Kia Optima HEV a PHEV: Elektrický útok pokračuje

Kórejský koncern Hyundai/Kia to myslí s hybridmi vážne. Po modeloch Kia Niro a Hyundai Ioniq predstavuje ďalšie prírastky svojej novej ekologickej rodiny. A hneď dva. Nová Optima dostane hybridný aj plug-in hybridný pohon. Spotreba klesne o 10 až 20 %.

Hybridné verzie Optimy spoznáte ľahlo vďaka
aerodynamickým úpravám. Nová je predná maska, nárazník aj špeciálne
disky kolies potláčajúce vírenie vzduchu.
Hybridné verzie Optimy spoznáte ľahlo vďaka aerodynamickým úpravám. Nová je predná maska, nárazník aj špeciálne disky kolies potláčajúce vírenie vzduchu.
Autor: Kia

Kórejčania chcú do roku 2020 znížiť spotrebu svojich modelov o celú štvrtinu. Tak radikálny posun sa nezaobíde bez alternatívnych pohonov. Tie sa objavia nielen v nových modeloch Kia Niro a Hyundai Ioniq, ktoré boli od začiatku vyvíjané výlučne pre hybridný pohon, ale aj v bežných modeloch. Okrem hybridnej Sonaty určenej pre USA tak prichádza s alternatívnou technológiou aj nová Optima. A to hneď vo dvoch verziách – v hybridnej a plug-in hybridnej. Kým s hybridom sme s stretli už pri minulej generácii, a to aj V Európe, plug-in hybrid je úplnou novinkou. V každom prípade technológia je aj pri hybride od základu nová a tomu zodpovedá aj zníženie spotreby paliva.

Hybrid aj plug-in hybrid

Optima Hybrid (HEV) zamenila pôvodný 4-valec 2,4 GDI za menší dvojliter 2,0 GDI (113 kW). Je spriahnutý so štartér-generátorom a cez spojku s elektromotorom, ktorý nahrádza funkciu hydrodynamického meniča. Elektrický motor pridáva ďalších 38 kW výkonu, čo je viac ako v Nire a Ioniqu (32 kW). Celkový spoločný výkon 142 kW, ktorý je dostupný pri 6 000 otáčkach, potom spracováva 6-stupňová automatická prevodovka. Kia tvrdí, že prechod medzi jednotlivými režimami, najmä medzi čisto elektrickým a hybridným módom, je veľmi hladký a pohotový. Zdrojom elektrickej energie je li-ion akumulátor s kapacitou 1,62 kWh, čo je o 13 % viac ako v predchádzajúcej generácii.

Hybridná sústava spája benzínový 4-valec 2,0 GDI s
elektromotorom a 6-stupňovou automatickou prevodovkou.
Hybridná sústava spája benzínový 4-valec 2,0 GDI s elektromotorom a 6-stupňovou automatickou prevodovkou.
Autor: Kia

Optima Plug-in Hybrid (PHEV) ide ešte ďalej. Používa síce rovnaký atmosférický 4-valec 2,0 GDI (113 kW), ale jej elektromotor integrovaný v automatickej prevodovke má až 50 kilowattov. To je nárast o 42 % v porovnaní s predošlým hybridom. Celkový výkon sústavy je síce opäť 142 kW, rozdiel však spočíva v schopnosti čisto elektrickej jazdy. Optima PHEV zvládne v režime EV až 43 km, za čím stojí väčší objem li-ion akumulátorov s kapacitou 9,8 kWh. Na plnú kapacitu ich možno dobiť z bežnej 240 V siete za tri hodiny cez konektor umiestnený v ľavom prednom blatníku. O dobíjanie sa, samozrejme, stará aj regenerácia brzdnej energie pri spomalení.

Až 43 km na baterky

Vodič vyberá niekoľko jazdných módov otočným ovládačom na stredovej konzole. Okrem plne elektrického EV aj hybridný HEV, keď kooperujú obe hnacie jednotky v záujme čo najvyššej efektivity, a Charging Mode, keď dochádza k dobíjaniu akumulátorov pomocou benzínového motora. Potom možno túto energiu využiť v režime EV tam, kde to uznáte za vhodné, napríklad v mestskej premávke alebo bezemisných zónach. Podobne je to s módom Hold, keď sami rozhodujete o tom, kedy elektrickú energiu využiť. K vyššej efektivite prispieva v oboch verziách, teda HEV aj PHEV, nové elektrické vodné a olejové čerpadlo.

Interiér sa prakticky nelíši od bežných verzií. Rozdiel
spočíva len v grafike prístrojového panela s ukazovateľom toku energií
namiesto klasického otáčkomera.
Interiér sa prakticky nelíši od bežných verzií. Rozdiel spočíva len v grafike prístrojového panela s ukazovateľom toku energií namiesto klasického otáčkomera.
Autor: Kia

Čítajte viac

Presné prevádzkové údaje Kia zatiaľ nezverejnila, vieme len, že Optima PHEV by na jedno tankovanie mala prejsť 600 míľ, čo je 965 km a na prvých 100 km si vystačiť s 2,4 litrami paliva. V oboch prípadoch pomáha vodičovi v správnom jazdnom štýle systém Eco-DAS (Assistance System Driver), ktorý ho navádza na využívanie voľnobehu, šetrné zrýchlenie a brzdenie. To aj za pomoci dát navigácie. V prípade, že je optimálne zložiť nohu z plynu, rozsvieti sa po dobu štyroch sekúnd na prístrojovom paneli ikona a ozve sa jednorazový zvukový signál. A vďaka údajom o profile trasy tiež systém optimalizuje tok energií.

Bez kompromisov v priestore

Systém tak dobíja batériu vtedy, keď je to optimálne a, naopak, využíva jej energiu v čase, keď motor pracuje s nižšou účinnosťou. Sympatické je, že napriek hybridnému pohonu, ktorý si vyžiadal dodatočnú montáž elektromotora, batérií a riadiaceho modulu, neutrpela Optima v úžitkových vlastnostiach. Batérie sú v Optime HEV umiestnené pod podlahou kufra bez toho, aby zasahovali do batožinového priestoru. Pri PHEV je časť batérii aj za zadnými sedadlami, no možnosť sklápania delených operadiel v pomere 60:40 stále ostáva. Presný objem kufra zatiaľ nepoznáme. Rozdiel v interiéri spočíva len v odlišnej grafike prístrojového panelu s ukazovateľom toku energií namiesto otáčkomera.

Vzadu optimalizuje prúdenie vzduchu nový nárazník.
Ekologickú povahu podčiarkujú skryté koncovky výfukov a plakety HEV alebo
PHEV.
Vzadu optimalizuje prúdenie vzduchu nový nárazník. Ekologickú povahu podčiarkujú skryté koncovky výfukov a plakety HEV alebo PHEV.
Autor: Kia

Hybridná technológia je tiež plne kompatibilná s asistenčnými systémami – adaptívnym tempomatom, autonómnymi brzdami, monitorovaním jazdných prúdov a slepých uhlov zrkadiel či výstrahou pred kolíziou. Navyše sú hybridné Optimy lepšie odhlučnené, čo je pri hybridoch, keď motor často štartuje a často sa vypína, zvlášť dôležité. Na exteriéri je zmien viac. Nová maska, aktívne lamely chladiča, nové nárazníky aj zadný difúzor a špeciálne disky kolies prispeli k zníženiu aerodynamického odporu. Koeficient Cx klesol až na hodnotu 0,24, čo znamená jeden z najlepších výsledkov medzi sériovo vyrábanými autami.

S novými hybridnými modelmi Kie to však nie je až také horúce. Na trh by sa mali napriek svetovej premiére v Chicagu, ktorú už majú za sebou, a plánovanej európskej premiére v marci v Ženeve, dostať až v druhej polovici roka. Plug-in hybrid dokonca až na jeseň. Aj preto je Kia zatiaľ veľmi strohá v oblasti technických údajov a parametrov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

volvo-xc40-308

Volvo: XC40 už v roku 2018. Na výber bude aj hybridný trojvalec T5

22.08.2016 06:00

Populárnemu segmentu crossoverov neodolala ani švédska automobilka Volvo. Na budúcoročnom ženevskom autosalóne predstaví model XC40, ktorý sa začne predávať začiatkom roka 2018.

Lada Xcode Concept - 2016

Lada Xcode: Koncept väčšieho SUV sa rysuje. Ukážu ho v Moskve

19.08.2016 18:00

Z ruského AvtoVaz-u vanie čerstvý vietor. To napriek obrovskému prepadu domáceho trhu. Na autosalóne v Moskve sa pochváli štúdiou nového crossoveru, ktorý by mal byť väčší ako Lada Xray.

Tesla Model S

Tesla predĺži dojazd Modelu S a X. Dostanú 100 kWh batérie

19.08.2016 16:00

Nie je to ešte potvrdené, ale uniknutý dokument naznačuje, že Tesla má vo schvaľovacom procese nové verzie 100D a 100X. Nemôže to znamenať nič iné, ako zvýšenie kapacity akumulátorov.

Erna Solbergová

Nórska premiérka vyrazila v Bratislave na lov pokémonov

24.08.2016 15:25

Nórska premiérka Erna Solbergová sa počas utorkovej návštevy Bratislavy, kde rokovala s premiérom Robertom Ficom, vydala aj na lov.

summit, predsedníctvo, ivan korčok

Európa smeruje na Slovensko. Ako zmení Bratislava úniu?

24.08.2016 15:00

V Európe sa začala horúčkovitá diplomatická aktivita, ktorá privedie lídrov EÚ do Bratislavy. V hlavnom meste Slovenska sa 16. septembra koná neformálny summit 27 lídrov únie. Už bez účasti Británie, ktorej občania si v júni odhlasovali brexit, teda vystúpenie z únie.

Volkswagen Martin,vyroba spojky

VW tlačí viac aj na slovenských dodávateľov

24.08.2016 15:00

Aj keď automobilka Volkswagen dosiahla v Nemecku dohodu s dodávateľmi a plánuje obnoviť výrobu, podobné situácie do budúcna nie sú vylúčené.

Anton Martvoň, Smer, NR SR, poslanec

Martvoň: Vplyv oligarchov v Smere presahuje mieru únosnosti

24.08.2016 14:19

Vplyv oligarchov v strane Smer presahuje podľa bývalého poslanca NR SR Antona Martvoňa mieru únosnosti. Martvoň bol poslancom za Smer v minulom volebnom období.