Audi quattro ultra: Nové 4x4 šetrí palivo. Nie je ale permanentné

Audi predstavuje novú generáciu systému 4x4. Systém quattro ultra však priaznivcov značky asi nepoteší. Za ušetrené palivo zaplatia stratou permanentného pohonu 4x4. Prvou „obeťou“ sa stane nové Audi A4.

Audi quattro ultra - 2016 systém 4x4
Nový systém quattro ultra bude v určitých režimoch pracovať v móde predokolky. Audi však sľubuje, že zadné kolesá budú aktivované v predstihu a vždy vtedy, keď to bude potrebné.
Autor:

Audi si zakladá na systéme quattro už od začiatku osemdesiatych rokov. Napriek identickému názvu sa však jeho štvorkolky značne líšia. Kým modely od A4 vyššie používajú permanentný náhon a diferenciál Torsen, menšie Audi s priečne uloženými motormi sa spoliehajú na medzinápravovú sojku Haldex, podobne ako Volkswagen, Seat či Škoda. Teraz ale prichádza z Ingolstadtu rozporná správa. Modely s pozdĺžne uloženými motormi totiž prídu o permanentnú štvorkolku. Ako inak, za všetkým stoja emisie. Nový systém quattro ultra sa má totiž podieľať na úspore paliva.

Pochopiteľne, Audi si dalo záležať, aby nový systém nepoškodil jeho povesť. Quattro ultra bude teda schopné zapájať pohon oboch náprav okamžite, ako to bude nutné, a v niektorých režimoch nechá pracovať 4×4 aj dlhšiu dobu, pravdou však je, že za ideálnych podmienok si vystačí s pohonom prednej nápravy. Podľa Audi by zákazníci o tom, že 4×4 je deaktivované, prakticky nemali ani tušiť. Riadiaca elektronika systém funguje totiž prediktívne, čo znamená, že zadná náprava dostane svoj diel krútiaceho momentu ešte predtým, ako by došlo k preklzu predných kolies.

Quattro ultra bude možné na rozdiel od systému s
medzinápravovou spojkou Haldex kombinovať aj s aktívnym zadným
diferenciálom. To by malo schopnosti quattro ultra posunúť o triedu
vyššie.
Quattro ultra bude možné na rozdiel od systému s medzinápravovou spojkou Haldex kombinovať aj s aktívnym zadným diferenciálom. To by malo schopnosti quattro ultra posunúť o triedu vyššie.
Autor: Audi

Čítajte viac

V mnohých situáciách, napríklad pri prejazde zákrut, pri stúpaní alebo pri akcelerácii nechá quattro ultra pohon zadných kolies zapnutý automaticky. Na rozdiel od Haldexu bude systém navyše kompatibilný s aktívnym zadným diferenciálom a umožní vektorovanie hnacieho momentu medzi nápravami aj jednotlivými kolesami, čo znamená viac stability v zákrutách. Audi má za cieľ zvýšiť novým systémom ekonomiku prevádzky. Koľko však systém ušetrí, bližšie nešpecifikovalo. Otázne je, či sa kvôli pár decilitrom paliva oplatí riskovať povesť legendárneho quattra.

V každom prípade nová štvorkolka bude debutovať ešte tento rok v novom Audi A4. Neskôr sa rozšíri aj do ďalších modelov s pozdĺžne uloženými motormi.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

zemetrasenie, seizmológ,

Panamu zasiahlo zemetrasenie, v metropole sa triasli mrakodrapy

20.02.2017 22:18

Silno pociťované zemetrasenie otriasalo mrakodrapmi v hlavnom meste Panamy a vynútilo si evakuáciu niektorých budov.

Herbert Raymond McMaster

Trump si za bezpečnostného poradcu vybral generála McMastera

20.02.2017 21:35

Americký prezident Donald Trump si ako nového poradcu pre národnú bezpečnosť vybral generála Herberta Raymonda McMastera.

Marián Tkáč

Matica sa podpísala pod škandalózne video

20.02.2017 20:00

Ustanovizeň, ktorá by mala budovať povedomie národa, namiesto toho pustila na verejnosť video, z ktorého cítiť obhajobu fašistického Slovenského štátu.

vitalij čurkin

Zomrel ruský veľvyslanec pri OSN Vitalij Čurkin

20.02.2017 19:10, aktualizované: 20:50

Vo veku 64 rokov v New Yorku náhle zomrel dlhoročný veľvyslanec Ruska pri OSN Vitalij Čurkin.