Lexus LC 500: Koncept LF-LC je realitou. Má 10 stupňov a 8-valec

Lexus sa po viacročnej pauze vracia do triedy luxusných 4-miestnych kupé. A urobil to excelentne. Jeho nové LC 500, predstavené v Detroite, stavilo na fascinujúci dizajn, veľkoobjemovú "atmosféru“, zadný náhon a množstvo karbónu. A k tomu pridali Japonci ako prvý 10-stupňovú prevodovku.

Nádherné kupé vychádza z konceptu LF-LC.  A je to na ňom
vidieť. Sériový model si totiž zachoval jeho línie v najvyššej možnej
miere.
Nádherné kupé vychádza z konceptu LF-LC. A je to na ňom vidieť. Sériový model si totiž zachoval jeho línie v najvyššej možnej miere.
Autor: Lexus

Ponuka luxusných prémiových kupé nie je nijako široká. Koncom deväťdesiatych rokov z nej vycúval aj Lexus, ktorý premenil svoje pôvodné veľké kupé SC na kabriolet a v roku 2010 jeho výrobu definitívne zastavil. Lenže koncept LF-LC z roku 2012 dával tušiť, že prémiová divízia Toyoty má v tomto smere nové plány. Výsledok päťročnej práce ukázala nakoniec v Detroite a mnohým vyrazila dych. Nové 4-miestne kupé LC 500 si totiž v mnohom zachováva charakter konceptu, čo nebýva zvykom. Lexus hovorí o najužšej možnej spolupráci dizajnérov a technikov, ktorej úlohou bolo preniesť maximum nápadov do reality.

Základom je úplne nová platforma GA-L pre novú rodinu
vozidiel so zadným náhonom. V tomto prípade má rázvor náprav 2 870 mm.
Výhodou platformy je nízka hmotnosť. Kolesá majú priemer minimálne 20
palcov.
Základom je úplne nová platforma GA-L pre novú rodinu vozidiel so zadným náhonom. V tomto prípade má rázvor náprav 2 870 mm. Výhodou platformy je nízka hmotnosť. Kolesá majú priemer minimálne 20 palcov.
Autor: Lexus

Dnes vieme, že sa to Lexusu podarilo. Nádherné kupé s vretenovou maskou je postavené na úplne novej platforme GA-L, ktorá sa stane základom pre celú rodinu luxusných modelov s pozdĺžne uloženými motormi vpredu a zadným náhonom. Jej cieľom je zaručiť špičkové jazdné vlastnosti rozložením techniky a posádky čo najbližšie k ťažisku Motor je preto posunutý za prednú nápravu a sedadlá umiestnené bližšie k pozdĺžnej osi. Kolesá našli miesto v rohoch karosérie, čím zmenšili previsy na minimum. No Lexus išiel ešte ďalej.

Vzadu nechýbajú dve koncovky výfukov, funkčný difúzor
ani zaujímavé svetlá v tvare písmena L.
Vzadu nechýbajú dve koncovky výfukov, funkčný difúzor ani zaujímavé svetlá v tvare písmena L.
Autor: Lexus

Akumulátor situoval pod podlahu kufra a miesto rezervného kolesa dal prednosť pneumatikám run-flat, čím odstránil ďalšiu prebytočnú hmotnosť. A potom je tu materiálový mix. Dvere sú vyrobené z hliníka a strecha z karbónu (v základe sklenená). Kompozitné materiály sa však uplatnili aj v konštrukcii zadnej časti podlahy. Zároveň je LC 500 Lexusom s doteraz najväčším podielom vysokopevnostnej ocele. Aj vďaka nej sa podarilo zredukovať hmotnosť pod 1 900 kg a zároveň vytvoriť veľmi pevnú štruktúru karosérie. Tuhosť podporujú ďalšie výstuhy v motorovom priestore a v priestore zadných blatníkov.

Výsledkom je takmer ideálne rozloženie hmotnosti medzi nápravami v pomere 52:48. Lexus LC 500 má na dĺžku 4 760, na šírku 1 920 a na výšku len 1 345 mm. To zodpovedá takmer proporciám konceptu LF-LC. A platí to aj o rázvore s hodnotou 2 870 mm či dokonca o obrovských 21-palcových diskoch kolies. Tie sú však za príplatok, v základ dostanete "len“ dvadsiatky. Podvozok využíva plne nezávislé zavesenie a pre zníženie neodpružených hmôt hliníkové ramená. Dokonalé reakcie na riadenie zabezpečujú dvojité guľové čapy. Lexus tvrdí, že ladeniu podvozka venoval trojnásobne viac času, ako je bežné.

Interiér je plný kože a hliníka. Dominuje mu digitálny
prístrojový panel. Sedadlá majú ponúknuť komfort aj dostatok opory v
zákrutách.
Interiér je plný kože a hliníka. Dominuje mu digitálny prístrojový panel. Sedadlá majú ponúknuť komfort aj dostatok opory v zákrutách.
Autor: Lexus

O priľnavosť sa starajú pneumatiky Michelin Pilot Sport s profilom 245/40 R21 na prednej a 275/35 R21 zadnej náprave. Ukrývajú štvorpiestikové strmene bŕzd. A tie budú mať čo robiť, pretože LC 500 je v čase downsizingu vyzbrojené poctivým 5-litrovým 8-valcom s duálnym vstrekovaním, titánovými ventilmi či kovanými ojnicami. Odvodený je z osvedčeného agregátu pre kupé RC F a ostrý sedan GS F. Na krútiaci moment preplňovaných motorov síce svojimi 527 newtonmetrami nemá, ale výhodou je lineárna charakteristika a okamžitá reakcia na plyn. O dokonalú akustiku sa starajú aktívne klapky vo výfuku, ale aj zvukový generátor.

Výkon 348 kW prenáša motor na ďalšiu technologickú lahôdku. Lexus LC 500 je totiž ako prvé auto na svete vybavený 10-stupňovou automatikou. Ide o klasickú prevodovku s hydrodynamickým meničom. Rýchlosť radenia však Lexus prirovnáva k dvojspojkovej konštrukcii. Zároveň je nový automat menší a ľahší ako 8-stupňové "skrine“. Presné dynamické parametre automobilka nezverejnila, no sľubuje zrýchlenie z 0 na 60 míľ za hodinu, teda z 0 – 96 km/h pod 4,5 sekundy. Maximálka bude pravdepodobne obmedzená na 250 km/h. Neskôr sa chystá aj jeho hybridná verzia. Napokon, koncept LF-LC bol hybridom.

Pod prednou kapotou tlčie atmosférické srdce s objemom
piatich litrov. Spojené je s 10-stupňovým automatom.
Pod prednou kapotou tlčie atmosférické srdce s objemom piatich litrov. Spojené je s 10-stupňovým automatom.
Autor: Lexus

Čítajte viac

Interiér sa síce futuristickému poňatiu štúdie vzdialil, ale nedostatok emócií mu vyčítať určite nemožno. Má trojramenný volant, digitálny prístrojový panel a veľkú centrálnu obrazovku rozhrania MMI. Sedadlá sú podľa Lexusu konštruované tak, aby poskytli vynikajúcu bočnú oporu v zákrutách, ale zároveň aj komfort, aký sa od prémiového kupé očakáva. Na strane spolujazdca je mohutné madlo tvoriace ýstuhu medzi palubnou doskou a stredovým tunelom. Nechýbajú ani najnovšie asistenčné systémy, ako adaptívny tempomat s úplným dobrzdením, monitorovanie slepého uhla a jazdných prúdov, autonómne brzdy či automatické prepínanie diaľkových svetiel.

Tí, ktorí sa do tohto nádherného stroja zamilovali, sa však budú musieť vyzbrojiť ešte poriadnou dávkou trpezlivosti. Najmä Európania, ktorí si budú musieť na nové kupé od Lexusu počkať ešte celý rok. Jeho príchod je totiž naplánovaný na jar 2017. Nasledovať by mala lacnejšia 6-valcová verzia s motorom 3,5 V6. Cena 8-valca v USA má štartovať na 100 000 dolároch. V každom prípade pôjde o podstatne lacnejšie kupé, než akým bol superšport LFA vyrábaný len v limitovanom poč­te.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

medvede

Vysoké Tatry si od medveďov oddýchnu

06.12.2016 15:00

Mimoriadna situácia pre premnožené medvede je od decembra vo Vysokých Tatrách minulosťou. Medvede sa začali ukladať na zimný spánok a prestali navštevovať ľudí.

Praha, Karlov most

Forejt sa vzdal miesta riaditeľa protokolu Pražského hradu

06.12.2016 14:32

Jindřich Forejt sa vzdal z osobných a zdravotných dôvodov miesta riaditeľa protokolu Pražského hradu, funkciu opustí koncom roka.

euro, bankovky, mince, peniaze

Nemecké firmy majú nárok na odškodnenie za odchod od jadra

06.12.2016 14:22

Nemecké energetické firmy majú pre rozhodnutie vlády o urýchlenom ústupe od jadrovej energie nárok na kompenzácie.

Andrej Danko

Danko: Prezident vyvoláva ústavnú krízu nevymenovaním sudcov

06.12.2016 14:18

Podľa predsedu NR SR Andreja Danka existuje momentálne jediná ústavná kríza, ktorú vyvoláva prezident Andrej Kiska nevymenovaním ústavných sudcov.