Audi h-tron: Vodík miesto batérií. Na jedno tankovanie 600 km

Pamätáte sa ešte na frankfurtský koncept e-tron quattro? Prezentoval podobu pripravovaného elektrického SUV Audi Q6. Do Detroitu však dorazil v žltom laku, s vodíkovou technológiou a označením h-tron. Na jedno tankovanie zvládne až 600 km.

Vodíkový koncept h-tron quattro je derivátom vlaňajšej
štúdie e-tron    quattro. Rozdiely badať len v tvare nárazníkov a vo
vyzývavom žltom laku karosérie.
Vodíkový koncept h-tron quattro je derivátom vlaňajšej štúdie e-tron quattro. Rozdiely badať len v tvare nárazníkov a vo vyzývavom žltom laku karosérie.
Autor: Audi

To, že Audi pripravuje plne elektrické SUV Q6, nie je žiadnou novinkou. Jeho predobraz ukázalo už vlani na jeseň v Paríži. A hoci Ingolstadt zatiaľ nepotvrdil žiadne ďalšie alternatívy pohonu, do Detroitu priviezol e-tron v efektnom žltom laku, a navyše s vodíkovým pohonom. Aj preto zmena označenia na h-tron. Táto prestavba len potvrdzuje univerzálnosť platformy MLB Evo, na ktorej h-tron stojí a ktorá si dokáže poradiť so spaľovacími motormi či s elektrickým pohonom. Bez toho, aby došlo k obmedzeniu priestoru pre posádku, do nej dokázalo Audi implantovať palivové články, nádrže na vodík aj rezervný li-ion akumulátor.

Kým palivový článok je umiestnený pod prednou kapotou, batéria našla svoje miesto v podlahe pod prednými sedadlami a tri kompozitné nádrže na vodík zas pod podlahou kufra a zadnými sedadlami. Samotný článok tvorí 330 buniek s celovým výkonom 110 kW. To by však veľkému SUV s dĺžkou 4 880, šírkou 1 930 a výškou 1 540 mm nestačilo. Práve preto je tu batéria, ktorá dokáže vykryť okamžitý nárast spotreby elektrickej energie, napríklad pri prudkej akcelerácii. Až potom môžu dva elektromotory s výkonom 90 na prednej a 140 kW na zadnej náprave ukázať svoj potenciál. H-tron vďaka nim zrýchľuje na stovku pod sedem sekúnd a dosiahne maximálku 200 km/h.

Štúdia je dlhá 4 880, široká 1 930 a vysoká 1 540 mm.
Koeficient odporu vzduchu dosahuje na SUV veľmi slušnú hodnotu Cd 0,27. Aj
vďaka absentujúcim spätným zrkadlám.
Štúdia je dlhá 4 880, široká 1 930 a vysoká 1 540 mm. Koeficient odporu vzduchu dosahuje na SUV veľmi slušnú hodnotu Cd 0,27. Aj vďaka absentujúcim spätným zrkadlám.
Autor: Audi

No je tu ešte jeden zdroj energie. Strecha osadená solárnymi článkami dokáže generovať 320 W, čo znamená, že ročne sa postará o 1 000 km jazdy zo slnečnej energie. Objem vodíkových nádrží Audi síce neprezradilo, ale tvrdí, že h-tron quattro má dojazd na jedno tankovanie vodíka 600 km a že jeho priemerná spotreba je kilogram vodíka na 100 km. Takže pod tlakom 700 barov a trojvrstvovou konštrukciou stien nádrží vyrobených z polyamidu, vystužených plastov CFRP a sklenených vlákien sa bude skrývať približne šesť kilogramov paliva.

Interiér je doslova nabitý displejmi. Dôležité ale je,
že vodíková technológia neuberá z jeho priestoru.
Interiér je doslova nabitý displejmi. Dôležité ale je, že vodíková technológia neuberá z jeho priestoru.
Autor: Audi

Tie sa dajú natankovať asi za štyri minúty, čo nie je oveľa viac, ako trvá tankovanie benzínu či nafty. Palivový článok syntetizujúci vzdušný kyslíka a vodík napája nielen elektromotory, ale pri nízkom zaťažení aj batériu s hmotnosťou len 60 kg. K šetreniu energie prispieva rekuperácia pri brzdení aj tepelné čerpadlo klimatizačnej sústavy. A, samozrejme, svoje zohráva aerodynamika vyjadrená koeficientom odporu vzduchu Cx len 0,27, čo je na veľké SUV naozaj vynikajúca hodnota. Pomáha zakrytovaný podvozok aj nahradenie konvenčných spätných zrkadiel kamerovým systémom prenášajúcim obraz na displeje v interiéri.

Kým palivový článok je umiestnený pod prednou kapotou,
batéria našla svoje miesto v podlahe pod prednými sedadlami a kompozitné
nádrže na vodík zas pod podlahou kufra a zadnými sedadlami.
Kým palivový článok je umiestnený pod prednou kapotou, batéria našla svoje miesto v podlahe pod prednými sedadlami a kompozitné nádrže na vodík zas pod podlahou kufra a zadnými sedadlami.
Autor: Audi

Čítajte viac

A keď sme už pri technológiách, h-tron quattro je vyzbrojený laserovými matricovými svetlami a autopilotom, ktorý je predprodukčnou verziou systému autonómneho riadenia, pripraveného pre novú vlajkovú loď Audi A8 v roku 2017. Za pomoci kamier, ultrazvukových a laserových senzorov zvládne autopilot jazdu bez zásahu vodiča do rýchlosti 60 km/h, čo je veľká pomoc napríklad pri jazde v mestských zápchach. Okrem toho dokáže h-tron quattro samočinne parkovať. Tri veľké interiérové displeje sú založené na technológii OLED, teda na organických diódach. V tom sa však h-tron nijako nelíši od frankfurtského e-tronu. A to platí aj o dizajne, kde badať zmeny len v tvare nárazníkov.

Či sa vodíkový pohon Audi dostane do série, nie je zatiaľ isté. V každom prípade elektrické SUV Q6 na báze e-tronu uvidí svetlo sveta v produkčnej podobe v roku 2018.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

medvede

Vysoké Tatry si od medveďov oddýchnu

06.12.2016 15:00

Mimoriadna situácia pre premnožené medvede je od decembra vo Vysokých Tatrách minulosťou. Medvede sa začali ukladať na zimný spánok a prestali navštevovať ľudí.

Praha, Karlov most

Forejt sa vzdal miesta riaditeľa protokolu Pražského hradu

06.12.2016 14:32

Jindřich Forejt sa vzdal z osobných a zdravotných dôvodov miesta riaditeľa protokolu Pražského hradu, funkciu opustí koncom roka.

euro, bankovky, mince, peniaze

Nemecké firmy majú nárok na odškodnenie za odchod od jadra

06.12.2016 14:22

Nemecké energetické firmy majú pre rozhodnutie vlády o urýchlenom ústupe od jadrovej energie nárok na kompenzácie.

Andrej Danko

Danko: Prezident vyvoláva ústavnú krízu nevymenovaním sudcov

06.12.2016 14:18

Podľa predsedu NR SR Andreja Danka existuje momentálne jediná ústavná kríza, ktorú vyvoláva prezident Andrej Kiska nevymenovaním ústavných sudcov.