Audi quattro ultra: Nové 4x4 šetrí palivo. Nie je ale permanentné

Audi predstavuje novú generáciu systému 4x4. Systém quattro ultra však priaznivcov značky asi nepoteší. Za ušetrené palivo zaplatia stratou permanentného pohonu 4x4. Prvou „obeťou“ sa stane nové Audi A4.

Audi quattro ultra - 2016 systém 4x4
Nový systém quattro ultra bude v určitých režimoch pracovať v móde predokolky. Audi však sľubuje, že zadné kolesá budú aktivované v predstihu a vždy vtedy, keď to bude potrebné.
Autor:

Audi si zakladá na systéme quattro už od začiatku osemdesiatych rokov. Napriek identickému názvu sa však jeho štvorkolky značne líšia. Kým modely od A4 vyššie používajú permanentný náhon a diferenciál Torsen, menšie Audi s priečne uloženými motormi sa spoliehajú na medzinápravovú sojku Haldex, podobne ako Volkswagen, Seat či Škoda. Teraz ale prichádza z Ingolstadtu rozporná správa. Modely s pozdĺžne uloženými motormi totiž prídu o permanentnú štvorkolku. Ako inak, za všetkým stoja emisie. Nový systém quattro ultra sa má totiž podieľať na úspore paliva.

Pochopiteľne, Audi si dalo záležať, aby nový systém nepoškodil jeho povesť. Quattro ultra bude teda schopné zapájať pohon oboch náprav okamžite, ako to bude nutné, a v niektorých režimoch nechá pracovať 4×4 aj dlhšiu dobu, pravdou však je, že za ideálnych podmienok si vystačí s pohonom prednej nápravy. Podľa Audi by zákazníci o tom, že 4×4 je deaktivované, prakticky nemali ani tušiť. Riadiaca elektronika systém funguje totiž prediktívne, čo znamená, že zadná náprava dostane svoj diel krútiaceho momentu ešte predtým, ako by došlo k preklzu predných kolies.

Quattro ultra bude možné na rozdiel od systému s
medzinápravovou spojkou Haldex kombinovať aj s aktívnym zadným
diferenciálom. To by malo schopnosti quattro ultra posunúť o triedu
vyššie.
Quattro ultra bude možné na rozdiel od systému s medzinápravovou spojkou Haldex kombinovať aj s aktívnym zadným diferenciálom. To by malo schopnosti quattro ultra posunúť o triedu vyššie.
Autor: Audi

Čítajte viac

V mnohých situáciách, napríklad pri prejazde zákrut, pri stúpaní alebo pri akcelerácii nechá quattro ultra pohon zadných kolies zapnutý automaticky. Na rozdiel od Haldexu bude systém navyše kompatibilný s aktívnym zadným diferenciálom a umožní vektorovanie hnacieho momentu medzi nápravami aj jednotlivými kolesami, čo znamená viac stability v zákrutách. Audi má za cieľ zvýšiť novým systémom ekonomiku prevádzky. Koľko však systém ušetrí, bližšie nešpecifikovalo. Otázne je, či sa kvôli pár decilitrom paliva oplatí riskovať povesť legendárneho quattra.

V každom prípade nová štvorkolka bude debutovať ešte tento rok v novom Audi A4. Neskôr sa rozšíri aj do ďalších modelov s pozdĺžne uloženými motormi.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

VW - motor 1,5 TSI

VW 1,5 TSI Evo: Nový 4-valec nahradí tri motory. Ušetrí 10 %

19.08.2016 12:00

Volkswagen chystá veľkú revíziu benzínových motorov. Prvou lastovičkou bol 3-valec 1,0 TSI, známy už aj z Octavie. Teraz prichádza na rad väčší 4-valec 1,5 TSI Evo. Skoncuje s motormi 1,4 TSI aj 1,8 TSI.

Audi A1 quattro - 2013

Audi RS1: Brutálny hothatch príde. Trvalo to päť rokov

19.08.2016 06:00

Ingolstadt predstavil koncept ostrého A1 Quattro už v roku 2011. Až teraz však dostalo definitívne zelenú. Pravdepodobne na rozlúčku. Pecka to ale bude.

Audi eROT - rekuperatívne tlmiče

Audi eROT: Tlmičom vyrábajúcim elektrinu bude svedčať zlá cesta

17.08.2016 12:00

Možno už nová generácia Audi A8 dostane namiesto klasických tlmičov elektromechanický systém eROT, vyrábajúci elektrickú energiu. Ušetriť by to mohlo 1,3 deci paliva.

Vladimir Putin, Robert Fico

Putin povedal Ficovi, že verí v obnovenie obchodu oboch krajín

25.08.2016 21:44, aktualizované: 22:58

Vladimir Putin povedal premiérovi Robertovi Ficovi, že verí v možnosť obnoviť predchádzajúcu úroveň obchodu medzi oboma krajinami

Joe Biden, USA

Joe Biden: Nord Stream 2 vyzerá ako pekne zlá dohoda

25.08.2016 21:38

Americký viceprezident Joe Biden varoval Európskou úniou pred výstavbou ďalšej vetvy plynovodu Nord Stream.

primacialny palac, mestske zastupitelstvo,

Nesrovnal sa pred poslancami zatajil

25.08.2016 20:00

Kto vie, aký mal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal vo štvrtok program? Mestskí poslanci určite nie.

Košice, hlavná

Časť obchvatu Košíc postaví Skanska za 197 miliónov eur

25.08.2016 18:46

Juhovýchodný obchvat Košíc v úseku D1 Budimír – Bidovce postaví spoločnosť Skanska SK. Projekt má byť hotový v roku 2020.