Mercedes má nový 4-valec 220d. Éčko s ním spotrebuje 3,9 l nafty

Nová trieda E má síce svetový debut už dávno za sebou, ale informácie o motoroch si nechal Stuttgart na neskôr. Mesiac po premiére predstavuje úplne novú generáciu naftového 4-valca 220d. Je až o 13 % úspornejší.

17.02.2016 12:00
Mercedes-Benz - motor OM 654 220d Foto:
Nový agregát 220d OM 654 váži len 186,4 kg, čo je až o 34,5 kg menej ako jeho predchodca. Je tiež menší, vďaka čomu sa zmestí do širokého portfólia koncernových modelov. Prvá ho však dostane trieda E.
debata

Nová generácia Mercedesu-Benz triedy E sa ukázala začiatkom januára v Detroite. Automobilka odhalila väčšinu jej technologických vychytávok, prevádzkové parametre však ostali tajomstvom. Podobne ako technika pod kapotou. Automobilka sa neponáhľala najmä preto, lebo k prvým zákazníkom dorazí Éčko až o pár mesiacov. Navyše to Stuttgartu umožnilo pritiahnuť pozornosť k veľkej novinke mimo termínov najväčších autosalónov. Máme na mysli 4-valcový agregát 220d OM 654, ktorý je prvým z novej generácie dieselov.

Nahrádza pôvodnú jednotku s objemom 2,2 litra a prekonáva ju vo všetkých smeroch. Cieľom bolo totiž postaviť ľahší, menší, výkonnejší a úspornejší motor. A to sa aj podarilo. Nový 4-valec má zdvihový objem zmenšený na dva litre, presnejšie 1 950 ccm, ktoré sú výsledkom redukcie objemu každého z valcov z pôvodných 537 na 487,5 ccm. Motor pritom váži len 186,4 kg, čo je úspora až 35,4 kg! Zásluhu na tom má nielen hliníková konštrukcia kľukovej skrine, ale aj jednostupňové preplňovanie namiesto dvojstupňového či plastové úchyty motora.

Motor používa oceľové piesty so špeciálnym... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - motor OM 654 220d Motor používa oceľové piesty so špeciálnym tvarom dna. To zvyšuje jeho účinnosť.

Zaujímavosťou je použitie oceľových piestov. Tie sú síce o čosi ťažšie, ale rozdielnou rozťažnosťou hliníka a ocele docielili motorári po zahriatí lepšiu tesnosť spaľovacej komory, pričom trenie zredukovali špeciálnou úpravu vložiek valcov Nanoslide. Kompaktné rozmery a nižšia hmotnosť predurčujú potom nový agregát na použitie v širokom spektre modelov. Od tých s predným alebo zadným náhonom či pohonom 4×4 až po priečnu či pozdĺžnu zástavbu. Rovnako sa počíta s osobnými aj úžitkovo orientovanými vozidlami.

V porovnaní s predchádzajúcim motorom došlo k... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - motor OM 654 220d V porovnaní s predchádzajúcim motorom došlo k zmenšeniu objemu z 2,2 na dva litre. Napriek tomu stúpol výkon zo 125 na 143 kW a krútiaci moment 400 Nm ostal zachovaný. Spotreba pritom klesla o 13 %.

Napriek zmenšeniu objemu sa však netreba báť o stratu výkonu. Práve naopak. Medzigeneračne si agregát polepšil o 18 kW, takže teraz ponúka 143 kW pri 3 800 otáčkach, pričom krútiaci moment 400 Nm ostal zachovaný. Je však pravda, že jeho maximum je dostupné v užšom spektre, medzi 1 600 až 2 800 otáčkami, kým predtým to bolo už od 1 400 otáčok. Odpustkom je však o 13 % nižšia spotreba paliva. Podieľa sa na tom aj najnovšia generácia vysokotlakého vstrekovania common rail a špeciálny stupňovitý tvar dna piestov.

Nová trieda E 220d by s novým motorom mala skonzumovať na 100 km len 3,9 litra nafty, čo je dokonca o 0,6 litra menej ako menšia trieda C 220d so starším motorom. Navyše má agregát nižšie emisie. Pomáha si štart-stup systémom, mnohosmernou recirkuláciou výfukových plynov a tiež vstrekovaním prísady AdBlue do výfukových plynov. Neskôr by na základe tohto agregátu mal vzniknúť aj väčší radový 6-valec.

Napriek afére Dieselgate vidí Mercedes-Benz v naftových motoroch budúcnosť. „Naftový motor je v osobných a úžitkových autách nezastupiteľný, ak chceme aj naďalej znižovať emisie CO2,“ povedal na tému dieselov Thomas Weber, šéf vývojového oddelenia.

Mercedes-Benz - motor OM 654 220d
Mercedes-Benz - motor OM 654 220d
+9Mercedes-Benz - motor OM 654 220d

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #Mercedes-Benz #motor #Mercedes-Benz E
Články podľa značiek