Československa sa devalvovala slovenská mena.

pápež František

Turecko pobúrili pápežove slová o genocíde Arménov

26.06.2016 19:24

Turecko považuje za "veľmi nešťastné" slová pápeža Františka, keď počas návštevy v Arménsku označil masové vyvražďovania Arménov osmanskými Turkami za genocídu.

silný vietor, Bratislava

Hasiči od sobotnej noci zasahovali pre počasie viac ako 50-krát

26.06.2016 17:51

Od soboty 25. júna zasahovali hasiči v teréne viac ako 50-krát, dôvodom boli zlé poveternostné podmienky.

Nicola Sturgeonová

Sturgeonová: Škótsky parlament by mohol Británii zabrániť v odchode z EÚ

26.06.2016 17:08

Škótska premiérka Nicola Sturgeonová sa domnieva, že škótsky parlament by mohol Británii zabrániť v odchode z EÚ.