Audi h-tron: Vodík miesto batérií. Na jedno tankovanie 600 km

Pamätáte sa ešte na frankfurtský koncept e-tron quattro? Prezentoval podobu pripravovaného elektrického SUV Audi Q6. Do Detroitu však dorazil v žltom laku, s vodíkovou technológiou a označením h-tron. Na jedno tankovanie zvládne až 600 km.

Vodíkový koncept h-tron quattro je derivátom vlaňajšej
štúdie e-tron    quattro. Rozdiely badať len v tvare nárazníkov a vo
vyzývavom žltom laku karosérie.
Vodíkový koncept h-tron quattro je derivátom vlaňajšej štúdie e-tron quattro. Rozdiely badať len v tvare nárazníkov a vo vyzývavom žltom laku karosérie.
Autor: Audi

To, že Audi pripravuje plne elektrické SUV Q6, nie je žiadnou novinkou. Jeho predobraz ukázalo už vlani na jeseň v Paríži. A hoci Ingolstadt zatiaľ nepotvrdil žiadne ďalšie alternatívy pohonu, do Detroitu priviezol e-tron v efektnom žltom laku, a navyše s vodíkovým pohonom. Aj preto zmena označenia na h-tron. Táto prestavba len potvrdzuje univerzálnosť platformy MLB Evo, na ktorej h-tron stojí a ktorá si dokáže poradiť so spaľovacími motormi či s elektrickým pohonom. Bez toho, aby došlo k obmedzeniu priestoru pre posádku, do nej dokázalo Audi implantovať palivové články, nádrže na vodík aj rezervný li-ion akumulátor.

Kým palivový článok je umiestnený pod prednou kapotou, batéria našla svoje miesto v podlahe pod prednými sedadlami a tri kompozitné nádrže na vodík zas pod podlahou kufra a zadnými sedadlami. Samotný článok tvorí 330 buniek s celovým výkonom 110 kW. To by však veľkému SUV s dĺžkou 4 880, šírkou 1 930 a výškou 1 540 mm nestačilo. Práve preto je tu batéria, ktorá dokáže vykryť okamžitý nárast spotreby elektrickej energie, napríklad pri prudkej akcelerácii. Až potom môžu dva elektromotory s výkonom 90 na prednej a 140 kW na zadnej náprave ukázať svoj potenciál. H-tron vďaka nim zrýchľuje na stovku pod sedem sekúnd a dosiahne maximálku 200 km/h.

Štúdia je dlhá 4 880, široká 1 930 a vysoká 1 540 mm.
Koeficient odporu vzduchu dosahuje na SUV veľmi slušnú hodnotu Cd 0,27. Aj
vďaka absentujúcim spätným zrkadlám.
Štúdia je dlhá 4 880, široká 1 930 a vysoká 1 540 mm. Koeficient odporu vzduchu dosahuje na SUV veľmi slušnú hodnotu Cd 0,27. Aj vďaka absentujúcim spätným zrkadlám.
Autor: Audi

No je tu ešte jeden zdroj energie. Strecha osadená solárnymi článkami dokáže generovať 320 W, čo znamená, že ročne sa postará o 1 000 km jazdy zo slnečnej energie. Objem vodíkových nádrží Audi síce neprezradilo, ale tvrdí, že h-tron quattro má dojazd na jedno tankovanie vodíka 600 km a že jeho priemerná spotreba je kilogram vodíka na 100 km. Takže pod tlakom 700 barov a trojvrstvovou konštrukciou stien nádrží vyrobených z polyamidu, vystužených plastov CFRP a sklenených vlákien sa bude skrývať približne šesť kilogramov paliva.

Interiér je doslova nabitý displejmi. Dôležité ale je,
že vodíková technológia neuberá z jeho priestoru.
Interiér je doslova nabitý displejmi. Dôležité ale je, že vodíková technológia neuberá z jeho priestoru.
Autor: Audi

Tie sa dajú natankovať asi za štyri minúty, čo nie je oveľa viac, ako trvá tankovanie benzínu či nafty. Palivový článok syntetizujúci vzdušný kyslíka a vodík napája nielen elektromotory, ale pri nízkom zaťažení aj batériu s hmotnosťou len 60 kg. K šetreniu energie prispieva rekuperácia pri brzdení aj tepelné čerpadlo klimatizačnej sústavy. A, samozrejme, svoje zohráva aerodynamika vyjadrená koeficientom odporu vzduchu Cx len 0,27, čo je na veľké SUV naozaj vynikajúca hodnota. Pomáha zakrytovaný podvozok aj nahradenie konvenčných spätných zrkadiel kamerovým systémom prenášajúcim obraz na displeje v interiéri.

Kým palivový článok je umiestnený pod prednou kapotou,
batéria našla svoje miesto v podlahe pod prednými sedadlami a kompozitné
nádrže na vodík zas pod podlahou kufra a zadnými sedadlami.
Kým palivový článok je umiestnený pod prednou kapotou, batéria našla svoje miesto v podlahe pod prednými sedadlami a kompozitné nádrže na vodík zas pod podlahou kufra a zadnými sedadlami.
Autor: Audi

Čítajte viac

A keď sme už pri technológiách, h-tron quattro je vyzbrojený laserovými matricovými svetlami a autopilotom, ktorý je predprodukčnou verziou systému autonómneho riadenia, pripraveného pre novú vlajkovú loď Audi A8 v roku 2017. Za pomoci kamier, ultrazvukových a laserových senzorov zvládne autopilot jazdu bez zásahu vodiča do rýchlosti 60 km/h, čo je veľká pomoc napríklad pri jazde v mestských zápchach. Okrem toho dokáže h-tron quattro samočinne parkovať. Tri veľké interiérové displeje sú založené na technológii OLED, teda na organických diódach. V tom sa však h-tron nijako nelíši od frankfurtského e-tronu. A to platí aj o dizajne, kde badať zmeny len v tvare nárazníkov.

Či sa vodíkový pohon Audi dostane do série, nie je zatiaľ isté. V každom prípade elektrické SUV Q6 na báze e-tronu uvidí svetlo sveta v produkčnej podobe v roku 2018.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Apple, iPhone, iPad, Steve Jobs, Tim Cook

Novozélanďania sa hnevajú na Apple, desať rokov im neplatí dane

23.03.2017 16:49

Apple čaká na Novom Zélande vyšetrovanie. Napriek miliardovému obratu tam totiž najmenej desať rokov nezaplatila daň z príjmu.

korupcia, úplatok

Poslanci z klubu Devínska Inak vyzývajú starostu na odstúpenie

23.03.2017 16:01

Polícia voči Milanovi J. vzniesla obvinenie z trestného činu nepriamej korupcie, ktorého údajne dopustil tým, že ponúkol úplatok 5-tisíc eur.

pivo

Pivo Šariš uvaria Japonci od apríla

23.03.2017 16:00

V Prešove budú od apríla variť pivá Šariš či Smädný mních pod kontrolou nového japonského majiteľa.

Irak, Mosul, boj, boje, vojaci, výbuch

Pri explózii v irackom Mosule zomrelo viac ako 100 ľudí

23.03.2017 15:36

Počas ofenzívy v irackom Mosule proti IS zahynulo pri explózii viac ako 100 civilistov, medzi nimi aj ženy a deti.