Citroën SpaceTourer: Nový 'Jumpy' schudol 300 kg. A má 5 hviezd

Koncern PSA ukáže v Ženeve nové úžitkové dvojičky Citroën SpaceTourer a Peugeot Traveller. Ako prvý odhaľuje podrobnosti Citroën. Nová dodávka ponúkne dva rázvory náprav, tri dĺžky karosérie a štyri verzie vybavenia. Najúspornejšia verzia spotrebuje len 5,1 litra nafty.

Nový „Jumpy“ má veľmi civilný dizajn, ktorý nie je
až tak ďaleko od bežných MPV. Podieľa sa na tom aj úzka predná maska a
reflektory. Hmotnosť klesla od 100 do 300 kg a zlepšila sa aj aerodynamika.
Nový „Jumpy“ má veľmi civilný dizajn, ktorý nie je až tak ďaleko od bežných MPV. Podieľa sa na tom aj úzka predná maska a reflektory. Hmotnosť klesla od 100 do 300 kg a zlepšila sa aj aerodynamika.
Autor: Citroën

Výmenný cyklus úžitkových vozidiel je podstatne dlhší než ten, na aký sme zvyknutí pri bežných autách. V poslednom čase je ale v tomto segmente pomerne rušno. Vlani prišiel na trh nový Opel Vivaro a jeho súrodenec Renault Trafic a tento debutujú nové dvojičky od koncernu PSA. Vlastne trojičky, pretože okrem Citroënu SpaceTourer a Peugeotu Traveller vstúpi do hry aj ich japonský náprotivok Toyota Proace. Ako prvý odhaľuje podrobnosti Citroën. A ešte pred svetovou premiérou má vo vrecku päť hviezdičiek z bezpečnostných testov EuroNCAP.

Nový od podlahy

SpaceTourer nahrádza pôvodný Jumpy. Že ide o úplne nový produkt, deklaruje aj zmenou názvu. Novinka využíva upravenú platformu EMP2, na ktorej už stojí napríklad Citroën C4 Picasso, C4 Grand Picasso, ale napríklad aj Peugeot 308. Odlišné využitie si však vyžiadalo zásadné úpravy, takže zadná časť podlahy je úplne nová a to isté platí o nápravách. Na úžitkové vozidlo vyniká SpaceTourer mimoriadne civilným dizajnom. Prednej časti dominuje vysoko umiestnená predná maska a úzke reflektory. Profil sa snaží oživiť spodný prelis, robustné lemy blatníkov aj dynamicky tvarovaný profil okien.

Dodávať sa bude s dvoma dĺžkami rázvoru náprav a troma
dĺžkami karosérie. Všetky stoja na vystuženej platforme EMP2, známej
napríklad aj z Citroënu C4 Picasso.
Dodávať sa bude s dvoma dĺžkami rázvoru náprav a troma dĺžkami karosérie. Všetky stoja na vystuženej platforme EMP2, známej napríklad aj z Citroënu C4 Picasso.
Autor: Citroën
Rozmery jednotlivých verzií
Karoséria Dĺžka Rázvor Zadný previs Objem kufra (5 miest)
XS 4 600 mm 3 270 850 mm 1 978 l
M 4 950 mm 3 920 mm 1 150 mm 2 381 l
XL 5 300 mm 3 920 mm 1 150 mm 2 932 l

Vzadu je SpaceTourer vybavený veľkým výklopným vekom. Druhý pár bočných dverí je posuvný. Majú šírku 93 cm, čo uľahčuje prístup do interiéru. V luxusných verziách nechýba elektrické ovládanie. Na výber bude až deväť farieb laku – čierna Onyx, modrá Impérial, hnedá Rich Oak, sivá Platinium a sivá Aluminium až po žiarivo oranžovú Tourmaline, modrú Lagoon, pieskovú a bielu Banquise. Ďalej sú v ponuke 17-palcové kolesá z ľahkých zliatin Curve. SpaceTourer sa bude dodávať s dvoma dĺžkami rázvoru náprav – 3 270 alebo 3 920 mm. Karosérie budú hneď tri.

Vstup do interiéru zabezpečujú dvoje klasické a dvoje
posuvné dvere so šírkou až 93 cm.
Vstup do interiéru zabezpečujú dvoje klasické a dvoje posuvné dvere so šírkou až 93 cm.
Autor: Citroën

Kým kratší rázvor používa karosériu XS s dĺžkou 4 600 mm, pre dlhšiu verziu sú dostupné karosérie M a XL s celkovou dĺžkou 4 950 alebo až 5 300 mm. Predĺženie je výsledkom väčšieho previsu, ktorý má 80 alebo 115 mm. Podľa toho sa odvíja aj počet sedadiel či veľkosť batožinového priestoru. SpaceTourer odvezie maximálne deviatich cestujúcich a ponúkne kufor s objemom od 1 970 litrov vo verzii XS, 2 381 vo verzii M a až 2 932 litrov v najdlhšom variante XL. Tie údaje platia v 5-miestnom usporiadaní. Okrem toho je v interiéri až 75 litrov odkladacích priestorov.

Na biznis aj cestovanie

A potom sú tu štyri výbavové stupne. Feel a Shine budú dostupné vo všetkých troch dĺžkach s piatimi, siedmimi alebo ôsmimi sedadlami. Ich cieľom je komfort na dlhých cestách v prospech priestoru pre posádku. Sedadlá sú posuvné a sklopné, takže v strednom rade môžete vytvoriť praktické stolčeky. SpaceTourer Business, tiež v troch dĺžkach a piatimi alebo deviatimi sedadlami, je určený pre hotelové služby alebo taxi služby. Top verziou je Business Lounge, ktorá dokáže zo SpaceToureru M a XL vytvoriť pojazdnú kanceláriu so šiestimi alebo siedmymi sedadlami. V ponuke je aj usporiadanie s posuvným stolíkom a tmavými sklami pre väčšie súkromie.

Dizajn palubnej dosky je blízky osobným autám. To platí aj
o rozhraní so 7-palcovou dotykovou obrazovkou.
Dizajn palubnej dosky je blízky osobným autám. To platí aj o rozhraní so 7-palcovou dotykovou obrazovkou.
Autor: Citroën

Čítajte viac

Citroën tvrdí, že 9-miestny SpaceTourer je najkompaktnejším vozidlom v triede, čo uľahčuje jeho využívanie v meste. Ani jeho výška nemá nerobiť problémy pri parkovaní v podzemných garážach. Posádka má mať však miesta dosť a k tomu komfort pripomínajúci MPV. Zodpovedá tomu veľmi civilný dizajn palubnej dosky vybavenej 7-palcovou dotykovou obrazovkou a navigáciou. Rozhranie s funkciou MirrorScreen umožňuje zobrazovať obsah smartfónov priamo na displeji. Zo sveta osobných áut pochádza aj head-up displej a množstvo bezpečnostných systémov. Napríklad autonómne brzdy, adaptívny tempomat, monitorovanie jazdných prúdov, únavy vodiča a slepého uhla zrkadiel, výstraha pred kolíziou alebo automatické prepínanie diaľkových svetiel. Aj vďaka tomu sa SpaceToureru podarilo získať plný počet hviezd od EuroNCAP.

Tichší a úspornejší

Posádka má profitovať z nižšej hladiny hluku a vibrácií a tiež komfortnejšieho pruženia. SpaceTourer používa predné závesy Pseudo McPherson a zadnú nápravu s výkyvným ramenom. Hoci je nosnosť až 1 400 kg, výrobca sľubuje dostatočný komfort pruženia aj pri prázdnom vozidle. O pohon sa postará päť naftových motorov BlueHDi s objemom 1,6 alebo 2,0 litra. Základom je 1,6 BlueHDi 95 (70 kW) s manuálnou prevodovkou a spotrebou 5,5 litra nafty na 100 km. Ešte o tri deci menej si vypýta verzia 1,6 BlueHDi s robotizovanou 6-stupňovou prevodovkou a štart-stop systémom S&S. No najúspornejší bude variant 1,6 BlueHDi 115 S&S (84 kW) so spotrebou len 5,1 litra nafty.

Interiér je určený maximálne deviatim cestujúcim.
Luxusná verzia Bussines Louge môže však slúžiť aj ako pojazdná
kancelária. Nechýba rozkladací stolík ani  kožené čalúnenie a zatmavené
okná pre väčší pocit súkromia.
Interiér je určený maximálne deviatim cestujúcim. Luxusná verzia Bussines Louge môže však slúžiť aj ako pojazdná kancelária. Nechýba rozkladací stolík ani kožené čalúnenie a zatmavené okná pre väčší pocit súkromia.
Autor: Citroën

Na vrchol sa postavia dvojliter 2,0 HDi 150 (114 kW) a 2,0 HDi 180 (132 kW), oba so štart-stop systémom, pričom výkonnejší je štandardne spriahnutý so 6-stupňovým robotom. Aj tu dosahuje spotreba veľmi priaznivé hodnoty na úrovni 5,3, respektíve 5,8 litra paliva. Je to aj výsledkom lepšej aerodynamiky a zníženia celkovej hmotnosti, ktorá klesla podľa verzie od 100 až do 300 kg! Pri úžitkových autách sú rovnako dôležité náklady na údržbu. SpaceTourer bude mať preto servisný interval 40 000 km alebo dva roky. Bližšie údaje, najmä tie dynamické, sa dozvieme počas premiéry v Ženeve.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Citroën C3 -  2016

Citroën C3: 'Malý Cactus' odhalený! Vyrábať ho budú v Trnave

29.06.2016 12:30

Toto auto prinesie do triedy subkompaktov čerstvý vietor. Okrem vzduchových kapsúl Airbump si nová Cé trojka pripravila aj ďalšie vychytávky. Napríklad HD kameru, s ktorou môžete snímať cestu a videá hneď zdieľať na sociálnych sieťach.

Peugeot Traveller, Citroën Space Tourer

Štyridsať Peugeotov Traveller a Citroënov SpaceTourer bude voziť diplomatov

23.06.2016 19:16

Ministerstvo zahraničných vecí SR dnes prevzalo štyridsať vozidiel, ktoré budú počas slovenského predsedníctva v Rade EÚ slúžiť na prepravu zahraničných delegácií. Úlohu diplomatických „limuzín“ na seba preberú nové luxusné verzie osobných dodávok Citroën SpaceTourer a Peugeot Traveller.

citroen-cactus-a-suspension-309

Citroën ACL: Hydraulika končí. Nahradí ju 20 patentov!

07.06.2016 16:00

Francúzky Citroën prezradil prvé detaily o novom pružení, ktoré po šesťdesiatich rokoch nahradí hydropneumatický systém. Prototyp je zatiaľ namontovaný v modeli C4 Cactus s prívlastkom Advanced Comfort Lab.

lietadlo, EgyptAir

Na palube lietadla EgyptAir bol zrejme požiar, zistili experti

29.06.2016 23:01

Informácie z opraveného záznamníka letových údajov potvrdili prítomnosť dymu na palube lietadla spoločnosti EgyptAir, ktoré sa zrútilo 19. mája.

Diaľnica D1

Križovatku Triblavina postavia v pôvodnej verzii

29.06.2016 20:18

Križovatka Triblavina na diaľnici D1 sa postaví podľa pôvodnej koncepcie s ďalšími štyrmi pruhmi a kolektormi.

Prezidentský palác, leto, fontána, kvety

Po nočnom 'návštevníkovi' v Prezidentskom paláci stále pátrajú

29.06.2016 20:14

Muž, ktorý sa v noci na utorok prechádzal po chodbe Prezidentského paláca, uniká. Polícii sa ho do našej uzávierky nepodarilo vypátrať.

Fico

Fico: Je správne, že sme počkali so schvaľovaním programu predsedníctva

29.06.2016 19:02

Premiér Robert Fico považuje za veľmi správe, že Slovensko počkalo so schvaľovaním programu predsedníctva v Rade EÚ až na posledný možný dátum, a to štvrtok 30. júna.