VW Tiguan: Drsný vzhľad a ekopohon. Zatiaľ len pre Detroit

Volkswagen spustil výrobu nového Tiguanu len pred pár dňami a už tu máme plug-in hybridný koncept GTE Active na jeho základe, ktorý by sa mohol dostať do série budúci rok. Má elektrickú štvorkolku a v bezeemisnom móde zvládne 32 km.

21.01.2016 06:00
debata
Americký koncept Tiguanu vychádza zatiaľ z... Foto: Volkswagen
VW Tiguan GTE Active Concept - 2016 Americký koncept Tiguanu vychádza zatiaľ z krátkej verzie. Obliekol si však drsný off-roadový kabát. Naznačuje to ochrana karosérie aj svetlá výška zväčšená na 226 mm.

Druhú generáciu Tiguanu predstavil Volkswagen vlani na jeseň vo Frankfurte nad Mohanom. Zákazníci si naň však museli ešte počkať. Výroba totiž odštartovala až začiatkom tohto roka, teda len pred pár dňami. To však nemeckej automobilke nebránilo vystaviť v Detroite koncept GTE Active na jeho základe. A keďže aféra Dieselgate je stále v plnom prúde, iste neprekvapí, že hlavným posolstvom štúdie je ekologický plug-in hybridný pohon. Vlastne ide o druhú verziu hybridu, ktorá dokladuje univerzálnosť modulárnej platformy MQB. Tiguan je pritom prvým koncernovým SUV postaveným na jej základe. Neskôr ho doplní Škoda Kodiaq.

Interiér využíva výlučne displeje. Tak pre... Foto: Volkswagen
VW Tiguan GTE Active Concept - 2016 Interiér využíva výlučne displeje. Tak pre potreby prístrojového panelu, ako aj v úlohe multimediálneho rozhrania. Prvý má uhlopriečku 12,3 a druhý 9,3 palca.

Tiguan GTE Active je vybavený až troma motormi. Základom je benzínový 4-valec 1,4 TSI (110 kW, 250 Nm) doplnený dvoma elektromotormi. Predný s výkonom 40 kW našiel miesto v 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovke a druhý s výkonom 85 kW na zadnej náprave. To znamená elektrický pohon 4Motion bez akéhokoľvek mechanického prepojenia spaľovacieho motora so zadnými kolesami. Celkový výkon sústavy je 165 kilowattov, čo dodáva Tiguanu GTE pôsobivú dynamiku. Na stovku zrýchľuje za 6,4 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je obmedzená na 193 km/h.

Vyšší podvozok znamená aj väčšie nábehové a... Foto: Volkswagen
VW Tiguan GTE Active Concept - 2016 Vyšší podvozok znamená aj väčšie nábehové a prejazdové uhly. O potrebný „grip“ sa starajú off-roadové pneumatiky s profilom 245/70, obuté na 16-palcových diskoch.

Zásoba li-ion akumulátorov s kapacitou 12,3 kWh, umiestnená pod podlahou kufra, však umožňuje aj čisto elektrickú prevádzku do vzdialenosti 32 km. Potom je však maximálka limitovaná na 113 km/h. Tiguan GTE sa pritom snaží narábať s energiou čo najšetrnejšie. Ak sú batérie dostatočne nabité, čo možno zabezpečiť dobíjaním zo zásuvky alebo predným elektromotorom vo funkcii generátora, rozbieha sa vždy len pomocou zadného elektromotora. V elektrickom móde je tak zadokolkou, čo je pomerne nezvyčajné. V prípade potreby však dokáže okamžite aktivovať predné kolesá. Ak je batéria vybitá a vodič potrebuje pohon 4×4, zásobuje zadný elektromotor energiou opäť generátor poháňaný spaľovacím motorom.

Osvetlenie majú na starosti výlučne diódy. To... Foto: Volkswagen
VW Tiguan GTE Active Concept - 2016 Osvetlenie majú na starosti výlučne diódy. To platí aj o prídavných reflektoroch integrovaných do strešných nosičov.

Tiguan GTE má celkovo šesť jazdných režimov. Režim On-Road má módy Comfort alebo Eco, režim Off-road zas umožňuje módy pre jazdu po kameňoch, piesku či štrku a zvyšok tvoria režimy Šport, Sneh a posledný Charge, ktorý zabezpečuje dobíjanie akumulátora „benzínom“. Režimy volí vodič otočným ovládačom na stredovej konzole. Volkswagen síce neudáva priemernú spotrebu, ale tvrdí, že celkový dojazd je 933 kilometrov. Pritom si so sebou vozí nádrž na 64 litrov paliva. To by znamenalo, že bez dodatočného dobíjania batérie spotrebuje na 100 km 6,8 litra benzínu. Tých prvých 100 by však mal zvládnuť asi s polovičnou konzumáciou benzínu.

O pohon sa stará kombinácia benzínového motora... Foto: Volkswagen
VW Tiguan GTE Active Concept - 2016 O pohon sa stará kombinácia benzínového motora 1,4 TSI a dva elektromotory – jeden v 6-stupňovej dvojspojke a druhý na zadnej náprave. Celkovo má Tiguan GTE až šesť jazdných režimov.

Volkswagen si dal v Detroite záležať aj na dizajne. V off-roadovom prezlečení sa Tiguan GTE Active v laku Dragon Red Metalic tvári naozaj drsne. Karoséria je chránená mohutným plastovým lemovaním podvozka v antracitovej farbe a nárazníkom nechýbajú nábehové lišty z hliníka. Svetlá výška vzrástla z pôvodných 180 na 226 mm. Tým sa zlepšili aj nábehové uhly – predný má 26,1 a zadný 29,9 stupňa (predtým 25,6/24,7). Prejazdový uhol zas narástol z 20 na 24,7 stupňa. Terénne schopnosti naznačuje aj obutie. Šestnásťpalcové disky používajú vysokoprofilové pneumatiky 245/70 s vyslovene agresívnym dezénom. Celok dopĺňajú strešné nosiče s integrovanými LED diódami pre nočnú jazdu mimo spevnených ciest.

Zmenami prešiel aj interiér, čo je vzhľadom na skutočnosť, že Tiguan je stále horúcou novinkou, dosť prekvapujúce. Máme tu prakticky úplne novú palubnú dosku osadenú 9,2-palcovým dotykovým displejom, ktorý je možné ovládať aj pomocou gest. Na obrazovku sa spolieha aj 12,3-palcový virtuálny prístrojový panel známy z Audi či nového VW Passat. Dotykový charakter má aj panel klimatizácie. Interiér používa rovnaký farebný koncept ako exteriér. Nájdeme tu preto kombináciu antracitovej farby, matný hliník či červené akcenty. Americká verzia Tiguanu by sa mala dostať na trh v USA koncom tohto roka, pôjde však o predĺženú 7-miestnu verziu, ktorú v Európe zastúpi pripravovaná Škoda Kodiaq.

VW Tiguan GTE Active Concept - 2016
VW Tiguan GTE Active Concept - 2016
+13VW Tiguan GTE Active Concept - 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #GTE #VW Tiguan #autosalón Detroit 2016 #VW Tiguan Active GTE
Články podľa značiek