Kia Optima HEV a PHEV: Elektrický útok pokračuje

Kórejský koncern Hyundai/Kia to myslí s hybridmi vážne. Po modeloch Kia Niro a Hyundai Ioniq predstavuje ďalšie prírastky svojej novej ekologickej rodiny. A hneď dva. Nová Optima dostane hybridný aj plug-in hybridný pohon. Spotreba klesne o 10 až 20 %.

Hybridné verzie Optimy spoznáte ľahlo vďaka
aerodynamickým úpravám. Nová je predná maska, nárazník aj špeciálne
disky kolies potláčajúce vírenie vzduchu.
Hybridné verzie Optimy spoznáte ľahlo vďaka aerodynamickým úpravám. Nová je predná maska, nárazník aj špeciálne disky kolies potláčajúce vírenie vzduchu.
Autor: Kia

Kórejčania chcú do roku 2020 znížiť spotrebu svojich modelov o celú štvrtinu. Tak radikálny posun sa nezaobíde bez alternatívnych pohonov. Tie sa objavia nielen v nových modeloch Kia Niro a Hyundai Ioniq, ktoré boli od začiatku vyvíjané výlučne pre hybridný pohon, ale aj v bežných modeloch. Okrem hybridnej Sonaty určenej pre USA tak prichádza s alternatívnou technológiou aj nová Optima. A to hneď vo dvoch verziách – v hybridnej a plug-in hybridnej. Kým s hybridom sme s stretli už pri minulej generácii, a to aj V Európe, plug-in hybrid je úplnou novinkou. V každom prípade technológia je aj pri hybride od základu nová a tomu zodpovedá aj zníženie spotreby paliva.

Hybrid aj plug-in hybrid

Optima Hybrid (HEV) zamenila pôvodný 4-valec 2,4 GDI za menší dvojliter 2,0 GDI (113 kW). Je spriahnutý so štartér-generátorom a cez spojku s elektromotorom, ktorý nahrádza funkciu hydrodynamického meniča. Elektrický motor pridáva ďalších 38 kW výkonu, čo je viac ako v Nire a Ioniqu (32 kW). Celkový spoločný výkon 142 kW, ktorý je dostupný pri 6 000 otáčkach, potom spracováva 6-stupňová automatická prevodovka. Kia tvrdí, že prechod medzi jednotlivými režimami, najmä medzi čisto elektrickým a hybridným módom, je veľmi hladký a pohotový. Zdrojom elektrickej energie je li-ion akumulátor s kapacitou 1,62 kWh, čo je o 13 % viac ako v predchádzajúcej generácii.

Hybridná sústava spája benzínový 4-valec 2,0 GDI s
elektromotorom a 6-stupňovou automatickou prevodovkou.
Hybridná sústava spája benzínový 4-valec 2,0 GDI s elektromotorom a 6-stupňovou automatickou prevodovkou.
Autor: Kia

Optima Plug-in Hybrid (PHEV) ide ešte ďalej. Používa síce rovnaký atmosférický 4-valec 2,0 GDI (113 kW), ale jej elektromotor integrovaný v automatickej prevodovke má až 50 kilowattov. To je nárast o 42 % v porovnaní s predošlým hybridom. Celkový výkon sústavy je síce opäť 142 kW, rozdiel však spočíva v schopnosti čisto elektrickej jazdy. Optima PHEV zvládne v režime EV až 43 km, za čím stojí väčší objem li-ion akumulátorov s kapacitou 9,8 kWh. Na plnú kapacitu ich možno dobiť z bežnej 240 V siete za tri hodiny cez konektor umiestnený v ľavom prednom blatníku. O dobíjanie sa, samozrejme, stará aj regenerácia brzdnej energie pri spomalení.

Až 43 km na baterky

Vodič vyberá niekoľko jazdných módov otočným ovládačom na stredovej konzole. Okrem plne elektrického EV aj hybridný HEV, keď kooperujú obe hnacie jednotky v záujme čo najvyššej efektivity, a Charging Mode, keď dochádza k dobíjaniu akumulátorov pomocou benzínového motora. Potom možno túto energiu využiť v režime EV tam, kde to uznáte za vhodné, napríklad v mestskej premávke alebo bezemisných zónach. Podobne je to s módom Hold, keď sami rozhodujete o tom, kedy elektrickú energiu využiť. K vyššej efektivite prispieva v oboch verziách, teda HEV aj PHEV, nové elektrické vodné a olejové čerpadlo.

Interiér sa prakticky nelíši od bežných verzií. Rozdiel
spočíva len v grafike prístrojového panela s ukazovateľom toku energií
namiesto klasického otáčkomera.
Interiér sa prakticky nelíši od bežných verzií. Rozdiel spočíva len v grafike prístrojového panela s ukazovateľom toku energií namiesto klasického otáčkomera.
Autor: Kia

Čítajte viac

Presné prevádzkové údaje Kia zatiaľ nezverejnila, vieme len, že Optima PHEV by na jedno tankovanie mala prejsť 600 míľ, čo je 965 km a na prvých 100 km si vystačiť s 2,4 litrami paliva. V oboch prípadoch pomáha vodičovi v správnom jazdnom štýle systém Eco-DAS (Assistance System Driver), ktorý ho navádza na využívanie voľnobehu, šetrné zrýchlenie a brzdenie. To aj za pomoci dát navigácie. V prípade, že je optimálne zložiť nohu z plynu, rozsvieti sa po dobu štyroch sekúnd na prístrojovom paneli ikona a ozve sa jednorazový zvukový signál. A vďaka údajom o profile trasy tiež systém optimalizuje tok energií.

Bez kompromisov v priestore

Systém tak dobíja batériu vtedy, keď je to optimálne a, naopak, využíva jej energiu v čase, keď motor pracuje s nižšou účinnosťou. Sympatické je, že napriek hybridnému pohonu, ktorý si vyžiadal dodatočnú montáž elektromotora, batérií a riadiaceho modulu, neutrpela Optima v úžitkových vlastnostiach. Batérie sú v Optime HEV umiestnené pod podlahou kufra bez toho, aby zasahovali do batožinového priestoru. Pri PHEV je časť batérii aj za zadnými sedadlami, no možnosť sklápania delených operadiel v pomere 60:40 stále ostáva. Presný objem kufra zatiaľ nepoznáme. Rozdiel v interiéri spočíva len v odlišnej grafike prístrojového panelu s ukazovateľom toku energií namiesto otáčkomera.

Vzadu optimalizuje prúdenie vzduchu nový nárazník.
Ekologickú povahu podčiarkujú skryté koncovky výfukov a plakety HEV alebo
PHEV.
Vzadu optimalizuje prúdenie vzduchu nový nárazník. Ekologickú povahu podčiarkujú skryté koncovky výfukov a plakety HEV alebo PHEV.
Autor: Kia

Hybridná technológia je tiež plne kompatibilná s asistenčnými systémami – adaptívnym tempomatom, autonómnymi brzdami, monitorovaním jazdných prúdov a slepých uhlov zrkadiel či výstrahou pred kolíziou. Navyše sú hybridné Optimy lepšie odhlučnené, čo je pri hybridoch, keď motor často štartuje a často sa vypína, zvlášť dôležité. Na exteriéri je zmien viac. Nová maska, aktívne lamely chladiča, nové nárazníky aj zadný difúzor a špeciálne disky kolies prispeli k zníženiu aerodynamického odporu. Koeficient Cx klesol až na hodnotu 0,24, čo znamená jeden z najlepších výsledkov medzi sériovo vyrábanými autami.

S novými hybridnými modelmi Kie to však nie je až také horúce. Na trh by sa mali napriek svetovej premiére v Chicagu, ktorú už majú za sebou, a plánovanej európskej premiére v marci v Ženeve, dostať až v druhej polovici roka. Plug-in hybrid dokonca až na jeseň. Aj preto je Kia zatiaľ veľmi strohá v oblasti technických údajov a parametrov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Aston Martin Vanquish Zagato Concept - 2016

Aston Martin Vanquish Zagato: Koncept pre Villa d'Este aj do série

24.05.2016 12:00

Nestačí vám klasický Aston Martin Vanquish? Tak potom je tu spolupráca britského výrobcu kultových kupé s talianskou karosárňou Zagato. Ich piaty historický počin bude predstavený na súťaži elegancie Concorso d'Eleganza Villa d'Este.

Mazda 3

Mazda 3 1,5 SkyActiv-D: Konečne aj s malým dieselom

23.05.2016 12:00

Do hatchbacku a sedanu Mazda 3 prichádza konečne úsporný diesel 1,5 SkyActiv-D. Má 77 kW a na 100 kilometrov si vypýta len 3,8 litra nafty.

Audi-Q2 - 2016

Audi Q2: Malý crossover prezradil technické údaje. Začína 3-valcom

23.05.2016 06:00

Najmenšie SUV z Ingolstadtu má svetovú premiéru dávno za sebou. Až teraz však automobilka so štyrmi kruhmi v znaku zverejnila definitívne technické parametre. Ponuka motorov štartuje trojvalcom 1,0 TFSI.

Adidas, logo

Adidas vráti výrobu z Ázie do Nemecka, továreň bude plná robotov

24.05.2016 22:11

Výrobca športového oblečenia a obuvi Adidas začne na budúci rok v Nemecku vyrábať bežeckú obuv v továrni, ktorú budú obsluhovať prevažne roboty.

Poľsko, Beata Szydlová

Szydlová načrtla EK návrh riešenia sporu o ústavný súd

24.05.2016 21:53

Poľská premiérka Beata Szydlová rokovala s podpredsedom Európskej komisie Fransom Timmermansom o una riešenie sporu o ústavný súd.

Dmitrij Medvedev

Rusko nemá peniaze na zvýšenie penzií, povedal Medvedev

24.05.2016 21:29

Ruská vláda nemá dostatok peňazí na valorizáciu penzií. Obyvateľom to pri návšteve anektovaného Krymu priznal ruský premiér Dmitrij Medvedev.

STV, RTVS, verejnoprávna televízia, Mlynská dolina

Zverejnili návrh zmien zákona o RTVS, koncesia sa zvýši

24.05.2016 20:00

Novela zákona o príjmoch RTVS z tzv. koncesionárskych poplatkov zvýši poplatok zo súčasných 4,64 eura na sedem eur mesačne.