Seat Ateca: Španielske SUV oficiálne. Je kratšie ako Tiguan

Tesne po úniku fotografií na internet ukončil Seat embargo a do sveta vypustil oficiálne informácie o svojom prvom SUV. Z trojice nových „terénnych“ modelov koncernu VW, postavených na platforme MQB, bude Ateca najkratšia. Na začiatok prídu len diesely.

Dizajn tohto španielskeho SUV má vytvoriť športovú
alternatívu ku klasickému Tiguanu a 7-miestnej Škode Kodiaq.
Dizajn tohto španielskeho SUV má vytvoriť športovú alternatívu ku klasickému Tiguanu a 7-miestnej Škode Kodiaq.
Autor: Seat

Po dlhých rokoch, keď nám Seat servíroval na svetových autosalónoch koncepty SUV, naposledy pred rokom v Ženeve, kde predstavil štúdiu 20V20, prichádza konečne so sériovým modelom. Názov vychádza v súlade s tradíciou opäť zo španielskej geografie. Ateca je obec, ktorá leží západne od Zaragozy v strede Pyrenejského polostrova. So Španielskom veľa spoločné ale mať nebude. Jeho základom je totiž nový VW Tiguan a vyrábať sa bude spolu s novou Škodou Kodiaq v českých Kvasinách. Aby sa však tieto tri modely vzájomne nekanibalizovali, každý z nich má odlišnú orientáciu.

Najkratší z trojičiek

Tiguan ostane typicky konzervatívnym predstaviteľom značky, kým Kodiaq so siedmimi sedadlami zaútočí na rodinne orientovaných zákazníkov. A Ateca? Tá bude najšportovejším členom rodiny. Naznačuje to už svojimi rozmermi. Na dĺžku má len 4 360 mm, čo znamená, že v porovnaní s Tiguanom je až o 12 cm kratšia. A na rázvore 2 640 mm zas ubudli štyri centimetre. Rázvor je vlastne identický s Leonom, len dĺžkou ho Ateca prekonáva približne o 10 centimetrov. Šírku a výšku nepoznáme, ale je zrejmé, že Ateca bude vyššia ako Leon, no zároveň nižšia ako Tiguan a Kodiaq.

Seat Ateca je tak trochu „prezlečeným“ Leonom.
Prezrádza to prakticky zhodný rázvor náprav aj veľmi kompaktné rozmery. Na
dĺžku má 4 360 mm, čo je o 120 menej v porovnaní s VW Tiguan. Platforma MQB
je zhodná.
Seat Ateca je tak trochu „prezlečeným“ Leonom. Prezrádza to prakticky zhodný rázvor náprav aj veľmi kompaktné rozmery. Na dĺžku má 4 360 mm, čo je o 120 menej v porovnaní s VW Tiguan. Platforma MQB je zhodná.
Autor: Seat

Kompaktným proporciám zodpovedá relatívne dynamický dizajn. Ten je opäť inšpirovaný Leonom vrátane prednej masky a trojuholníkových full-LED reflektorov. Bočný profil oživuje robustný spodný prelis, spätné zrkadlá na nožičkách a zalomený tvar tretieho bočného okna. Nechýbajú hliníkové strešné lišty. Plastové lemy blatníkov ukrývajú dvojfarebné disky kolies. Vzadu púta Ateca pozornosť efektnou grafikou delených svetiel a striebornou vložkou v nárazníku. Silnejšie verzie dostanú dvojitú koncovku výfukov.

Interiér z Leonu

Interiér vychádza z Leonu, čo je zrejmé len na mierne modifikovanej palubnej doske. Prístrojový panel, stredová konzola, volant aj rozhranie s 8-palcovým dotykovým displejom (20,3 cm) Full Link sú identické. Multimediálny systém je kompatibilný cez MirrorLink, Apple CarPlay a Android Auto s prakticky všetkými smartfónmi. Vrcholová verzia Media System Plus umožňuje využívať cez ConnectApp internetové aplikácie a spojiť sa s vozidlom na diaľku. Novinkou je bezdrôtové dobíjanie telefónov v schránke Connectivity Box.

Interiér vychádza z Leonu. Ateca má len mierne
modernizovanú palubnú dosku. Multimediálne rozhranie Full Link má však až
8-palcovú dotykovú obrazovku.
Interiér vychádza z Leonu. Ateca má len mierne modernizovanú palubnú dosku. Multimediálne rozhranie Full Link má však až 8-palcovú dotykovú obrazovku.
Autor: Seat

Čítajte viac

V porovnaní s Leonom je výhodou vyššia poloha sedenia a najmä väčší batožinový priestor. Ateca ponúka 510-litrový kufor vo verziách s predným náhonom a 485 litrov vo variantoch 4×4. To je približne o sto litrov viac, ako zvládne Leon. Pod podlahou je pritom stále miesto na dojazdovú rezervu. Či Ateca dostane elektrické otváranie veka kufra, zatiaľ nevieme. Vo výbave však nájdeme napríklad bezkľúčové odmykanie či štartovanie tlačidlom, ktorého podsvietenie pripomína tlkot srdca. S troma radmi sedadiel Seat nepočíta. Čo je však podstatné, Ateca prináša nové bezpečnostné asistenty.

Pod výklopné zadné veko sa zmestí 510 alebo 485 litrov
batožín vo verziách s pohonom 4x4. Je to približne o 100 viac ako v
5-dverovom Leone.
Pod výklopné zadné veko sa zmestí 510 alebo 485 litrov batožín vo verziách s pohonom 4x4. Je to približne o 100 viac ako v 5-dverovom Leone.
Autor: Seat

Okrem monitorovania jazdných prúdov a slepých uhlov, automatického prepínania diaľkových svetiel, čítačky značiek či autonómnych bŕzd tu nájdeme aj adaptívny tempomat, ale najmä takzvaný Traffic Jam Assist. Ten dokáže v zápchach samočinne brzdiť, rozbiehať a udržiavať vozidlo v jazdnom prúde. Od rýchlosti 60 km/h systém asistuje vodičovi pri udržiavaní správnej stopy medzi vodiacimi čiarami. Emergency Assist sa zas stará o bezpečné zastavenie vozidla, pokiaľ elektronika zaregistruje, že vodič sa prestal venovať riadeniu, napríklad vplyvom zdravotných problémov. Najprv ho ale vyzve zvukovým a vizuálnym signálom a krátkym trhnutím bŕzd.

Najskôr diesely, potom aj 3-valec

Pod kapotou sa objavia benzínové a naftové motory TSI a TDI. Seat hovorí o výkonom rozpätí od 85 do 140 kW. Potvrdené sú diesely 1,6 TDI (85 kW), 2,0 TDI (110, 140 kW) a preplňovaný benzínový 4-valec 1,4 TSI (11% kW). Tieto budú kombinované so 6-stupňovými manuálnymi alebo 6– a 7-stupňovými automatickými prevodovkami DSG. Silnejšie verzie dostanú pohon oboch náprav 4Drive s elektrohydrau­lickou spojkou Haldex piatej generácie. Presné konfigurácie Seat zatiaľ neprezradil. Každopádne v hre je aj benzínový 3-valec 1,0 TSI (81 kW), ktorý sa pre základnú verziu dostane do ponuky neskôr.Spotreba sa má pri naftových verziách pohybovať od 4,3 do 5,0 litra nafty na 100 km.

Na začiatku sa pod kapotou objavia len dieselové motory 1,6
TDI a 2,0 TDI s výkonom od 85 do 140 kW.
Na začiatku sa pod kapotou objavia len dieselové motory 1,6 TDI a 2,0 TDI s výkonom od 85 do 140 kW.
Autor: Seat

O podvozku toho veľa nevieme. Je možné predpokladať, že predné zavesenie McPherson doplní zadná náprava s torznou priečkou a pri verziách 4Drive nezávislé zavesenie. Jazdné vlastnosti majú však ťažiť aj z nízkej hmotnosti a mimoriadne pevnej konštrukcie karosérie. V tlačovej správe Seat spomína aj systém Drive Profile, čo znamená možnosť nastavenia jazdných módov. Očakávať tak môžeme aj adaptívne tlmiče. Ateca sa napriek jarnej ženevskej premiére dostane na trh až na jeseň, čo je pravdepodobne dané spoločným nábehom výroby so 7-miestnou Škodou Kodiaq v Kvasinách.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

práca, zamestnanie, nezamestnanosť

Voľných je 35-tisíc pracovných miest

20.01.2017 19:27

Počet nezamestnaných zapísaných na úradoch práce ďalej klesá. Miera evidovanej nezamestnanosti dosiahla v decembri 2016 hodnotu 8,76 percenta.

kauza B.A. Haus, kauza Bašternák, Bonaparte,

Bašternák doručil informácie o majetku

20.01.2017 19:01

Podnikateľ Ladislav Bašternák doručil na Okresnú prokuratúru Bratislava I vyjadrenie s prílohami, ktoré by malo vysvetľovať niektoré otázky súvisiace s jeho majetkom.

Porošenko

Porošenko zatvára svoj jediný závod v Rusku

20.01.2017 17:13

Najväčší ukrajinský výrobca cukroviniek Roshen, ktorého vlastní ukrajinský prezident Petro Porošenko, plánuje zatvoriť svoju jedinú továreň v Rusku.

Trump, Obama

Operácia Guľový blesk, alebo ako vyzerá striedačka v Bielom dome

20.01.2017 17:05

"Celý dom musí byť taký, aký ho chce mať prichádzajúca rodina," hovorí bývalý hlavný ceremoniár Bieleho domu Stephen Rochon o zmenách v sídle amerického prezidenta.