Audi RS Q3 performance: Nový vrchol dá stovku za 4,4 sekundy

Nestačí vám Audi RS Q3? Tak potom je tu nová verzia performance. Jej 2,5-litrový 5-valec dáva rovných 270 kW. Je to vôbec ešte crossover?

V porovnaní s Q3 RS dostalo RS performance titánovú prednú
masku a špecifický dizajn 20-palcových matných diskov kolies.
V porovnaní s Q3 RS dostalo RS performance titánovú prednú masku a špecifický dizajn 20-palcových matných diskov kolies.
Autor: Audi

Najmenšie SUV od Audi je na trhu už od roku 2011, no do dôchodku sa ešte zďaleka nechystá. A tak chce Ingolstadt po predvlaňajšom facelifte opäť pritiahnuť pozornosť zákazníkov. Tentoraz v podobe novej top verzie RS Q3 performance. Továrenský tuning ju vyšvihol nad súčasné Q3 RS, hoci ani to sa veru nemalo za čo hanbiť. Veď stovku zvládlo za 4,8 sekundy. Lenže performance je ešte rýchlejšie. Po Audi RS6 Avant performance a RS7 Sportback performance je tretím členom rodiny Audi s týmto prívlastkom.

Sympatické je, že na rozdiel od konkurencie bije pod jeho prednou kapotou 5-valcové srdce, konkrétne motor 2,5 TFSI. Takže žiaden downsizing sa v tomto prípade nekoná. Šesťnásobný držiteľ ocenenia Motor roka vo svojej objemovej triede, váži len 180 kg, pod čo sa podpisuje napríklad aj kľuková skriňa vyrobená z uhlíkovej zliatiny. Vďaka zapaľovaniu v poradí 1 – 2 – 4 – 5 – 3 šíri do okolia v časoch 4-valcov nenapodobiteľnú zvukovú kulisu a tú ešte podporuje aktívnou klapkou vo výfukovom trakte, ktorá sa otvára vždy, keď stlačíte plyn viac, ako treba.

Aerodynamické úpravy vrátane zadného spojlera či
difúzora preberá RS performance z RS.
Aerodynamické úpravy vrátane zadného spojlera či difúzora preberá RS performance z RS.
Autor: Audi

To podstatné je ale výkon. V porovnaní s RS Q3 vyžmýkali technici z rovnakého objemu ďalších 20 kW navyše, takže teraz tu máme rovných 270 kilowattov. Krútiaci moment vzrástol z 250 na 265 Nm. Tomu bol prispôsobený väčší chladič aj palivové čerpadlo. Tieto parametre posiela RS Q3 performance cez upravenú 7-stupňovú dvojspojku S tronic s kratšími prevodmi permanentne na obe nápravy. O rozdelenie hnacej sily sa stará elektrohydraulická spojka Haldex pri zadnom diferenciáli, ale aj ESP s funkciou vektorovania krútiaceho momentu pre každé z kolies.

Športovo zariadený interiér je plný kože, karbónu a
hliníka. Špecifická je aj grafika prístrojov.
Športovo zariadený interiér je plný kože, karbónu a hliníka. Špecifická je aj grafika prístrojov.
Autor: Audi

Čítajte viac

Výsledkom je šprint na stovku za 4,4 sekundy, čo je zlepšenie o štyri desatiny a maximálna rýchlosť 270 km/h. Pritom si táto malá „raketa“ vystačiť priemerne s 8,6 litra benzínu na 100 km. Aspoň na papieri. Pomáha jej v tom štart-stop systém, rekuperácia brzdnej energie aj dlhá „sedmička“. Na asfalte ju držia 20-palcové disky kolies a znížený podvozok o 20 mm. Za príplatok s adaptívnymi tlmičmi, ktoré umožňujú tri nastavenia tuhosti pruženia od Auto, cez Comfort až po Dynamic. A to cez systém Audi drive select. Ten pochopiteľne ovplyvňuje aj charakteristiku motora, prevodovky a riadenia.

Ak chcete mať RS performance plne pod kontrolou, ponúka Audi úplnú deaktiváciu elektronickej stabilizácie a manuálny režim radenia. Emócie zvyšuje športovo zariadený interiér so splošteným volantom, anatomickými sedadlami s integrovanými opierkami hláv, hliníkovými pedálmi, karbónovými obkladmi a špecifickým dizajnom prístrojovej dosky so sivým podkladom. V sérii je kožené čalúnenie, tentoraz prešívané modrou niťou. Zvonku zas RS performance spoznáte vďaka titánovej prednej maske a matnému dizajnu diskov kolies. Ostatné úpravy si požičalo z „bežného“ RS.

Novinka absolvuje svetovú premiéru v marci v Ženeve. V Nemecku bude cena štartovať na 61 000 eurách.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

VW - motor 1,5 TSI

VW 1,5 TSI Evo: Nový 4-valec nahradí tri motory. Ušetrí 10 %

19.08.2016 12:00

Volkswagen chystá veľkú revíziu benzínových motorov. Prvou lastovičkou bol 3-valec 1,0 TSI, známy už aj z Octavie. Teraz prichádza na rad väčší 4-valec 1,5 TSI Evo. Skoncuje s motormi 1,4 TSI aj 1,8 TSI.

Audi A1 quattro - 2013

Audi RS1: Brutálny hothatch príde. Trvalo to päť rokov

19.08.2016 06:00

Ingolstadt predstavil koncept ostrého A1 Quattro už v roku 2011. Až teraz však dostalo definitívne zelenú. Pravdepodobne na rozlúčku. Pecka to ale bude.

Audi eROT - rekuperatívne tlmiče

Audi eROT: Tlmičom vyrábajúcim elektrinu bude svedčať zlá cesta

17.08.2016 12:00

Možno už nová generácia Audi A8 dostane namiesto klasických tlmičov elektromechanický systém eROT, vyrábajúci elektrickú energiu. Ušetriť by to mohlo 1,3 deci paliva.

Schwechat

Technické problémy na letisku vo Viedni postihli desiatky letov

28.08.2016 22:37

Viedenské letisko sa potýka s technickými problémami, pre ktoré museli byť v nedeľu večer zrušené alebo meškali desiatky letov.

Hagia Sofia, Turecko, Istanbul

Rusko zrušilo zákaz charterových letov do Turecka

28.08.2016 22:26

Rusko v nedeľu zrušilo zákaz charterových letov do Turecka, ktorý vydalo po zostrelení ruského vojenského lietadla.

Merkelová, nemecko,

Gabriel: Rokovania EÚ a USA o voľnom obchode v podstate skrachovali

28.08.2016 22:11

Rokovania o voľnom obchode medzi Európskou úniou a Spojenými štátmi v podstate skrachovali, uviedol Sigmar Gabriel.

Letecká záchranná zdravotná služba

Kamenná lavína v Tatrách pochovala horolezca

28.08.2016 17:32

Poľský horolezec prišiel o život po tom, čo ho zasypala kamenná lavína.